Business

Europees testcentrum voor hyperloop komt in Groningen

20 december 2019 15:25

Zo moet de Hyperloop van binnen uit gaan zien. Beeld © Plompmozes

Het European Hyperloop Center wordt gebouwd in de provincie Groningen, dat de strijd won van Zeeland. Het moet uitgroeien tot hét testcentrum voor de hyperloop in Europa. "We proberen te bereiken dat het eerste traject in Nederland komt."

Ten oosten van de stad Groningen komt een testbaan van drie kilometer en een centrum waar gewerkt moet gaan worden aan Europese standaardisatie, veiligheidsnormen en een prettige reisbeleving voor de passagiers. De bouw van het complex moet volgend jaar beginnen en in 2022 klaar zijn.

Hyperloop is bedacht door techondernemer Elon Musk. Het bestaat uit een buis die vacuüm is gezogen,waardoor de weerstand zeer laag is. Door die buis kan razendsnel een trein bewegen, een soort capsule die wordt voortbewogen door elektromagneten. Naast mensen kan de hyperloop ook vracht vervoeren.

Al in 2028 een route?

Ergens tussen 2028 en 2035 kan de eerste route er liggen. Daar zijn nog geen concrete plannen voor, maar er zijn wel verschillende studies gedaan, bijvoorbeeld voor een verbinding tussen Amsterdam en Frankfurt.

Zo'n route zou in fases gebouwd kunnen worden, zegt woordvoerder Juliëtte de la Rie van Hardt Hyperloop, de initiatiefnemer van het testcomplex. "We proberen te bereiken dat het eerste traject in Nederland komt", zegt ze.

Hoe groter de afstand, hoe meer tijdwinst je kunt behalen met de hyperloop. De techniek is daarmee in potentie een interessant alternatief voor hogesnelheidstreinen en korteafstandsvluchten binnen Europa. Om op termijn een efficiënt Europees Hyperloop-netwerk te kunnen bouwen is het wel van belang dat er één standaard komt, zegt De la Rie. Daar zal het testcentrum veel aandacht aan besteden.

Impressie van een hyperloopstation. Beeld © Plompmozes

Snel en duurzaam

Een reisje van Amsterdam naar Eindhoven zou met de hyperloop nog maar een kwartiertje moeten duren, een trip van de hoofdstad naar Frankfurt zo'n vijftig minuten. Ter vergelijking: Vanaf station Amsterdam Centraal is het nu 1:20 uur treinen naar Eindhoven en 3:55 uur naar Frankfurt.

Om een hyperloop te laten bewegen is minder energie nodig dan bij andere vormen van transport, waardoor de CO2 uitstoot van een hyperloop lager ligt. Volgens Hardt Hyperloop zal een hyperloop 40 Wattuur per passagier per kilometer verbruiken. Dat is bijna drie keer zo weinig als een hogesnelheidstrein en bijna dertien keer zo weinig als een vliegtuig.

Miljoeneninvestering Hardt Hyperloop

Hardt Hyperloop is opgericht door studenten van de TU Delft. In 2017 won het bedrijf een internationale hyperloopwedstrijd georganiseerd door SpaceX, het ruimtevaartbedrijf van Elon Musk.

Het bedrijf zal zelf gaan testen in het complex, maar staat ook open voor andere organisaties die met hyperloop bezig zijn. Musk is niet betrokken bij het nieuwe testcentrum.

Met de bouw van het complex is een bedrag van 25 miljoen euro gemoeid. Daarvan komt 'veruit het grootste deel' voor rekening van Hardt Hyperloop en diens partners. De provincie Groningen zal 3 miljoen euro betalen en ook van het Rijk wordt een bijdrage verwacht.

Hardt Hyperloop kreeg zelf in oktober een investering van 'meerdere miljoenen' van een groep investeerders onder leiding van Booking.com-oprichter Kees Koolen. Er kwam ook geld van het Duitse fonds Freigeist Capital, meerdere Nederlandse en Belgische investeerders en van een van de eerste ingenieurs van Uber.

Bron • RTL Z