Business

Waarom Merkel wakker ligt van dieselgate

Frederieke Hegger • 28 september 2015 11:09 @frederiekeh

Beeld © EPA

Het Volkswagenschandaal is niet alleen spannend voor Volkswagen én alle andere autofabrikanten. Ook Angela Merkel zit nu waarschijnlijk te zweten. Want de auto-industrie is heel belangrijk voor de Duitse economie.

Ze zit er bovenop, zo verzekerde ze iedereen vorige week. Duitse bondskanselier Angela Merkel dringt er bij Volkswagen op aan dat de onderste steen boven moet komen in het dieselschandaal. Minister van Transport Alexander Dobrindt zou nauw contact hebben met het concern en Berlijn zou de 'noodzakelijke stappen' zetten. De stevige reactie is niet verrassend: Volkswagen, de Duitse regering én de gehele auto-industrie liggen onder een vergrootglas. Iedereen vraagt zich af: was dit, toch al flinke, schandaal alles? Of is het slechts het topje van de ijsberg? Merkel duimt ongetwijfeld voor een goede afloop. De auto-industrie is namelijk heel belangrijk voor de Duitsers.

Hoe belangrijk? RTL Z zocht het uit:

De auto is het belangrijkste exportproduct van Duitsland
Wir leben auto’s. Daar zit wel echt wat in: maar liefst 17,9 procent van de Duitse export bestaat uit auto’s en auto-onderdelen, vertelt het Duitse statistische bureau. In 2014 was de auto dan ook het belangrijkste exportproduct voor onze oosterburen. Daarna volgden machines (14,5 procent) en chemicaliën (9,4 procent).

Duitsland trong>
Duitsland is in grote mate afhankelijk van export. Het land verkoopt vooral veel aan Frankrijk, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, China en aan ons, Nederland. En dat is geen klein deel van de taart: de Duitse export bedraagt zo’n 45 procent van het BBP en in 2014 verkocht het land meer aan het buitenland dan ooit tevoren. Mooi succesje? De Duitsers vinden van wel. Critici vinden dat de exportafhankelijkheid van Duitsland uit de hand loopt. Het gaat minder goed met de Duitse binnenlandse economie - vanwege te lage lonen, zeggen deze critici - en het land maakt daarom meer dan het verbruikt. Er wordt daarom meer verkocht aan het buitenland en dat zou andere landen weer in de problemen brengen, want die moeten weer meer importeren. Er zijn overigens ook genoeg analisten die de beschuldigingen onzin vinden.

Volkswagen is best groot
Eén op de vier nieuwe auto’s die rondrijdt in West-Europa is een Volkswagen. Wereldwijd is Volkswagen ook een grote jongen: het aandeel in de wereldwijde passagiersautomarkt is 12,9 procent. Er werken ook veel mensen bij de autofabrikant: zo’n 270.000 mensen in Duitsland, nog zonder toeleveranciers mee te rekenen.

Wir sterben autos
Het imago van de Duitse auto-industrie heeft een flinke deuk opgelopen. Zo niet een fatale botsing. Volkswagen is (was?) de trots van Duitsland. En Volkswagen etaleerde flink met haar Duitse en betrouwbare imago. Maar als je zo slinks liegt, is het imago van ‘betrouwbaarheid’ natuurlijk niet zo veel meer waard. Ook de Duitse autolobby heeft een flinke klap in het gezicht gekregen, zo schrijft Politico. Waar Merkel eerst flink lobbyde voor haar kindje, zal de deur nu wellicht wat minder snel open staan voor de autolobby in Brussel, in de vorm van een machtig politicus of niet.

En daar krijgt zelfs Mark Rutte het warm van
De auto-industrie is dus heel belangrijk voor Duitsland, Duitsland is de belangrijkste economie van Europa. De auto-industrie an sich, die nu besmet kan worden door het schandaal, vormt 4 procent van het EU BBP. Zo’n 12 miljoen mensen werken in de automotive industrie.

In Nederland zijn er veel bedrijven die specifieke materialen leveren aan de auto fabrikanten als Volkswagen, vertelde Mathijs Bouman vorige week bij Z Today. In Alpha, maakt daken voor auto’s. United Springs, is expert in veringen. In totaal gaat het om 300 grote bedrijven en 30.000 banen. Omzet: 9 miljard euro. De meeste materialen worden geëxporteerd, bijna de helft – 44 procent - gaat naar Duitsland. “Dat zijn onafhankelijke bedrijven, die je ook kunt afknijpen als het even iets slechter gaat.” Dus als het een stuk slechter gaat met de Duitse auto-industrie, gaat het ook slechter met veel ondernemers in Nederland.

Redenen genoeg dus, voor zowel Angela Merkel als Mark Rutte, om zich zorgen te maken.