Business

Nieuwe fusiepoging Fiat Chrysler: nu met Groupe PSA

Maarten Veeger • 30 oktober 2019 12:22 @breakingsweep

Een model van Peugeot op de autobeurs van Istanbul. Beeld © Getty

Twee toch al niet kleine autoconcerns, Fiat Chrysler Automobiles (FCA) en Groupe PSA (Peugeot, Citroën), willen fuseren. Het Italiaans/Amerikaanse en het Franse bedrijf bevestigen vandaag dat ze daarover in gesprek zijn.

Als de fusieplannen slagen levert dat een bedrijf op dat jaarlijks 8,7 miljoen auto’s maakt, op de beurs 45 miljard euro waard is en daarmee op drie na de grootste wordt van de wereld. 

Alleen Volkswagen, Toyota en de alliantie Renault-Nissan zijn als de fusie slaagt nog groter dan FCA-Peugeot. Die verkopen alle drie ruim 10 miljoen auto’s per jaar.  

Fusiepoging met Renault mislukt

FCA was tot juni van dit jaar nog in gesprek met Renault-Nissan over een fusie. Dat project mislukte en Fiat Chrysler gaf daarvoor als verklaring dat de politiek in Frankrijk de fusie tegenwerkte. De Franse staat is voor 15 procent aandeelhouder van Renault.

Via het staatsinvesteringsfonds BpiFrance heeft de Franse staat ook in Peugeot een belang van 13 procent. Fiat Chrysler zoekt al langer naar een partner en zag eerder al plannen met Opel, Ford en General Motors mislukken.

Volgens de Italiaanse zakenkrant Il Sole 24 ore was FCA ook geïnteresseerd in een partnership met Hyundai of Land Rover. Die plannen zijn volgens de krant vanwege de gesprekken met PSA nu van de baan.

President John Elkann van Fiat Chrysler. Beeld © Getty

Geest van Marchionne

In het nieuwe bedrijf zou volgens Wall Street Journal Peugeot-bestuursvoorzitter Carlos Tavares de nieuwe bestuursvoorzitter worden. FCA-president John Elkann – de kleinzoon van de markante Fiateigenaar Gianni Agnelli – zou president worden van het fusiebedrijf.

Wijlen bestuursvoorzitter van FCA Sergio Marchionne dacht altijd dat autoconcerns alleen konden overleven als ze minimaal 8 miljoen tot 10 miljoen auto’s per jaar zouden produceren. Zo kunnen de kosten worden gedrukt door meerdere modellen op eenzelfde platform te bouwen.

Fiat moest ook vanwege de toegenomen vraag naar elektrische auto’s op zoek naar een partner. Het bedrijf loopt zelf hopeloos achter met de elektrificatie van het modellenaanbod. Fiat heeft nog geen elektrische auto in massaproductie.

Een productielijn van Fiat Beeld © Getty

Elektrisch

Groupe PSA, waar naast Peugeot ook onder meer Citroën en Opel onder vallen, heeft wel een platform voor de bouw van elektrische auto’s.

PSA heeft dankzij een alliantie met de Chinese autoproducenten Dongfeng ook toegang tot de Chinese markt, iets waar FCA grote belangstelling voor heeft. Daar staat tegenover dat FCA de Fransen de weg kan wijzen in de Amerikaanse markt.

Volgens automotive-expert Hans Groenhuijsen moeten middelgrote autoconcerns wel meer gaan samenwerken. "Qua innovatiekracht redden ze het anders niet. Er is zoveel waar in geïnvesteerd moet worden en dat kan alleen als je veel auto's verkoopt betaalbaar blijven. Denk aan de bouw van platforms, aan batterijtechnologie, connectiviteit en datasystemen voor de auto maar ook de waterstofauto." 

PSA nam het initiatief

Fiat Chrysler heeft onder meer de de merken Fiat, Alfa Romeo, Maserati, Jeep, Dodge en RAM onder zich. Volgens de Wall Street Journal lag het initiatief voor de fusiegesprekken bij PSA.

Fiat Chrysler zag het aanvankelijk niet zo zitten omdat de Franse automaker sterkt afhankelijk is van de al volwassen Europese markt. Ook zou de grootaandeelhouder van FCA, de familie Agnelli, niet betaald willen worden in aandelen PSA. Maar in de speurtocht naar een partner, doen de Italianen nu water bij de wijn.     

Bron • RTL Z / Maarten Veeger