Van onze partner KVK

Zo krijg je als MKB’er wél een voet tussen de deur

28 november 2019 12:11

Beeld ©

Als start-up liep Potti Corp EU tegen het bekende probleem aan dat het moeilijk is om aan tafel te komen bij grote corporates. Met hulp van de KVK Business Challenge lukte dat toch.

“Je vult een mailformulier in op de website voor procurement en dan kun je gaan zitten wachten.”, zegt Julian van Dijk van het bedrijf Potti Corp.EU. Veel grote bedrijven houden zich onbereikbaar, zo is zijn ervaring. “Ik snap dat wel anders worden ze natuurlijk helemaal gek gebeld.”

Gek gebeld

Van Dijk komt uit de defensiehoek waar hij al een tijdje als importeur en distributeur actief is. Zo levert hij helipads aan het leger en flexroads, tijdelijke wegbedekking waar een tank makkelijk overheen kan rijden. Net als veel andere MKB’ers heeft hij b2b-producten in de aanbieding die hij graag aan grote corporate klanten wil verkopen. Daar een voet tussen de deur krijgen is nog niet zo makkelijk.

Niet het meest sexy onderwerp

Sinds vorig jaar is Potti Corp. EU B.V. importeur voor Brief Relief, exclusief voor Nederland en Europa. De van oorsprong Amerikaanse vinding is typisch zo’n product waar veel handelaren -letterlijk- hun neus voor ophalen. Van Dijk: “Poep- en pies is niet het meest sexy onderwerp. We leveren veldtoiletten voor mensen die bijvoorbeeld in de storingsdienst langs het spoor werken. Of aan mariniers die trainen in de hooglanden van Schotland.”

Zak vol poeder

Natuurlijk kun je verwachten dat buitenwerkers hun behoefte achter een struik of boom doen. Volgens Van Dijk is dat niet meer van deze tijd. Hij wijst op het toenemend aantal vrouwen dat in de storingsdienst werkt. “Het getuigt van goed werkgeverschap dat je voor fatsoenlijke toiletfaciliteiten zorgt.” Het product dat hij verkoopt bestaat uit een emmer met een zak waar poeder inzit dat een en ander geurloos absorbeert. Voor de privacy kan de gebruiker een uitvouwscherm plaatsen.

Langs de weg

Klanten waar Potti Corp. EU op mikt doen werk dat niet echt in te plannen is. Zoals plotseling onderhoud aan windturbines, reparatie van kabels of het werk van de ANWB. Van Dijk: “Als je gestrand bent langs de weg dan moet je natuurlijk ook je behoefte doen.”

Gelijk langskomen

Natuurlijk gelooft hij als ondernemer heilig in zijn product. Maar het aan de man brengen, dat ging nog niet zo makkelijk. Tot Van Dijk op een oproep van de KVK Business Challenge stuitte. Bij PRO Rail was de calamiteitendienst op zoek naar een oplossing voor het toiletprobleem. “Ik heb me gelijk aangemeld. Twee dagen later werd ik uitgenodigd voor de finale van de Business Challenge en mocht ik een presentatie houden voor ProRail op de Global Entrepeneur Summit.”

 

Een jaar gebruik

Hij is blij dat hij de kans kreeg om zijn product te tonen  en dat dit tot een deal leidde. “Dat is het goede van de business challenge: als je via KVK in contact wordt gebracht met een partij die op zoek is naar jouw innovatie, dan weet je ook zeker dat er budget is.” De storingsmonteurs van PRO Rail maken een jaar gebruik van de praktische noodwc’s van Potti Corp. EU Uit de eerste reacties die Van Dijk krijgt blijkt dat de medewerkers tevreden zijn met het product.

Benieuwd geworden naar de challenges die nu online staan? Ga dan naar KVK Business Challenge en doe mee!

Zeilwereld

Uiteindelijk hoopt hij dat de tijdelijke toiletten van Potti Corp EU  basis uitrusting  worden voor mensen die op moeilijk bereikbare plaatsen aan de slag moeten of ver van de bewoonde wereld zitten. Ook particulieren behoren inmiddels tot de doelgroep. “Ik ben nu in gesprek met een partij die levert aan de zeilwereld. Het wordt straks verboden om toiletwater op het oppervlaktewater te lozen. Niet iedere zeilboot heeft ruimte voor een septic tank.”