Business

To Bol or not to Bol? Ondernemers steggelen over verkoop via Bol.com

Suzanne Blotenburg • 20 november 2019 16:14 @suusnl

Het magazijn van Bol.com Beeld © ANP (Archieffoto)

Bol.com wil meer kleding gaan verkopen, naar verluidt om de strijd aan te binden met de Amerikaanse gigant Amazon. Kun je als kleine retailer nog om de grote namen heen? De een zweert bij verkoop via een grote etalage als die van Bol, waar de ander hem juist afzweert. "Je gaat er geen stuiver aan verdienen."

Ondernemer Joël Timmerman, mede-eigenaar van SchoenenZaken, werd de afgelopen weken platgebeld door Bol.com, vertelt hij aan RTL Z. "Ze willen heel graag dat wij onze collectie gaan verkopen via de site, maar dat gaan wij nooit doen", zegt hij.

Een post daarover op Linkedin kreeg bijval, maar deed ook een flinke discussie ontbranden: To Bol or not to Bol? Volgens Timmerman moet je je als kleine ondernemer niet te snel laten verleiden.

'Platforms maken de dienst uit'

"Ondernemers zijn bang dat de grote platforms straks alleen nog de dienst uitmaken, ik geloof daar niet in. In mijn ogen is dit een noodgreep van ondernemers die zoeken naar omzet tegen elke prijs."

Volgens de ondernemer voelt het bedrijf de hete adem van Amazon in de nek. De retailgigant zou volgend jaar een volwaardige Nederlandse webwinkel starten. Daarom zou Bol.com meer kleding en schoenen willen gaan verkopen, al wilde het bedrijf dat tot nu toe niet officieel bevestigen.

'Hoge commissies'

SchoenenZaken importeert herenschoenen, onder meer uit Italië. Die schoenen worden met de fabrikant samengesteld tot unieke producten. Het leidt tot bijzondere en gewilde collecties, zegt Timmerman. "Wij denken ook groot en willen Nederland veroveren vanuit Groningen", zegt hij.

Maar wel op eigen kracht, zonder een etalage zoals die van Bol.com. "Je gaat er geen stuiver aan verdienen", zegt de ondernemer. Bol vraagt 'hoge commissies' voor de bemiddeling van een verkoop. Voor ondernemers zoals Timmerman al snel zo'n 15 procent, inclusief btw.

Stunten met prijzen

Volgens de ondernemer is het alleen interessant als je 'gaat stunten met je prijzen'. Ondernemers kunnen volgens hem beter de focus leggen op hun eigen online zichtbaarheid en een stenen winkel. "Bol.com leert ons groot denken, maar de rest kunnen we prima zelf."

Maar de meningen over samenwerking met Bol.com zijn verdeeld. "You can hate them, but you can't ignore them", zegt Bas Urlings, eigenaar van gadgetgroothandel Disqounts. Hij verkoopt zijn waar, van fietstas tot tipitent, wél via Bol. Het zou kleinere ondernemers helpen met groeien: meer bereik, zonder dat het al te veel geld kost.

"Het zelf opzetten van wereldwijde distributie- en verkoopkanalen gaat lang duren en is een pijnlijke rit zonder durfkapitaal", zegt hij.

Meer marketing

Voorstanders zien het als een extra verkoopkanaal. "Het is een verlengstuk van mijn eigen marketing", zegt Bart Hamilton, mede-eigenaar van Doggi.nl, een bedrijf dat taarten voor honden maakt. "Bol adverteert ook voor jou en je komt hoger in Google. Ik haal zo'n 5 procent van mijn omzet uit Bol en zie de commissie niet als te hoog."

Bol.com zelf zegt ook vooral een platform te willen zijn dat verkopers en klanten koppelt. Er zouden inmiddels 22 miljoen producten worden verkocht in samenwerking met 20.000 ondernemers. In ruil voor de commissie zorgt het bedrijf voor online handel.

10 miljoen klanten

Dat betekent: "Een bereik van 10 miljoen klanten die de site miljoenen keren per dag bezoeken", zegt een woordvoerder. Ook regelt Bol het order- en betalingsverkeer. Ondernemers kunnen ook een deel van hun logistiek uitbesteden, maar dat kost extra geld.

Bol-ceo Huub Vermeulen noemde samenwerken eerder een 'enorme kans' voor ondernemers. "Voor een winkel op een A-locatie of advertenties op Google betaal je ook geld." Fysieke winkels of een huismerk zou Bol niet nastreven, belooft hij.

Geen zwart of wit

Samenwerken is "geen zwart-witverhaal", weet Koen van den Eeden, marktplaatsspecialist bij mediabureau Greenhouse uit Eindhoven. Het is een persoonlijke keuze. Bol en Amazon kunnen waarde toevoegen met hun bereik en hebben schaalvoordeel als het gaat om het organiseren van snelle bezorging, zegt hij.

Toch zijn er ook minder sterke punten, waar vooral de kleine unieke ondernemers voor vrezen: het persoonlijke contact met klanten, service op kleine schaal en producten op maat ontbreken vaak. "In Amerika bestaat al een stroming van ondernemers onder de noemer: 'what Amazon can’t do'", zegt hij.

Kansen en risico's

Olaf Zwijnenburg, retailspecialist bij Rabobank, ziet zowel kansen als risico's voor de kleine retailers. Samenwerken kan zorgen voor extra omzet, maar ook de aandacht wegtrekken, zegt hij.

"Een partij als Amazon kan de online markt laten groeien. Daar kunnen andere webwinkels van profiteren", zegt hij. Maar de offline sector betaalt de prijs, zeker als er spullen worden verkocht die overal al te krijgen zijn.

Eigen zichtbaarheid

Winkeliers moeten volgens de econoom daarom ook vol inzetten op service en beleving in de winkel, net als op hun eigen online zichtbaarheid.

Timmerman sluit zich daarbij aan. "Er wordt meer dan ooit van je verwacht dat je ondernemer bent", zegt hij. Je moet het professioneel aanpakken wil je mensen naar je winkel krijgen. "Met een visie, unieke producten en online zichtbaarheid."

Bron • RTL Z