Business

Coronavirus: deze bedrijven lopen als een zonnetje

Suzanne Blotenburg • 23 maart 2020 06:25 @suusnl

Tom Peeters Beeld © Crisp

Het coronavirus brengt niet voor iedereen kommer en kwel. Het blijven onzekere tijden, maar sommige bedrijven draaien op volle toeren. Omdat we zo veel thuiswerken, elkaar niet mogen bezoeken of we niet meer weten wat we met onze tijd aanmoeten. "Mensen willen zichzelf (of een ander) een beetje verwennen."

We zagen deze week al dat onze huizen en tuinen er goed bij liggen. Het is druk bij veel bouwmarkten en tuincentra. "We hebben dubbel zoveel klanten", zei Cor van Driel van doe-het-zelfzaak Enorm over zijn klandizie op maandag en dinsdag.

Tijd over voor klusjes

Retaileconoom Dirk Mulder van ING denkt dat mensen door het thuiswerken tijd over houden voor klusjes. Ook de ketens die huishoudartikelen verkopen, zoals Blokker en Hema, liften mee op de extra tijd die mensen ineens hebben.

Er is steeds minder te doen buiten de deur. "De consument heeft zijn zinnen op andere dingen gezet", zegt Mulder. Lezen, puzzelen, klussen, maar ook lekker koken. Het zorgt voor extra omzet bij de luxere voedingswinkels. "Mensen willen zichzelf toch een beetje verwennen, zeker in deze vervelende tijden."

Veel en lekker eten

"Sinds de uitbraak is er een explosieve groei in het aantal klanten. Het aantal bestellingen is in tien dagen verdrievoudigd", zegt Tom Peeters, ceo van online verssuper Crisp. Het bedrijf bezorgt verse waren van veelal kleine ondernemers. Hij ziet ook dat klanten meer bestellen dan anders, veel houdbaar maar juist ook groenten en fruit. "Het hamsteren valt mee."

En zorgen om de voorraden zijn er niet: "Er is heel veel te doen, maar er is een praktisch onbeperkt aanbod aan eten in Nederland en er zijn heel veel arbeidskrachten beschikbaar", aldus Peeters.

Uitersten in online shoppen

Veel winkels zijn dicht. We shoppen daarom veel online, maar niet overal weet brancheorganisatie Thuiswinkel.org. Het coronavirus zorgt voor uitersten in onze online bestedingen. De reis- en modebranche moeten het ontgelden, terwijl we los gaan op eten en drinken, verzorgingsproducten en thuiswerkspullen, zoals laptops en computerschermen.

Veel thuiswerkers moeten zichzelf, maar ook hun kinderen onder de pannen brengen. "Het zijn rare weken", zegt Charly van Straten, eigenaresse van oppasdienst Charly Cares. Aanvankelijk zag ze een piek van 50 procent meer aanvragen van ouders die een oppas zochten, maar die is door alle besmettingszorgen weer ingevallen.

Oppas plus

Charly Cares heeft zo'n 75.000 gebruikers in vijftig steden, het bedrijf zou zeker achthonderd aanvragen per dag verwerken. "We matchen vaak een vaste oppas met ouders", zegt Van Straten. Dat kost tussen de 5 en 12 euro per uur, afhankelijk van de ervaring van de oppas. "Sommigen geven les, doen boodschappen. Ze draaien steeds vaker echt mee in een gezin."

Door het coronavirus zoeken veel ouders naar een oppasoplossing. Maar ook bedrijven denken hier nu vaker over mee, weet Van Straten. Ze had de afgelopen dagen contact met ziekenhuizen en bedrijven zoals Deloitte, Microsoft, Gall & Gall. "Zij hebben ook vitale afdelingen die moeten blijven draaien, denk aan datacenters."

Het gevolg: bedrijven kopen oppastegoeden in voor hun medewerkers. "Zodat ze zich net even die paar uurtjes, of die ene weekenddag optimaal kunnen concentreren voor de baas", aldus de ondernemer. Goed voor de zaak, al draait die nu ook niet op volle toeren.

Charly van de Straten Beeld © Charly Cares

Beer met boodschap

De speciale knuffelberen van het Nederlandse bedrijf MijnCadeau gaan de laatste dagen als warme broodjes over de toonbank, vertelt oprichter Michael Tesselaar. In beer zit een recorder verstopt, waarop mensen een persoonlijke boodschap kunnen inspreken.

"Normaal verkopen we er twintig op een dag, nu zijn het er honderd", weet Tesselaar, die veel van die boodschappen hoort. Ze gaan naar opa's en oma's die geen bezoek mogen hebben: 'Ik wil je knuffelen, maar het kan niet.' "Wij ontwerpen allerlei persoonlijke cadeaus", zegt Tesselaar. Die zijn vooral gewild op dagen zoals Valentijns- of Moederdag.

Ondernemen in quarantaine

Veel van zijn werk kan de ondernemer online doen. Saillant detail: dat moet ook, want Tesselaar en zijn gezin zitten in quarantaine met griep. "We zijn op vakantie geweest in "Frankrijk en nu allemaal (licht) ziek", zegt hij. Getest op corona wordt er niet: "maar we denken wel dat we het hebben.

In de komende weken wordt het veel thuiswerken dus. Maar dat gaat volgens de ondernemer goedkomen, al is er ook onzekerheid. " Veel van onze spullen komen uit landen zoals Portugal of China. "Zo lang die blijven draaien kan ik ook door", zegt Tesselaar.

Knuffelbeer met recorder Beeld © MijnCadeau

Streamen, streamen, nog meer streamen

In tijden van corona lijkt (live)streamen de weg om te gaan. Eerder vertelden creatieve ondernemers al hoe ze daarmee proberen het hoofd boven water te houden. Events gaan online, sport gaat online en onderwijs gaat online, zo blijkt ook uit de vele reacties op onze Linkedin-post. Bedrijven die de technieken hiervoor aanbieden kunnen ervan profiteren.

Maar in tijden van thuiswerken zijn de allergrootste profiteurs in de streamingbranche toch wel de grote videodiensten Netflix, Disney+, Videoland en sinds kort ook Amazon, weet streamkenner Siebren Hazelhoff Roelfzema van vergelijkingssite Streamwijzer. Het bezoek op die site én het aantal Nederlanders dat proefabonnementen afsloot ontplofte de afgelopen dagen, zegt hij. Exacte cijfers mag hij helaas niet delen van de grote namen.

Alle Harry Potterfilms bingewatchen

"Wij zijn marketingpartner van bedrijven zoals Amazon en Netflix", zegt Hazelhoff Roelfzema. Daarom heeft hij inzicht in een deel van de abonnementen die worden afgesloten. Vooral Disney+ is populair, nu al die kinderen thuiszitten, weet de ondernemer. "Maar Amazon biedt veel voor weinig: voor 3 euro krijg je toegang to Prime, inclusief de videodienst met onder meer alle Harry Potterfilms."

Corona leidt volgens Hazelhoff Roelfzema tot nog meer bingewatchen dan we al deden. En wie niet gestoord wil worden zet de kids voor het scherm. "Het is goed voor ons bedrijf en voor veel mediabedrijven. En dat is de komende weken niet anders."

Bron • RTL Z