Business

Bedrijf Ilja Gort voor de rechter om wijn met woordgrapje

14 augustus 2017 13:12

Bedrijf Ilja Gort voor de rechter om wijn met woordgrapje
Ilja Gort. Beeld © ANP

Sum-merlot en ZoMerlot: twee rode wijnen die inhaken op hetzelfde woordgrapje. Maar wie mag de wijn verkopen? Daarover ruziën wijnmaker en televisiepersoonlijkheid Ilja Gort en wijnhandel LFE uit Maartensdijk.

De twee partijen stonden vanochtend tegenover elkaar voor de rechter in Utrecht. Tot nu toe wilden beide partijen niet onthullen om welke wijnnamen hun strijd draaide, maar die zijn door het kort geding nu bekend. ZoMerlot van Gorts bedrijf Château de la Garde zou teveel lijken op SumMerlot van wijnhandel LFE.

ZoMerlot is deze zomer in de supermarkt te koop, maar de Sum-merlot moet nog gebotteld worden - het is alleen nog als merk gedeponeerd. 

Eenmalige editie

Onderling kwamen beide partijen er eerder niet uit. "Bottom line is dat er sprake is van twee aanduidingen die qua uitspraak en opbouw in zeer hoge mate overeenstemmen, terwijl ook nog eens hetzelfde woordgrapje - maar dan in een andere taal - wordt gehanteerd", zegt de advocaat van LFE.

De advocaten van Château de la Garde - Ilja Gort zelf was niet bij de zitting - zien geen nut in het kort geding. "We hebben het hier over een eenmalige editie, alleen deze zomer ligt ZoMerlot in de winkels. Het is een editie onder de vlag van La Tulipe (de bekende supermarktwijn van Ilja Gort, red.), geen merk", aldus de advocaat. Hij noemt het een storm in een glas water, of in dit geval 'een storm in een glas wijn'. 

'LFE maakt weinig kans'

Simone Dirven, advocaat in intellectueel eigendom bij Kessels Advocaten, schat de kans dat LFE wint, klein in. "Het etiket van de wijn van Gort heeft een heel andere kleursamenstelling en wordt verkocht in een beperkte oplage. Het is een limited edition, Gort heeft aangegeven deze wijn niet elke zomer te gaan verkopen. Dat zijn allemaal omstandigheden die rechters laten meewegen", licht ze toe.

"Daarbij komt dat LFE probeert een woordgrapje te monopoliseren, zoals wij dat noemen. Dat is heel lastig in het merkrecht, omdat iedereen zo'n woordgrapje kan gebruiken. Daar zijn rechters dan ook heel kritisch over."

Bekendheid

Dirven begrijpt wel waarom de zaak aangespannen is. "Je hebt als bedrijf baat bij een sterke naam. Hoe onderscheidender je naam, hoe meer bekendheid je ermee kunt krijgen. De naam Sum-merlot is minder exclusief nu Ilja Gort met ZoMerlot werkt. Zijn La Tulipe is bovendien best bekend, mensen kijken uit naar ieder nieuw product van hem. Dat is pech voor LFE."

Wie gelijk krijgt, horen we van de rechter op 30 augustus.

Bron • RTL Z / ANP

Gerelateerde artikelen