Business

Mysterie rond Coolblue: prijzen schieten omhoog en links verdwijnen

Suzanne Blotenburg • 24 februari 2020 14:47 @suusnl

Beeld © ANP

Prijzen die de lucht in schieten en marketinglinks van partners die niet naar behoren werken. Er lijkt iets vreemds aan de hand bij webwinkel Coolblue, maar onduidelijk blijft wat er precies aan de hand is. Het bedrijf reageert nergens op.

Update: Het mysterie is opgehelderd. Coolblue heeft last van het corona-effect, gooit prijzen bewust omhoog.

Afgelopen weekend lagen de prijzen voor sommige producten bij de elektronicawebwinkel flink hoger dan bij concurrenten, onder meer voor de Nintendo Switch. Maar ook de nieuwste iPhone is een stuk duurder dan op de site van Apple zelf.

Op Twitter regende het klachten van shoppende consumenten, in zowel Nederland als België. Zij signaleren stijgingen tot wel 10 procent.

Coolblue blijft stil

Meerdere belletjes, mails en Whatsappjes van RTL Z richting het bedrijf leveren niets op. Aan de kant van de woordvoering van Coolblue blijft het doodstil. Ook andere websites en media merken op dat het bedrijf volledig onbereikbaar is.

Op Twitter heeft Coolblue nog wel wat laten weten aan klagende klanten. Zo valt te lezen dat de prijzen regelmatig wisselen. "Dit gaat vaak automatisch en op basis van verschillende factoren, zoals marktprijs, inkoopprijs, voorraad en vraag."

Maar er is nog iets anders aan de hand, merkt Webwinkel Community op. De advertenties via Google van Coolblue zouden zijn opgedroogd en ook op vergelijkingssites zoals Kieskeurig lijkt Coolblue te zijn verdwenen.

'Affiliate-links kapot'

Veel zogenoemde affiliate-links van partners van het bedrijf zouden daarbij niet meer werken. Via die links promoten andere bedrijven waren van Coolblue, in ruil voor een percentage van de opbrengst.

Het webcareteam van Coolblue lijkt nergens last van te hebben en vraagt gebruikers om een persoonlijk bericht te sturen. Een telefoontje naar de affiliate-afdeling van Coolblue levert weinig meer op dan 'niemand kan/mag er de komende dagen meer over zeggen.'

'Belangrijk inkomen voor velen'

Niclolas Claeys, eigenaar van de Belgische vergelijkingssite debestelaptop.be, gebruikt die affiliatie-links ook, vertelt hij aan RTL Z. "We kunnen ze zelf aanmaken en verdienen een commissie van 2 tot 10 procent per verkocht product", zegt hij.

Het levert in een weekend snel een paar honderd euro op, stelt hij. "Ik merkte vrijdag dat de links niet meer werken, ze leiden naar een errorpagina." Het probleem is nog steeds niet opgelost.

Overstappen naar concurrent

"Dat is voor mij als kleine website niet zo erg", maar andere grotere sites zijn er veel meer afhankelijk van, zegt Claeys. "Het scheelt zo duizenden euro's aan inkomsten en voor velen is het een hoofdinkomen."

Claes denkt dat veel ondernemers hun links inmiddels aan het overzetten zijn naar concurrenten zoals Bol.com. "Dat is het enige dat we nu kunnen doen."

Het regent speculaties

Op Twitter regent het inmiddels speculaties. Technische fouten, het stopzetten van bepaalde marketing om die fouten? Een tekort aan producten? Of een grote test om te zien wat er gebeurt?

Het gaat zelfs zover dat er gesproken wordt over een overname van het bedrijf. En het zwijgen van Coolblue lijkt alleen maar meer olie op het vuur te gooien.

'HAL is met vakantie'

De Rotterdamse investeringsmaatschappij HAL, die een belang heeft van 49 procent in Coolblue, kan ons ook niet te woord staan. Volgens een medewerker van het bedrijf zijn alle mensen die over Coolblue gaan 'met vakantie'.

Heb jij meer info over deze kwestie? Mail ons! suzanne.blotenburg@rtl.nl

Bron • RTL Z