Business

Eurosport scoort met Giro, maar veel kijkers teleurgesteld

Gert-Jan Verstegen • 29 mei 2017 16:21 @GJVerstegen

Ook bij Eurosport kan champagne worden gedronken. Beeld © ANP

Een aantal jaar geleden kreeg Eurosport een steenrijke nieuwe eigenaar. Daardoor kon het exclusieve sportrechten kopen, zoals die van de Giro. Het zorgt voor hoge kijkcijfers, maar niet iedereen is blij met de manier waarop Eurosport verslag doet.

Wie incidenteel wielrennen kijkt moest gistermiddag even zoeken op zijn televisie. Geen Giro bij de NOS. Evenmin op de Belgische publieke omroep. De overwinning van Tom Dumoulin werd exclusief uitgezonden door Eurosport. Die zender trok voor het eerst in z’n bestaan in Nederland een miljoen kijkers.

Thumbnail

Naarmate de Giro vordert, stijgen de kijkcijfers van de uitzendingen op Eurosport.

Steenrijke aandeelhouder

Mediamagnaat John Malone, indirect eigenaar van de zender, zal in z’n handjes wrijven. De Amerikaan nam in 2015 met het bedrijf Discovery Communications, waar hij grootaandeelhouder van is, Eurosport volledig over van een Frans mediabedrijf. Daar betaalde hij bijna een half miljard euro voor.

Met een multimiljardair aan boord is er uiteraard ruimte om uit te breiden: minder herhalingen en meer populaire sporten bijvoorbeeld. Zo kocht Eurosport voor 1,3 miljard euro de uitzendrechten van de Olympische Spelen. De zender mag in bijna heel Europa, en ook hier in Nederland, de komende vier zomer- en winterspelen uitzenden.

In Nederland wist Eurosport de hand te leggen op de live-uitzendingen van de MotoGP, het Italiaanse en Franse voetbal, Wimbledon en sinds dit jaar ook exclusief op een aantal grote Italiaanse wielerwedstrijden waaronder Milaan - San Remo en de Giro.

Thumbnail

John Malone is via Discovery Communications indirect eigenaar van Eurosport. (foto: ANP)

Reclames tijdens het wielrennen

De uitzendingen van de Giro werden onderbroken door reclames en dat was wennen voor veel kijkers. Vreemd is het natuurlijk niet, want een commerciële zender moet ergens van betaald worden. Ook de uitzendrechten van de wielerronde moeten worden terugverdiend.

"Ik denk dat ze diep in de buidel hebben moeten tasten", vertelt Patrick Ter Haar van sportmarketingbureau Triple Double. Het precieze bedrag is overigens niet bekendgemaakt. "Maar Eurosport moest wel om zich te onderscheiden van andere sportzenders. Zij willen Home of Cycling zijn."

De reclameblokken bestonden uit een mix van buitenlandse reclames en Nederlandse reclames. Dat komt doordat Eurosport een zogenoemde pan-Europese zender is. Zo kwamen er spotjes voorbij van buitenlandse wedkantoren die hier niet mogen adverteren. Maar op papier is Eurosport gevestigd in Frankrijk.

Toch kunnen ook Nederlandse adverteerders terecht op Eurosport. Daarvoor is het bedrijf BrandDeli in de arm genomen. Dat verkoopt reclamezendtijd namens kleinere televisiezenders, waaronder Eurosport.

Andere verdienmethodes

Maar Eurosport verdient op meer manieren geld. Zo krijgt het van de tv-aanbieders per abonnee een bepaald bedrag betaald, de zogenoemde doorgiftevergoeding. Dit gaat meestal om enkele centen, maar dat Discovery Communications graag meer wil hebben blijkt wel uit de ruzie met de Zeeuwse kabelaanbieder Delta. Die vertikt het om meer te betalen voor onder meer Discovery Channel, TLC en Eurosport. De zenders zijn daardoor op zwart gegaan.

Delta-abonnees die toch de Giro wilden kijken konden een abonnement nemen op de Eurosport Player. Dit kost 60 euro per jaar. Met de Eurosport Player, die werkt via internet en een app, hoopt Eurosport ook kijkers te bereiken die geen tv-abonnement hebben. In zo'n betaalde dienst ziet Ter Haar ook de toekomst. Hij verwacht dat Eurosport op termijn met bijvoorbeeld een premium kanaal komt voor de wielerliefhebber om sport te kijken zonder reclames.

Kritiek op de uitzendingen

Naast kritiek op de onderbrekingen klaagden kijkers ook over de manier waarop Eurosport de wielerkoers in beeld bracht. Liefdeloos, geen fatsoenlijke interviews en slecht commentaar, is te lezen op Twitter. Nu is dat laatste vaak een kwestie van smaak, maar dat de uitzendingen er anders uitzagen dan de voorgaande jaren bij de NOS mag wel duidelijk zijn.

Thumbnail

In 1999 becommentarieerde oud-wielrenner Danny Nelissen vanuit de Parijse studio's van Eurosport de Tour de France. (foto: ANP)

Eurosport kreeg de beelden van de Italiaanse regie doorgestuurd. Deze kwamen via het zogenoemde pan-Europese signaal naar Nederland, en werden hier voorzien van commentaar. Soms werden er wel andere filmpjes en interviews getoond, maar deze waren meestal in het Spaans of in het Engels.

'Goedkope televisie'

Iets waar journalist en sportstrateeg Jaap Stalenburg van gruwelt. "Het is totaal sfeerloos als de commentatoren in een bezemkast in Hilversum zitten. Als je niet ter plekke bent mis je belangrijke info en kennis. Dit was niet te doen."

Hij vindt het dan ook doodzonde dat Eurosport niet de moeite nam om er een meer Nederlands feestje van te maken, zeker toen duidelijk werd dat Dumoulin wel eens kon gaan winnen. "Eurosport krijgt de kans van hun leven. En dan kregen we dat gestuntel. Dit is goedkope televisie, puur economisch. Als ze dit gaan doen met de Olympische Spelen wordt het een drama", aldus Stalenburg.

Ook Ten Haar hoorde veel kritiek, maar voegt daaraan toe dat ze bij Eurosport heus wel verstand hebben van wielrennen. "Die zender zendt al twintig jaar heel veel wielrennen uit. Ze hebben alleen door deze Giro het NOS-publiek erbij gekregen. En dat publiek is heel kritisch. Daar leert Eurosport nu van."

Sublicenties

Over de Olympische Spelen hoeven de critici zich niet te veel zorgen over te maken. Voor vrijwel alle sporten heeft Eurosport een sublicentie verkocht aan de NOS. Daardoor kan de publieke omroep de Olympische Spelen gewoon uitzenden, zij het niet exclusief.

Daar begrijpt Stalenburg niets van. Hij vraagt zich af waarom Eurosport zo veel geld betaalt voor de exclusieve rechten van de Olympische Spelen, om vervolgens alles te verkopen. Stalenburg: “Ik heb wel eens de angst dat het meer gaat om de doorverkoop van sublicenties dan om zelf mooie televisie te maken.” Mogelijk ook manier waarop Malone geld wil verdienen aan zijn sportzender.

Nederlandse content

Toch is de hoeveelheid Nederlandse content op Eurosport de laatste jaren wel gegroeid. Dat doen ze via een zogenoemde local window. Een Nederlandse uitzending breekt dan in op het Europese signaal. Zo stuurt Eurosport rond de MotoGP-wedstrijden wel Nederlandse verslaggevers op pad.

Als het aan Eurosport ligt groeit de hoeveelheid Nederlandse content. "Het is onze ambitie de zender meer en meer lokaal in te kleuren. Ook de huldiging van Dumoulin was alleen op Eurosport in Nederland te zien", vertelt Gijs Poortman die zendermanager is van Eurosport Benelux.

Eurosport is geen Ziggo of Fox

Hij geeft ook aan dat Eurosport niet moet worden vergeleken met bijvoorbeeld Ziggo Sport en Fox Sports. "Als Eurosport kunnen we putten uit sportrechten die voor heel Europa gelden. Daaruit kiezen we die sporten die voor Nederlandse en Belgische kijkers interessant zijn, en dat vullen we dan nog eens aan met lokale rechten."

De Tour de France wordt overigens tot en met 2019 nog ‘ouderwets’ door de NOS uitgezonden. Dit rechtenpakket is verkocht via de European Broadcast Union en kwam zodoende vanzelf bij de publieke omroep terecht. Overigens zendt Eurosport de Tour ook uit.

Bron • RTL Z / Gert-Jan Verstegen