Business

Miljardenimperium Cirque du Soleil heeft goed gecasht op het Malieveld

Frederique Dormaar • 05 december 2019 16:23 @dormaar

Deze ringenact is nog een paar dagen te zien in Den Haag. Beeld ©

De voorstelling Totem van entertainmentbedrijf Cirque du Soleil heeft het boven verwachting goed gedaan in Den Haag. Het gesloten bedrijf wil zelf niks zeggen over de omzet, maar RTL Z heeft berekend dat de voorstelling in acht weken tijd zo'n 13 miljoen euro in het laatje heeft gebracht. Het Canadese Cirque du Soleil wil ’s werelds grootste live entertainmentbedrijf worden, maar dan moet het wel kunnen blijven groeien.

Aanstaande zondag is de voorstelling Totem van Cirque du Soleil voor het laatst te zien op het Malieveld in Den Haag. Daarna worden tent, tribune, keuken en kantoren afgebroken en in maar liefst 77 vrachtwagens geladen die koers zetten richting Duitsland.

In Düsseldorf wordt alles binnen 8 dagen weer opgebouwd. Deze stad is de aankomende 1,5 maand het nieuwe thuis voor de 120 werknemers, onder wie 48 artiesten.

Rookworst en vanillevla

"Het reizen bevalt goed. Het is een mooie manier om wat van de wereld te zien", zegt de Nederlandse Franck Hanselman tegen RTL Z. Hij is bij Cirque du Soleil als company manager verantwoordelijk voor de operationele werkzaamheden bij de voorstelling Totem. "Ik zorg ervoor dat de show iedere dag plaatsvindt."

Hanselman reist al sinds 2002 de wereld over met Cirque du Soleil. En hoewel hij daarvan geniet, vond hij het ook prettig om een tijdje in Nederland te zijn, dichtbij familie en: "Ik kon zo Albert Heijn inlopen om rookworst of vanillevla te kopen. Daarvan heb ik volop gebruikgemaakt", lacht Hanselman.

Eenwielrijders tijdens de voorstelling Totem

245 euro voor een Vip-kaartje

Ook zakelijk is het bezoek aan Nederland goed verlopen. Hanselman verwacht dat de voorstelling in totaal 132.000 bezoekers heeft getrokken. "Dat is meer dan we hadden verwacht", zegt hij. Over de exacte opbrengst wil hij niets zeggen.

Kaartjes voor de voorstelling Totem in Nederland lopen van 39 euro tot 245 euro voor vipplaatsen. Als je uitgaat van een gemiddeld tarief van 100 euro, dan zou Cirque du Soleil dus ruim 13 miljoen euro hebben verdiend aan de kaartverkoop. Daar komt dan nog de merchandise bij.

Trapezeduo in actie bij Cirque du Soleil

Cirque du Soleil trekt miljoenenpubliek

Hoewel Cirque du Soleil geen jaarcijfers publiceert, is het overduidelijk dat het Canadese bedrijf een miljardenimperium is. Over de hele wereld draaien 30 shows. Sommige shows lopen wel 20 jaar. Jaarlijks trekken al die shows bij elkaar zo’n 15 miljoen bezoekers.

Sinds de oprichting van Cirque du Soleil in 1984 in Montreal zijn er al 155 miljoen mensen komen kijken, blijkt uit cijfers van het bedrijf zelf. Toen medeoprichter Guy Laliberté in 2015 90 procent van zijn aandelen verkocht aan twee investeerders, kreeg hij daar naar verluidt 1,5 miljard dollar voor.

Cirque du Soleil overweegt beursgang

Cirque du Soleil wil het grootste live entertainment bedrijf van de wereld worden. "We zijn al aardig op weg", weet Hanselman. Een grote concurrent is mediaconglomeraat The Walt Disney Company. De shows van Disney vallen onder de afdeling Studio, die dit jaar een omzet had van 11,1 miljard dollar. Een andere belangrijke partij is concertreus Live Nation met een omzet van 10,8 miljard dollar in 2018.

In strijd om de grootste te worden, neemt Cirque du Soleil entertainmentbedrijven over. Zoals in 2017 de Blue Man Group. En afgelopen zomer liet directeur Daniel Lamarre optekenen dat hij een beursgang overweegt om de groei van Cirque du Soleil te kunnen waarborgen.

Bron • RTL Z / Frederique Dormaar