Van onze partner Close

Dichterbij de bezoeker met eventapp Close

22 november 2019 10:18

Beeld ©

De eventapp Close is een Nederlandse start-up die de band tussen bezoekers en organisatoren verbetert met op maat toegesneden informatie. Zo krijgen de bezoekers meer service en leren de organisatoren hun gasten beter kennen.

Oprichter Kiliaan Toorenaar vond het maar een saaie hap, als hij een kaartje voor een concert, musical of sportevenement bestelde. “Je krijgt een pdf in de mail en dat was het dan.”, zegt hij.  Om iets aan die gebrekkige klantreis te doen en zowel waarde voor de organisator als de bezoeker te creëren, riep hij de app Close in het leven. Toorenaar omschrijft Close zelf als een ‘direct mobiel marketingkanaal’.

Praktische communicatie

Bij de ontwikkeling heeft Toorenaar inspiratie opgedaan bij succesvolle webwinkeliers als Coolblue. Zij sturen hun klanten niet alleen in aanloop maar ook achteraf leuke en relevante berichten. “Die praktische communicatie die ook leuk en handig is, ontbrak wat mij betreft in de wereld van de ticketsales.”

Persoonlijk berichtje

Om de band met bezoekers van evenementen te verstevigen en dichterbij te maken, biedt de app een drietal functionaliteiten. Om te beginnen als informatiebron: voorafgaand en tijdens een event kan de organisatie alvast relevante info delen met details van het event. Praktische informatie zoals vervoer en waar je kunt parkeren biedt de app, legt Toorenaar uit. “Een persoonlijk berichtje van een optredende artiest behoort ook tot de mogelijkheden om de voorpret voor bezoekers te vergroten.”

Upsellen

Daarnaast is Close een marketingplatform. Door samen te werken met aanbieders van hotelkamers of andere aanvullende diensten biedt de app de optie tot upsellen. De data die via Close wordt verzameld, is voor de organisator of het bedrijf. En tot slot als reviewmachine om ervaringen en meningen te peilen en verzamelen. Volgens Toorenaar vertelt zo’n 60 tot 70 procent van de bezoekers na afloop graag wat ze er van vonden. “Die feedback kun je als organisator natuurlijk goed gebruiken.”

Al gebruikt

Inmiddels is Close de pilotfase ruimschoots voorbij en wordt de app al door diverse partijen gebruikt. Het Antwerpse toprestaurant The Jane is klant, net als musicalbedrijf Stage Entertainment en Alda, de organisator achter de events met Armin van Buuren.

Ambitieuze plannen

Toorenaar heeft ambitieuze plannen, onder meer met uitbreiding naar Duitsland en het VK. Close moet internationaal uitgroeien tot een groot communicatie- en marketingplatform waar naast content ook de ticketsales gaan plaatsvinden. Kennelijk is er vertrouwen in de potentie van het platform. De start-up heeft een succesvolle investeringsronde achter de rug. “We hebben al meer dan 1 miljoen potentiele gebruikers.”

Centrale boodschap

Waar hij veel van verwacht is de rol die Close kan gaan spelen bij congressen en B2B-evenementen. Het is een bekend fenomeen dat veel organisatoren naar een oplossing zoeken om de centrale boodschap rond een event beter te laten beklijven. Toorenaar: “Close werkt perfect om de conversatie ook na afloop levende te houden. Zo voorkom je dat bezoekers de deur uitlopen met hun linnen tasje en bij de auto alweer vergeten zijn waar het over ging.”