Business

Coolblue heeft last van corona-effect, gooit prijzen bewust omhoog

Suzanne Blotenburg • 24 februari 2020 17:26 @suusnl

Coolblue-directeur Pieter Zwart in 2016. Beeld © Archieffoto ANP

Prijzen die de lucht inschieten en marketinglinks van partners die niet naar behoren werken. Twitter ging de afgelopen uren los op webwinkel Coolblue. Nu blijkt dat de webwinkel last heeft van teruggelopen productie in China, waardoor er minder producten worden geleverd.

Uit interne mails in handen van RTL Z blijkt dat Coolblue 'gecontroleerde' maatregelen neemt omdat het bedrijf verwacht dat producten van Chinese leveranciers opraken en er dus schaarste zal ontstaan. Het nieuwe coronavirus Covid-19 is hier een belangrijke oorzaak van, al wordt dat niet letterlijk genoemd.

De productie in China staat op een laag pitje. Daarom is besloten om de 'verkopen te temperen', schrijft Jos Groenendijk, hoofd van de winkels van Coolblue, aan alle filialen van het bedrijf. 

Bronnen rondom het bedrijf bevestigen het verhaal, maar Coolblue zelf houdt officieel nog de lippen op elkaar.

'Gecontroleerd schuren vullen'

Dat temperen gebeurt door 'de marketing uit te zetten' - zo komen er minder klanten naar de site. Ook worden de verkoopprijzen 'boven marktniveau gehouden', aldus Groenendijk. "We zijn heel gecontroleerd onze hele grote schuren tot aan de nok toe aan het vullen. Mocht dat niet meer nodig zijn dan trappen we het gaspedaal weer volledig in."

Op sociale media ontstond de afgelopen dagen grote discussie over wat er aan de hand zou zijn bij het bedrijf. Ook omdat Coolblue nergens op reageerde.

Prijzen omhoog

Afgelopen weekend lagen de prijzen voor sommige producten bij de elektronicawebwinkel flink hoger dan bij concurrenten, onder meer voor de Nintendo Switch. Maar ook de nieuwste iPhone is een stuk duurder dan op de site van Apple zelf.

Op Twitter regende het klachten van shoppende consumenten, in zowel Nederland als België. Zij signaleerden stijgingen tot wel 10 procent.

'Affiliate-links kapot'

Er is bovendien meer aan de hand. De advertenties via Google van Coolblue zouden zijn opgedroogd en ook op vergelijkingssites zoals Kieskeurig lijkt Coolblue te zijn verdwenen.

Veel zogenoemde affiliate-links van partners van het bedrijf werken niet meer. Via die links promoten andere bedrijven waren van Coolblue, in ruil voor een percentage van de opbrengst. Die links werken dus niet meer, en dat heeft een duidelijke reden. Wat veel ondernemers die ermee werken geld kost, zo liet een van hen eerder weten aan RTL Z.

Meerdere belletjes, mails en Whatsappjes van RTL Z richting het bedrijf leverden vandaag niets op. Aan de kant van de woordvoering van Coolblue blijft het tot dusver doodstil.

Uit de mailing blijkt nu dat dit een bewuste strategie is. Medewerkers zijn geïnstrueerd over wat te zeggen bij vragen van partners en media.

Bron • RTL Z