We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLZ.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Bedrijven

Belgische bierbrouwer dwingt Amsterdams Pampus tot naamsverandering

Michaël Niewold • 29 november 2016 14:01 @michaelniewold

Belgische bierbrouwer dwingt Amsterdams Pampus tot naamsverandering
Nando Servais startte brouwerij Pampus in 2013. Beeld © Jasper Bloem

De Amsterdamse brouwerij Pampus moet van naam veranderen. Ze worden gedwongen door het Belgische Huyghe, die vindt dat de Amsterdammers inbreuk maken op hun merkrecht. De Belgen brouwen bier met de naam Campus. En dus pleegt Pampus inbreuk op hun merkenrecht, claimen de Belgen.

"Ja, wij moeten onze naam wijzigen, dit is natuurlijk heel jammer voor ons", reageert eigenaar Nando Servais tegen RTL Z. "Dat is het resultaat van een aantal gesprekken tussen mij en Brouwerij Huyghe."

De onderhandelingen met de brouwerij namen ongeveer een jaar in beslag, Huyghe deed een beroep op het Benelux Verdrag voor intellectuele eigendom. Servais is er behoorlijk nuchter onder: "Dit doet zich voor en daar heeft iedereen zijn eigen motieven voor, wij grijpen het aan om er sterker uit te komen", vertelt hij. "Ik wil geen ouwe koeien uit de sloot halen en me weer richten op wat belangrijk is: bier brouwen voor een groot publiek." Dat z'n facebookpost over de naamswijziging veel steun krijgt, vindt hij wel 'erg fijn om te weten'. 

'Belgen hebben zakelijk gehandeld'

Hij wil verder weinig kwijt over de onderhandelingen en eventuele dreiging van procedures, behalve dat de Belgen 'zakelijk hebben gehandeld'. Of het verschil in omvang (de Belgen brouwen jaarlijks 148.000 hectoliter, Pampus heeft een 'kleinschalige' omvang volgens Servais) en bijbehorende financiële middelen nog meespeelde in de beslissing om hun naam te veranderen wil hij niet zeggen: "Die conclusie laat ik aan de mensen zelf."


Nando Servais in de Amsterdamse brouwerij. 

Hoeveel de naamswijziging gaat kosten, weet hij nog niet. "We zijn al een tijdje geleden gestopt met ons oude logo, dus dat gaan we binnenkort weer op de natuurlijke manier oppakken. Maar natuurlijk kost extra promotie weer geld, tijd en energie", aldus Servais. Wat de nieuwe naam wordt, wil hij nog niet zeggen. 

Juridische powerplay

Het is niet voor het eerst dat buitenlandse brouwers Nederlandse brouwerijen met juridische powerplay tot naamsveranderingen dwingen.

Zo moest brouwerij De Prael de naam van haar Kölsch bier veranderen, dat werd Bitterblond. "We weten niet precies hoe ze er van hebben gehoord en wie er achter zat, maar ineens kregen we een sommering van een advocaat, dat we de naam moesten veranderen op straffe van een boete van 20.000 euro", herinnert salesmedewerker Rense Sijtsma van de Amsterdamse brouwerij zich.

De Prael twee keer tot verandering gedwongen

Omdat De Prael een brouwerij is die werkt met mensen die afstand hebben tot de arbeidsmarkt, was keihard procederen geen optie volgens Sijtsma. Het (waarschijnlijk uit Keulen afkomstige) argument om de naamsverandering af te dwingen was dat de naam van hun bier inbreuk maakte op de beschermde oorsprongsbenaming​ (BOB), de Europese verordening die streekproducten beschermt tegen namaak. 

Het is vergelijkbaar met de Franse Appellation d'Origine Contrôlée, een kwaliteitskeurmerk dat de consument garandeert dat z'n wijn écht in Frankrijk is gemaakt is. "Simpel gezegd komt het erop neer, dat als het product niet in de streek gemaakt is waar het naar verwijst, je de naam niet mag gebruiken", legt Sijtsma uit.

Intellectueel eigendomsrecht

Bij de zaak tussen brouwerij Huyghe en brouwerij Pampus hebben de Belgen succesvol een beroep gedaan op het Benelux Verdrag voor intellectuele eigendomsrecht. "Dat verdrag zegt: merk en teken (woord of logo, red.) mogen niet hetzelfde zijn om verwarring te voorkomen", legt merkenrechtadvocaat Wouter Dammers van Law Fox uit.

"Ja, de klank lijkt op elkaar", beaamt hij, maar daarmee houdt het verwarrende element voor hem op. "De betekenis is volstrekt anders, het gaat om een brouwerij en een biersoort. Bovendien hebben de twee bedrijven een hele andere afzetmarkt én is de betekenis van het woord volstrekt anders", somt hij de verschillen op.

Merk beschermen

Toch snapt hij wel dat de Belgen deze stap gezet hebben: "Het werkt als marktafbakening en concurrentiebeperking." Grote bedrijven als Apple en Facebook hanteren dezelfde agressieve methodes om hun merk te beschermen. "Als je niet handhaaft zijn er opeens tien brouwerijen met dezelfde naam, waarmee je merk min of meer verdampt", vertelt Dammers. 

De gedwongen naamsverandering zet ondertussen kwaad bloed in het Nederlandse brouwerswereldje. "Dit is gewoon een poging van Huyghe om marktaandeel in Amsterdam te winnen", vermoedt Rudy Nordhausen van brouwerij Natte Gijt (ongeveer 380 hectoliter bier dit jaar).


Brouwer Rudy Nordhausen in de brouwerij in Weert.

'Boycot de Belgen!'

Hij is zo boos dat hij zelfs oproept tot een boycot door Nederlandse brouwers van café Delirium in Amsterdam, dat eigendom is van de Belgen. "Als dit concern zo met collegabrouwers omgaat, dan hoeven ze ons bier niet te verkopen, bekijk het dan maar", zegt hij tegen RTL Z. Hij hekelt de Belgische bierbrouwcultuur, die er volgens hem vooral op gericht is concurrentie kapot te maken, eventueel met rechtszaken.

Als voorbeeld noemt hij de rechtszaak van brouwerij Bosteels tegen een kleine brouwerij omdat die een hoornvormig glas in een houten standaard had. Bosteels brouwt Kwak, dat ook in een glas in een standaard wordt geserveerd. "Met zo'n zaak jagen ze kleine brouwers enorm op de kosten, hier in Nederland proberen we elkaar juist te helpen", legt hij het verschil uit.

Sijtsma van De Prael herkent de verschillen die Nordhausen schetst: "De Nederlandse markt is heel gezellig, het is jammer dat daar in het buitenland anders over wordt gedacht." 

Brouwer Huyghe reageerde niet op herhaalde verzoeken om commentaar.

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen