Business

Hoe kom je af van die stress?

Saskia van Huijgevoort • 08 oktober 2015 13:21 @Saskia_vanH

Beeld ©

Werkstress: het is de grootste beroepsziekte van Nederland. Meer dan zestig procent van de Nederlandse werknemers heeft met stress te maken, dat is 15 procent meer dan in andere Europese landen. Hoe kom je er vanaf?

Stress komt vaak voor onder medewerkers die zeer gemotiveerd zijn en hart voor hun werk hebben. Het lichaam geeft dan voorrang aan het handhaven van die toestand boven allerlei andere lichaamsfuncties, zoals de spijsvertering en het immuunsysteem. Dit kan allerlei lichamelijke en psychische klachten veroorzaken, schrijft TU Twente.

Daarom is het in eerste instantie belangrijk om bewust te worden van de symptomen, zoals spierspanning, hoge ademhaling en een hoge hartslag. Sommige mensen kunnen best herleiden waar de spanning vandaan komt, maar de oorzaak weghalen is vaak lastig. "Ga na wat er aan de hand is, alleen of met een deskundige. In alle gevallen is het essentieel dat je jezelf eerst bewust worden van stress. Dat is al moeilijk zat", zegt onderzoeker aan de TU Eindhoven en stress-deskundige Pierre Cluitmans.

Ontspanning
Iedereen is anders, wat het niet mogelijk maakt om een 'standaard' oplossing te geven. Toch zijn er wel een aantal generieke tips. Fysieke en lichamelijke ontspanning is belangrijk. Lichamelijke oefeningen helpen, maar eigenlijk alleen als het hoofd daarbij ook leeg is.

Bij sommige mensen werkt het om bewust te denken aan iets fijns als een mooie vakantiebestemming of door naar een mooi muziekstuk te luisteren. "Wat ik mijn mensen altijd eerst zeg is: ga eerst zelf kijken waar de spanning zit. Nek- en schouderspieren zijn klassiekers, maar ook de lage rugspieren zijn veelvoorkomende slachtoffers van (langdurige) stress. Soms werken rek en strekoefeningen."

Ademhaling
Een andere methode, maar die is lastiger om thuis uit te voeren, is Biofeedback. Hierbij wordt er een borst of buikband omgedaan die aangesloten is op een scherm. Doormiddel van ademhalingsoefeningen is te zien hoe deze van invloed is op het stressniveau. "Het mooie van Biofeedback is echter dat mensen gelijk kunnen zien of en zo ja hoe zo'n aanpak werkt. Let wel op, want er worden in die wereld enorm veel claims gedaan die nauwelijks onderbouwd kunnen worden", zegt Cluitmans.

Geen tijd? Alternatieven zijn Mindfulness en allerlei yoga-achtige oefeningen. De app Headspace is populair bij een topmannen en haalde laatst 30 miljoen euro aan investeringen op. Ook de app Calm is een aanrader. 

Sporten
Sporten helpt, zeggen mensen vaak. Bij duursporters is onderzocht wat er zich in het brein waarschijnlijk afspeelt als er een zogenaamde runners high voordoet, dan is iemand vrijwel helemaal in trance, legt Cluitmans uit. "Er komen bij zo'n inspanning specifieke chemische stofjes (neurotransmitters) vrij die maken dat je je lekker gaat voelen. Dat werkt dan weer 'ontstressend'. Dat werkt echter lang niet bij iedereen; bij anderen is gewoon rustig wandelen in de natuur al genoeg."

Leg de druk ook niet te hoog, waarschuwt hij. "Voor sommige mensen werkt lopen, fietsen of de sportschool om hun hoofd leeg te maken, maar ik ken genoeg mensen waarbij al dan niet zelf opgelegde druk om fysieke sportprestaties te leveren op zich alweer mentale stress opleveren. Soms helpt het bijvoorbeeld om te sporten, maar het kan ook nuttig zijn om naar muziek te luisteren of wat vaker met je partner het bed in te duiken."

Bron • RTL Z