Business

Het fascinerende verhaal achter Coca-Cola's iconische fles

Loek Essers • 16 november 2015 17:45 @loekessers

Beeld © Coca-Cola

Vandaag, precies 100 jaar geleden, werd het ontwerp van de iconische fles van Coca-Cola gepatenteerd. De verjaardag wordt uitgebreid gevierd door het bedrijf dat zich staande wil houden nu frisdrank steeds minder populair wordt.

Op 16 november 1915 kreeg niet Coca-Cola maar de Root Glass Company het eerste patent op het flesje. Niemand kon op dat moment vermoeden dat het 100 jaar later nog steeds zo'n herkenbaar icoon zou zijn.

Flesje moest herkenbaar zijn in het donker
Coca-Cola werd op dat moment al bijna 30 jaar gemaakt en het bedrijf had het moeilijk omdat het, naar eigen zeggen, veelvuldig werd geïmiteerd door de concurrentie die, met vergelijkbare namen, wel erg op cola lijkende frisdranken op de markt brachten.

Daarom schreef het bedrijf een wedstrijd uit. Glasbedrijven in de VS kregen de opdracht om een 'fles te ontwikkelen die zo onderscheidend is dat je hem op de tast in het donker zou herkennen.'

Foutje
Het design van Root voldeed uitstekend aan die voorwaarden, vond Coca-Cola, ondanks dat het ontwerp was gebaseerd op de cacaoboon ('cocoa bean' in het Engels). Root dacht, onterecht, dat cacao een ingrediënt van Coca-Cola was. Door dat foutje heeft het flesje nog steeds de ribbels van een cacaoboon, aldus het bedrijf.

Root had beter een cocablad als voorbeeld kunnen nemen, want het bedrijf gebruikte jarenlang het blad van de cocaplant als ingrediënt. Coca-Cola bevatte ooit een geschatte negen milligram cocaïne per glas, voordat er in 1903, vanaf werd gestapt. Sindsdien gebruikt de firma cocaïnevrij cocabladextract

Thumbnail

Het originele patent uit 1915

De eerste versie lijkt veel op het ontwerp dat we nu kennen, maar verschilt toch op belangrijke punten. De eerste fles was wat dikker dan de huidige versie. Ook stond het logo van het bedrijf in de patentaanvraag nog niet op de fles. Dit werd bewust gedaan om de opdrachtgever geheim te houden, aldus Coca-Cola.

In deze timeline kun je zien hoe de fles sindsdien veranderde. De Contour-fles van Coca-Cola wordt voor de Nederlandse markt in Dongen gebotteld. En een deel van de flesjes wordt geproduceerd door Ardagh Glass, dat ook een vestiging in Dongen heeft. Ze gaan gemiddeld 25 tot 30 keer mee.

Thumbnail

Marketing
Het bedrijf is overigens al sinds het begin van dit jaar bezig de verjaardag van het flesje uitgebreid onder de aandacht te brengen. Het gaat niet helemaal voorspoedig met de frisdrankverkopen van het bedrijf. De marketingmachine draait dan ook op volle toeren. Coca-Cola probeert toch steeds opnieuw hetzelfde product te verkopen. En dan wordt, net zoals bij andere bedrijven, vol ingezet op productmarketing. 

Ook Heineken zit bijvoorbeeld in hetzelfde schuitje. De Nederlandse brouwer heeft vanaf vandaag 'extra vers' bier in het koelvak naast de vruchtensappen staan. Het gaat in principe om hetzelfde bier dat gekoeld en met een papiertje eromheen 50 cent duurder is dan een gewoon biertje. Het papier is er om het bier beter te beschermen tegen invloeden van buitenaf. Voorheen zat Heineken in Nederland overigens gewoon in een bruin flesje, totdat de brouwer om marketingtechnische redenen het groene flesje na de VS ook in Nederland introduceerde. 

Drankconcerns moeten zich dus in allemaal bochten wringen om dezelfde waar steeds opnieuw aan de man te brengen. In het geval van Coca-Cola is dat niet zo vreemd trouwens. Het concern verkocht in 2011 nog 624 miljoen liter frisdrank in Nederland, maar in 2014 was dit gedaald naar 559 miljoen liter - toch een verschil van 65 miljoen liter. 

Overigens ging het wat beter met de verkopen in het derde kwartaal. Wereldwijd verkocht Coca-Cola meer frisdrank. In Europa werd 4 procent meer verkocht door het gunstige weer.

We drinken steeds minder fris
Die daling in Nederland is op zich niet gek, want we drinken ook steeds minder fris met zijn allen. In 2010 dronken Nederlanders nog 101,8 liter frisdrank (koolzuurhoudend, niet-koolzuurhoudend en ijsthee) per persoon per jaar. Die consumptie neemt ieder jaar iets af en in 2014 daalde die consumptie naar 94,5 liter, blijkt uit cijfers van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS).

Uit onderzoek onder 1.066 Nederlanders uitgevoerd in opdracht van FWS dat in april werd gepubliceerd blijkt overigens dat cola en cola light de meest gedronken frisdranken in Nederland zijn. Van de frisdrankdrinkers die meerdere soorten drinken heeft 28 procent van de respondenten het liefst 'gewone' cola (welke cola dan ook, niet per se Coca-Cola), en 21 procent geeft de voorkeur aan cola-light.

Bij mannen staat gewone cola met stip op nummer een: 35 procent geeft er de voorkeur aan. Cola light bezet de tweede  plek met 19 procent. Vrouwen drinken liever cola light (21 procent) dan gewone cola (20 procent). IJsthee komt op de derde plek met respectievelijk 9 en 12 procent.  

Bron • RTL Z / Loek Essers