Business

Directeur Hartstichting: Het is niet zomaar leuk, ik heb haast!

Michaël Niewold • 23 september 2015 12:26 @michaelniewold

Directeur van de Hartstichting Floris Italianer: "Het is niet zomaar leuk, ik heb haast." Beeld © ANP

RTL Z legt iedere week de carrière van een opvallende Nederlander onder de loep. Deze week: Floris Italianer, directeur van de Hartstichting. Al bij zijn eerste baan ontdekte hij: geld verdienen is belangrijk, maar contact met mensen en vernieuwend bezig zijn is belangrijker. Wat waren de sleutelmomenten die hem brachten waar hij nu is?

"Mijn eerste vakantiebaantje begon ik in de spoelkeuken bij het Van der Valk-hotel in Voorschoten. Ik was nieuwsgierig én wilde natuurlijk ook wat bijverdienen. Maar vooral nieuwsgierig hoe de organisatie in elkaar zat. Ik vond het leuk om in de keuken te kijken of dingen niet sneller of slimmer konden."

Italianers eerste 'echte' betaalde baan was bij KLM. Daar deed hij marktonderzoek naar nieuwe bestemmingen. Naar aanleiding van dat onderzoek ging KLM onder meer vliegen naar Sana'a in Jemen en Calgary. "Daarin zag je al wel mijn voorliefde voor pionieren en het ontdekken van nieuwe markten. Een droombaan voor een net afgestudeerde zoals ik, vanwege de internationale contacten en het vele reizen."

Overstap naar consultancy
Na verloop van tijd vond Italianer het toch genoeg, mede vanwege de  grootte van de organisatie en de overlegcultuur. "Ik ben meer geschikt voor kortere lijntjes, iets meer hands-on, op zoek naar sneller zichtbaar resultaat."

Al bij KLM was hij in contact gekomen met consultancy en dat interesseerde hem zo dat hij de overstap waagde. En ook in die baan deed hij ervaringen op die hem in zijn huidige baan nog van pas komen. Hij was onder meer betrokken bij de reorganisatie van het postsorteersysteem bij (toen nog) PTT Post. "Hoe triviaal dat ook klinkt, ik denk er nog vaak aan terug in m'n huidige werk. Want hoe krijg je 45.000 geldbussen bij collectanten en het geld dat ze ophalen vervolgens op één rekening."

Op een haar na failliet
Ook de tegenslagen in zijn carrière waren leerzaam. "Met een paar zakenpartners startte ik een internetbedrijf en het was interessant om mee te maken hoe je als ondernemer het hoofd boven water houdt. Dat was echt pompen of verzuipen." Het bedrijf verzoop ook bijna: "We gingen op een haar na failliet", vertelt Italianer. "Maar zo leer je wel hoe het is om geen vangnet te hebben."

Toch is het ondernemerschap hem naar eigen zeggen op het lijf geschreven. "Ik heb me eigenlijk altijd wel ondernemer gevoeld en wil m'n werk ook altijd zo doen. Ondernemers zijn mensen die hun werk met passie doen en er constant mee bezig zijn, ook als ze op het strand lopen."

Balanceren op meerdere vlakken
Bij de Hartstichting heeft hij gevoelsmatig eindelijk een evenwicht bereikt tussen ondernemen en mensen helpen. "Het ene moment spreek ik met marketeers, het volgende moment ben ik bezig om kinderen met hartproblemen een mooie dag te bezorgen."

De goede doelen-sector is op meerdere vlakken balanceren zegt Italianer: "Het is fantastisch mooi, maar ook complex en kwetsbaar. We zitten in een glazen huis. Wij worden gecontroleerd door donateurs, die hun donatie van de ene op de andere dag kunnen opzeggen. Dat dwingt ons tot extra transparantie en zorgvuldig omgaan met hun geld."

Omslagmoment: kinderen
Ondanks zijn vele ervaringen in het zakenleven was het krijgen van kinderen toch het grote omslagmoment voor hem. "Al je die gaat opvoeden begin je andere verantwoordelijkheden te voelen. Dan denk je ineens na: het gaat niet alleen om geld verdienen en mezelf, maar ook om anderen."

Toch kwam het besef dat hij de juiste baan had pas toen hij het resultaat van zijn werk in de praktijk zag: "Als je bij een hartoperatie toekijkt denk je: Wow, magisch! Dat dit kan." De ontmoetingen met patiënten maken hem ook idealistischer en nog gedrevener: "Iedere dag telt. Ik wil iedere dag tevreden zijn met wat ik heb gedaan. Kijk bijvoorbeeld naar de problemen die roken veroorzaakt."

'Ik heb haast'
Dat het in zijn werk om mensenlevens gaat maakt het zo belangrijk: "Het is niet zomaar leuk, ik heb haast!" Dat mensen soms ook last hebben van zijn ongeduld neemt hij op de koop toe: "Ik heb er zelf nog het meeste last van."

Met de Hartstichting hoopt hij nog meer dan nu donateurs, patiënten en onderzoekers bij elkaar te brengen. Daarnaast wil hij af van het amateur-imago dat nu soms aan goede doelen kleeft: "Dit is ook een flitsende tent met jonge talenten die hun eigen grenzen opzoeken. Ik hoop dat ze daarom niet alleen KLM, Unilever of Shell kiezen als ze zijn afgestudeerd."

Bron • RTL Z