Business

Muziekwinkel Concerto: 'Als de ellende voorbij is vieren we 4 dagen feest'

Roderick Veelo • 30 maart 2020 17:43 @RVeelo

Beeld © Roderick Veelo

De Utrechtsestraat in het centrum van Amsterdam is een van de populairste winkelstraten van de hoofdstad. 700 meter lang , een aaneenschakeling van winkels, cafés en kleine restaurants. Wat verandert er voor hen en het publiek in tijden van corona? Journalist Roderick Veelo gaat in gesprek met zijn ondernemende buren. Deel drie: muziekwinkel Concerto.

De beroemdste platen- en cdwinkel van Nederland huist al 65 jaar achter de bordeauxrode gevel, halverwege de Utrechtsestraat. De verjaardag van Concerto zou grootst gevierd worden. Daar was tot voor kort alle reden toe. Maar de coronacrisis heeft het partijtje uitgesteld tot god weet wanneer.

Magneet

Waar muziekwinkels bij bosjes omvielen en niet bestand bleken tegen de opmars van onlinediensten zoals iTunes en Spotify, floreerde Concerto in Amsterdam volgens de eigenaar nog altijd.

De enorme collectie nieuwe en tweedehands platen en cd’s trekt muziekliefhebbers uit de hele wereld als een magneet aan. Bij Concerto heb je nog de kans om na jaren zoeken opeens met dat lang gewenste album in je handen te staan.

Beeld © Roderick Veelo

De winkel gaat om 12 uur open. Ik zit op drie meter afstand tegenover bedrijfsleider Anton Speijers: "Onder strenge restricties. Handen ontsmetten bij de ingang en niet meer dan drie mensen op een afdeling. Staan er meer, dan vragen we mensen door te lopen en moet er buiten worden gewacht."

In trance

De smalle paden tussen de bakken met platen en cd’s was altijd de charme van een bezoek aan Concerto. Maar dat knusse scharrelen is nu nadelig. De winkel is al snel te vol.

"De gangpaden zijn best wel krap. Dus we letten goed op wat mensen doen. Die staan vaak in trance in de bakken te kijken en zien niet wat er om hen heen gebeurt" zegt Speijers.

Beeld © Roderick Veelo

"We hebben de platenspelers uitgezet. Je kunt niet meer luisteren. Je kunt je niet meer met een koptelefoon afschermen van de wereld om je heen. Het houdt ook teveel op. En we hebben bij alle kassa’s schermen opgehangen."

Dubbele omzet webshop

Sinds de strengere maatregelen van kracht zijn is de koffiebar gesloten en gelden voor de rest van de winkel de gebruikelijke beperkingen. Het aantal bezoekers is nog maar 10 procent van wat het normaal is. Maar de webshop loopt volgens het bedrijf goed.

Beeld © Roderick Veelo

"De webwinkel draait het dubbele. De verzendingen gaan vanuit de winkel. Elke ochtend staan er drie mensen de bestellingen in te pakken, die in gewone tijden achter de kassa staan." Toch weegt de extra omzet van de webshop niet op tegen het verlies in de fysieke winkel.

Veel voor weinig

Ik denk dat ik zestien was toen ik voor het eerst Concerto binnen stapte. Ik ging toen voor tweedehands verzamelelpees en singletjes. Veel plaatjes voor weinig. Dat werden later albums.Op een enkele cd na heb ik mijn hele muziekcollectie aangeschaft bij Concerto.

Beeld © Roderick Veelo

Het aanbod platen en cd’s is in de winkel door de jaren heen aangevuld met films, boeken en een koffiebar. Sinds de jaren 90 beslaat de winkel vijf panden. Een breder aanbod, de unieke muziekcollectie en de revival van vinyl hebben Concerto al die jaren alive and kicking gehouden. De vraag is: overleeft Concerto deze crisis?

Nieuwe Pearl Jam

Anton Speijers: "Het wordt heel spannend. De belangrijkste vragen zijn: hoe lang duurt dit en hoe snel draaien we straks weer op volle toeren. Zonder corona is Concerto een goedlopend bedrijf. Maar wanneer kunnen we daar weer naar terug?"

Beeld © Roderick Veelo

"Tot die tijd is het sprokkelen. Veel artiesten hebben de release van hun nieuwe album uitgesteld. Lady Gaga bijvoorbeeld. Gelukkig is afgelopen vrijdag wel de nieuwe Pearl Jam uitgekomen. Dan heb je opeens weer veel te verkopen. Overigens koopt 90 procent van onze klanten dat album nu via onze website en 10 procent komt langs."

Bol.com

"Ik denk dat we nu 80 procent van de omzet mislopen. Gelukkig kunnen we een beroep doen op de werktijdverkorting. Daarnaast is het zo dat onze inkoop zo goed als stil staat. Die kosten hebben we dus niet. We verkopen uit het assortiment dat we hebben. En via Instagram maken we zo nu en dan leuke aanbiedingen bekend. Dat helpt."

Beeld © Roderick Veelo

"Verder hebben we ons hele assortiment gekoppeld aan Bol.com. Dus komen er ook orders binnen via dat kanaal. Twee maanden kunnen we het zo wel uitzitten, maar de vraag is wel hoe lang we daarna nog de huur kunnen betalen."

Dus toch nog een keer die vraag: kan deze crisis Concerto de kop kosten? Anton: "Concerto is de grootste fysieke muziekwinkel van Nederland. Als die verdwijnt zal dat een heel slecht signaal zijn naar de hele handel. Dat raakt ook de belangen van de distributiebedrijven en de platenmaatschappijen. Ik kan me voorstellen dat die ons te hulp zullen schieten."

Alles is anders

Op stille dagen met nauwelijks klanten wordt een werknemer soms te veel. "Laatst zag ik een medewerker voor zich uit staren, al uren geen klant gezien. Daar maak ik dan een praatje mee en merk ik dat het personeel het soms ook moeilijk vindt, om er elke dag toch weer een zinvolle dag van te maken. Alles is anders dan nog maar drie weken geleden."

Beeld © Roderick Veelo

"Er werken hier zo'n veertig mensen en velen al heel lang. Zij leven hiervan. Ik zie het als mijn opdracht om de moed erin te houden."

"Ik zei laatst tegen iedereen: er komt een dag dat de ellende voorbij is. Laten we ons nu voorbereiden op dat moment. Want dan wordt het vier dagen feest en weer hartstikke druk. Daar moeten we klaar voor zijn."

Bron • RTL Z