Van onze partner bol.com

5 drivers voor de succesvolle platformondernemer

12 februari 2020 14:37

Beeld ©

Het aantal partners dat via bol.com artikelen aanbiedt, groeit explosief. Maar hoe opereer je nu het meest succesvol op het platform? Accountmanager Daphne Koeleman deelt vijf tips voor een betere conversie.

Maar liefst tachtig partners heeft Daphne Koeleman bij bol.com onder haar beheer. Contact onderhouden met tachtig verschillende ondernemers lijkt veel. Maar het is slechts een kleine druppel in de oceaan van 25.000 externe verkopers dat zich aan het platform heeft gecommitteerd. Daphne maakt deel uit van een Accountmanagementteam, bestaande uit 60 collega’s. Samen begeleiden en adviseren ze op jaarbasis duizenden partners. Het afgelopen jaar zijn er daar 8000 bijgekomen. Het is de grootste groei in de jonge historie van het bedrijf.

Wie ook wil groeien en het platform optimaal wil gebruiken als platformondernemer, dient zich volgens Koeleman te focussen op de volgende vijf drivers.

Content

“Hier begin je mee. Je gaat kijken: hoe staan de producten op het platform? Je zorgt ervoor dat de basis, met EAN-codes en de bijbehorende producteigenschappen, helemaal goed is ingevuld. Stel je verkoopt een sportlegging: wat is de maat en kleur en van welk materiaal is die gemaakt? Voor welke type sport is het product geschikt? We hebben 23 miljoen artikelen online staan. Hoe beter je producteigenschappen zijn ingevuld, des te beter ben je vindbaar voor de klant. We passen die filteropties doorlopend aan, ook omdat we continu leren van hoe klanten zoeken.

Een ander punt zijn de afbeeldingen. We hebben richtlijnen en geven tips mee. Bijvoorbeeld: de hoofdafbeelding moet een witte achtergrond hebben. Je moet altijd denken vanuit de klant. Die kan niks voelen of aanraken. De content moet er dus tiptop bij staan. Wat je laat zien moet je vervolgens ook waarmaken. Dat voorkomt teleurstelling achteraf en het risico dat mensen de bestelling terugsturen.

Naast de kwantitatieve kant, heb je de kwalitatieve kant. Dat zijn de teksten bij de artikelen, de koppen. Om de vindbaarheid te vergroten delen we veelvoorkomende zoekwoorden met de partners waarvan we weten dat ze goed converteren. Zo kan je omschrijvingen aanpassen op de zoektermen. Dat is megabelangrijk als je goed gevonden wilt worden.

Wie denkt handig te zijn door een hele lange titel te maken met alle veelvoorkomende zoekwoorden komt trouwens van een koude kermis thuis. In SEO en SEA werkt dat niet. Je moet uiteindelijk wel to-the-point zijn. De trend van desktop naar mobiel is nog lang niet voorbij. ”

Data

“We zijn een datagedreven organisatie. Voorheen konden we minder data delen dan we wilden, bijvoorbeeld doordat de technische mogelijkheden er nog niet waren. Je ziet dat dit aan het veranderen is. De feature ‘zoektrends’ in het partneraccount is een goed voorbeeld. Maar ook het delen van white spots en grey spots, producten waar men wel naar zoekt maar die nog niet of slecht gevonden zijn, is iets wat we nu doen. Daar kunnen de ondernemende partners op inspelen. Ik vind het heel gaaf dat we die stap hebben gezet. Dat biedt kansen voor het netwerk. Ik geef dat ook altijd mee als tip aan de partners: hoe unieker je assortiment, hoe beter je scoort. Uniek zijn is superrelevant. Ook conversiedata, hoe vaak je product wordt gevonden, hoe vaak het wordt gekocht; een indicatie van hoe je assortiment het doet en presteert vergeleken met anderen is belangrijke informatie."

Prijsstelling

“We helpen partners door qua prijs naar twee dingen te kijken. Extern zijn dat de relevante marktprijzen. We geven aan of de prijs die een partner rekent marktconform is. We geven daarbij overigens geen prijsadvies of bandbreedte, alleen een indicatie. Verkooppartners bepalen immers zelf hun prijzen. De analyse in het verkoopaccount is meer gericht op het platform: dus hoe de prijsstelling is van andere verkooppartners op het platform. Dat zijn de twee benchmarks waarop je je prijs kunt bepalen.”

Bezorgtijd

“Wij zien in de praktijk dat de snelheid waarmee het product in huis is, heel belangrijk is. Mensen kiezen liever voor een hogere prijs en een snellere bezorgtijd dan andersom. Onze eigen leverpropositie heeft daar een rol in gespeeld, mensen verwachten een ruime keuze aan bezorgopties, waaronder ook een snelle optie. De lat ligt voor partners best hoog. Om hen te helpen hebben we Logistiek via bol.com (LVB) waarbij we de voorraad voor de partner aanhouden in ons eigen distributiecentrum. Vandaar nemen we de service zoals pick & pack, verzending en retourafhandeling over. Dat levert gemak en service voor de klant. En als ondernemer is je assortiment beschikbaar met de meest ruime bezorgopties, waaronder Vandaag voor 14 uur besteld, dezelfde dag nog op te halen bij een van de duizenden afhaalpunten. Daar komt de nieuwe dienst Verzenden via bol.com (VVB) bij. Wij gaan de bestelling ophalen bij de partner en zorgen dat deze dezelfde dag op de plek van bestemming komt.”

Integratie webshop

“Partners die meer dan 200 artikelen hebben, adviseer ik altijd om een feed te laten bouwen. Daarmee kun je je eigen webshop integreren met bol.com. Je kunt zo je bestellingen beheren, maar ook de voorraad, verkoopprijzen en een content ftps waarmee je productcontent kunt doorzetten. Het handige is dat je alles centraal kunt regelen wat de foutgevoeligheid beperkt. Wij hebben onze eigen automatiseringsdienst, maar je kunt ook een intermediair inschakelen. Die staan ook op ons partnerplatform. Dat is het mooie: wat we onze klanten willen bieden, service en gemak, bieden we ook aan onze partners.”