Business

'Ryanair zet piloten nog steeds onder druk'

Matthias Pauw • 16 september 2015 17:21 @mattpauw

Beeld ©

Budgetairline Ryanair zet nog steeds zijn piloten onder druk om zo goedkoop mogelijk te vliegen, dat blijkt uit documenten die actualiteitenrubriek Z Today in handen heeft. Volgens experts kan dit tot gevaarlijke situaties leiden.

Al jarenlang doen er geruchten de ronde dat Ryanair het niet al te nauw neemt met de veiligheidsvoorschriften. In 2012 deed het programma Brandpunt Reporter stof opwaaien door piloten aan het woord te laten die verklaarden dat zij onder druk werden gezet om met weinig brandstof te vliegen, en zelfs ziek in de cockpit plaats te nemen. Ryanair heeft deze aantijgingen altijd ontkend en spande meerdere rechtszaken aan tegen het NPO-programma, maar ving iedere keer bot.

Nieuw bewijs
Nu heeft RTL Z dus nieuw bewijs in handen waaruit wel degelijk blijkt dat Ryanair zijn piloten wijst op hun brandstofgebruik. De brief dateert van mei dit jaar en is verstuurd naar een piloot die volgens het bedrijf in de onderste 20 procent zit wat betreft brandstofgebruik. Dat betekent dus dat een piloot te véél brandstof gebruikt. "U moet er op attent zijn dat u deze maand in de onderste 20 procent zit, bedrijfsbreed. (...) Herzie alstublieft de wijze waarop u voldoet aan het goedgekeurde bedrijfsbeleid."

Saillant detail is dat Michael O'Leary, de CEO van de prijsvechter, vandaag voor de camera van RTL Z stellig ontkende dat dergelijke brieven worden verstuurd. 

Gevaar
De belangrijkste vraag is of dit nu gevaar oplevert of dat het hier gewoon gaat om een bedrijf dat op de kleintjes let. Evert van Zwol, de voorzitter van de officieuze Ryanair-vakbond die niet wordt erkend door de maatschappij, is hier helder over.

Volgens hem moeten piloten altijd zelfstandig over de veiligheid kunnen waken. Deze praktijken brengen dat volgens van Zwol in gevaar. "We merken dat piloten heel veel druk ervaren. Het bedrijf creëert een soort angstcultuur rondom onder andere het brandstofverbruik. Die druk leidt er toe dat piloten soms wel extra brandstof mee zouden willen nemen, maar dat toch maar niet doen."

Een woordvoerder van Ryanair stelt in een reactie: "De claims van Evert van Zwol - een KLM-piloot die nooit voor Ryanair heeft gewerkt of gevlogen - zijn onjuist, en ontkracht door de onafhankelijke Irish Aviation Authority, die regelmatig heeft vastgesteld dat Ryanair zijn piloten nooit beperkingen oplegt bij het maken van brandstofbeslissingen."

Bron • RTL Z