Business

Mega-adverteerder P&G schrapt voor 100 miljoen aan digitale reclame

Maarten Veeger • 31 juli 2017 13:59 @breakingsweep

Beeld © Thinkstock

Digitaal adverteren werkt volgens Procter&Gamble niet. Het Amerikaanse bedrijf, bekend van Pampers, Gillette, Dash en Oral-B, heeft afgelopen kwartaal digitale advertenties ter waarde van 100 miljoen dollar geschrapt. En dat had nauwelijks gevolgen voor de verkopen.

P&G is een van de grootste adverteerders ter wereld. De stappen die het bedrijf zet, worden dan ook scherp gevolgd en als trendsettend gezien in de advertentiewereld.

Het bedrijf laat nu weten schoon genoeg te hebben van een digitale advertentiewereld waarin computers nepclicks genereren en advertenties op dubieuze websites te zien zijn maar onzichtbaar blijken voor de ware consumenten. 

Besluit op basis van data

In The Wall Street Journal zegt P&G-bestuursvoorzitter David Taylor dat het besluit is genomen op basis van harde data: "We willen dat iedere dollar toegevoegde waarde brengt voor de klant en de stakeholders."

"We adverteerden bij bots (internetrobots red.) of op plaatsen waar het niet bijdroeg aan ons merk", vult financieel bestuurder Jon Moeller aan

Google en Facebook

De onbetwiste marktleiders voor aanbieders van digitale advertenties zijn Google en Facebook. De twee bedrijven verwachten voor dit jaar een omzet daarin van ruim 100 miljard dollar. P&G liet een jaar geleden al weten niet alle mogelijkheden die Facebook biedt te omarmen. Gericht adverteren in bepaalde niches werkt volgens P&G niet

Volgens de Amerikaanse adverteerdersorganisatie ANA verliezen adverteerders wereldwijd dit jaar 6,5 miljard dollar doordat digitale advertenties geen effect hebben. 9 procent van de online advertenties en 22 procent van de online videoadvertenties blijkt volgens ANA frauduleus. 

Boycot

Volgens het Amerikaanse MediaRadar, een advertentie-onderzoeksbedrijf uit New York, heeft P&G 41 procent van de digitale advertentie-uitgaven van dit jaar geschrapt. Concurrent Unilever bezuinigde 59 procent op digitale advertenties.

Grote Amerikaanse adverteerders zoals P&G en Walmart  boycotten YouTube vanwege de advertentiefraude.  Dat kostte You Tube in april 5 procent van de omzet bij grote klanten. 

Bron • RTL Z