Business

Geen doorstart Eden Schwartz; dure jeans verkocht voor 3 euro

Mathijs Smit • 20 januari 2020 15:56 @Mathijs__Smit

Het jeansmerk Eden Schwartz wist de verwachte doorbraak niet te bereiken. Beeld © Eden Schwartz

Er komt geen doorstart voor het Nederlandse jeansbedrijf Eden Schwartz, dat vorige maand failliet ging. De curator heeft de voorraad premium spijkerbroeken, die in de (web)winkel 140 euro kostten, moeten verkopen aan een opkoper. Opbrengst: 3 euro per stuk.

Dat bevestigt curator Mayk Koria tegen RTL Z, naar aanleiding van de publicatie van het eerste faillissementsverslag.

Duurzaam

Eden Schwartz werd in 2013 opgericht als duurzaam damesspijkerbroekenmerk dat werkte met ecologische wassingen en gecertificeerde fabrikanten. Ook bracht het bedrijf denimkleding op de markt waarin oude spijkerbroeken waren verwerkt.

Vanaf 2018 stuurde het bedrijf bij online bestellingen automatisch en kosteloos een maatje kleiner en groter mee. De broeken die niet pasten, konden klanten terugsturen.

Doorbraak

Anderhalf jaar geleden zei oprichter Jan Willem Struiksma te verwachten nog twee jaar te moeten 'stompen' voordat hij zou kunnen doorbreken. Dat is dus niet gelukt. Begin december ging de onderneming failliet.

Uit het faillissementsverslag blijkt dat Eden Schwartz ook in 2016 al in de problemen zat. Destijds kon het bedrijf zijn broekenleverancier niet meer betalen. Met steun van nieuwe financiers en aandeelhouders, die Struiksma kende uit zijn tijd bij financieel persbureau Betten, kon het merk toch verder.

Op de rit

In zakenblad Quote zei Struiksma begin 2018 dat hij het bedrijf 'behoorlijk goed op de rit' had staan. Maar uit het faillissementsverslag blijkt dat dat vrij optimistisch was.

In 2017 boekte Eden Schwartz namelijk 54.000 euro verlies op een omzet van ruim 166.000 euro. En in 2018 zakte de omzet in, en moest het bedrijf in de kosten snijden om te kunnen overleven.

Pogingen om de omzet op te krikken, zoals het stimuleren van de online verkopen, leidden niet tot winst. Aandeelhouders waren niet bereid om nieuw kapitaal in het bedrijf te steken.

Geen doorstart

Curator Mayk Koria, die het faillissement moet afwikkelen, probeerde het bedrijf nog een doorstart te laten maken.

"Daarvoor was echter geen belangstelling", aldus Koria. "Opkopers hebben de voorraden gekocht, en ook de kantoorinventaris, de merknaam en de website. Maar ik verwacht niet dat ze het merk voortzetten. De spijkerbroeken zijn op dit moment in de uitverkoop via drie pop-ups stores."

3 euro per broek

Volgens het verslag leverde de voorraad van 7500 broeken niet meer dan 22.500 euro op, ofwel 3 euro per broek. De merknaam, de website en domeinnamen en de goodwill leverden nog eens 3.750 euro op.

Uit een advertentie op Facebook blijkt dat de broeken worden verkocht in Groningen, Nijmegen en Maastricht, voor 30 euro per stuk, of 60 euro voor drie stuks.

Scheur

Oprichter Struiksma laat via een zakenpartner weten geen toelichting te geven, omdat 'is afgesproken dat alle communicatie via de curator verloopt.' "Hij heeft zeer hard aan het bedrijf gewerkt en het doet hem pijn dat het failliet is, en dat er geen doorstart komt", voegt curator Koria toe.

Ook de andere aandeelhouders lopen financieel een flinke scheur in de broek op, aldus de curator. "Zij hadden de voorraden in onderpand voor hun leningen aan het bedrijf. De opbrengst van de activa kwam echter niet in de buurt van hun vorderingen."

Bron • RTL Z / Mathijs Smit