Bedrijven

Beoogd topman TMG barst van ervaring, maar kan hij De Mol aan?

Mathijs Smit • 23 april 2017 10:36 @Mathijs__Smit

Beoogd topman TMG barst van ervaring, maar kan hij De Mol aan?

Marc Vangeel is de beoogd nieuwe topman van de Telegraaf Media Groep. De voormalige president-commissaris van Mediahuis is zeker geen sigarenrokende 'old boy'. Maar kan hij de dissidente aandeelhouder John de Mol ook aan?

Als de voorgenomen overname door het Belgische Mediahuis doorgaat, krijgt Marc Vangeel het roer van het uitgeefconcern aan de Amsterdamse Basisweg in handen. De 55-jarige Belg was tot vorige maand drie jaar lang voorzitter van het bestuur van Mediahuis, een functie die in Nederland vergelijkbaar is met een president-commissaris.

De keuze van een ex-toezichthouder voor de dagelijkse leiding van TMG lijkt vreemd. Maar Vangeel blijkt zeker geen sigarenrokende old boy; hij barst juist van de operationele ervaring met mediabedrijven.

Ingenieur

De tot ingenieur opgeleide Vangeel werd begon in 1987 als productiemanager bij de Belgische drukkerij Brepols. Zeven jaar later stapte hij over naar Concentra, onder meer uitgever van Het Belang van Limburg.

In 1996 nam Concentra, dat in handen is van de ondernemersfamilie Baert, ook De Gazet van Antwerpen over. Vangeel werd manager bij de combinatie, de Regionale Uitgeversgroep. Vijf jaar later werd hij de baas van het krantenbedrijf, inmiddels omgedoopt tot Concentra Media.

Verliezen, fusies en overnames

Vangeel werd in 2009 topman van heel Concentra, in een jaar dat het bedrijf grote verliezen boekte. Een jaar later voegde hij de kwakkelende drukkerijen samen met die van branchegenoot Corelio, de uitgever van De Standaard en Het Nieuwsblad. De resultaten bleven echter wisselend.

Onder Vangeels leiding brachten Concentra en Corelio in 2013 ook hun digitale- en krantentakken samen. Naam van die joint venture: Mediahuis. Corelio kreeg 62 procent, Concentra 38 procent. Als topman van Concentra was Vangeel vanaf 2014 hoofd-toezichthouder van Mediahuis. (lees verder onder advertentie)

In die functie was hij eind 2014 ook betrokken bij de overname van het Nederlandse NRC Handelsblad. Daardoor steeg de omzet van Mediahuis tot bijna 400 miljoen euro.

Actieve rol niet uitgespeeld

Maar de actieve rol van Vangeel was met zijn toezichthouderschap bij Mediahuis niet uitgespeeld. Hij bleef topman van Concentra, inmiddels vooral een houdstermaatschappij. En na de overname van De Limburger en het Limburgs Dagblad in 2014 kreeg hij daar ook de leiding. Die kranten heeft Concentra dit jaar overigens ook ingebracht bij Mediahuis.

Eind vorige maand werd al bekend dat Vangeel zou opstappen als hoofd-toezichthouder bij Mediahuis om de overname van TMG voor te bereiden. Afgelopen woensdag schoof Mediahuis hem naar voren als de beoogde nieuwe topman van TMG.

Ruime ervaring

Vangeel heeft dus ruim twintig jaar ervaring met het besturen van een mediabedrijf, dat actief is in drukken, uitgeven, radio, televisie en online. In die rol heeft hij ook gesaneerd, afgesplitst en overgenomen. Dat gaat vast ook van pas komen bij TMG.

Als directeur van de Limburgse regiokranten en als toezichthouder bij de overname van NRC beschikt bij ook over de nodige ‘Nederland’-ervaring. Ten slotte kan Vangeel eveneens omgaan met een dominante aandeelhoudersfamilie. Bij Concentra de familie Baert; bij TMG straks ook de familie Van Puijenbroek, die aandeelhouder blijft.

John de Mol

Het is de vraag of Vangeel ook kan dealen met een grote, dissidente minderheidsaandeelhouder. Mediahuis en de familie Van Puijenbroek nemen TMG ook over als zij slechts 70 procent van de aandelen in handen krijgen. Lees: als hun opponent John de Mol zijn belang van 29 procent niet verkoopt. Grote kans dat Vangeel straks dus minder bewegingsruimte heeft dan hij bij Concentra gewend was.

Bron • RTL Z / Mathijs Smit

Gerelateerde artikelen