Van onze partner Essent

Zo versla je als duurzame ondernemer de concurrentie

30 oktober 2019 12:15

Beeld ©

Natuurlijk geeft het een fijn gevoel als je duurzame koffiebonen in de koffieautomaat stopt. Maar wil je daadwerkelijk je bedrijfsprocessen verduurzamen dan zul je naar de kern van de activiteiten moeten kijken, stelt Quirien Verbakel van KVK.

Uit onderzoek van KVK blijkt dat zestig procent van de Nederlandse ondernemers al iets met duurzaamheid doet. Nog eens dertig procent overweegt dat. En slechts tien procent ziet er helemaal niks in. Op zich min of meer bemoedigende cijfers. Maar er gaat een wereld van verschil achter schuil, legt Quirien Verbakel van KvK uit.

Ze is medeauteur van een e-book met cases over duurzaam ondernemerschap. Ook is ze initiatiefnemer van  KVK business challenge, waarbij de innovatie uitdagingen van grote corporates, worden gekoppeld aan innovatieve mkb’ers. Eerder deed ook Essent hieraan mee met een challenge over nieuwe energie.

Hefboomeffect

Verduurzaming heeft volgens haar pas echt impact als het de kern van je business raakt. Leuk om de randverschijnselen aan te pakken, zoals de kopjes Max Havelaarkoffie in de kantine. Maar het gaat om je productieprocessen of dienstverlening. Je leveranciers. Je logistiek. De core business. Dáármee maak je het grootste verschil.

Ze geeft als voorbeeld de lampenfabriek van Philips: “Het heeft meer effect als Philips haar lampen één procent zuiniger maakt dan wanneer ze de verlichting in de fabriekshal 90% zuiniger maakt. Door je bij verduurzaming te concentreren op je core business creëer je een hefboomeffect. Waar kan ik schaalgrootte creëren? Dat moet je jezelf afvragen.”

Liquiditeitspositie

In de e-books die ze voor KvK heeft geschreven komen tal van voorbeelden voorbij van ondernemers die het goed hebben aangepakt. Ze verduurzamen hun bedrijfsvoering, halen verspilling uit de keten, maken hun producten duurzamer of focussen zich op duurzame marketing. Verbakel: “De overeenkomst is dat ze aan de ene kant een concurrentievoordeel behalen en aan de andere kant hun reputatie verbeteren. Als je succesvol verduurzaamt heb je een goed verhaal.”

Ze erkent wel dat naast de bereidwilligheid van veel ondernemers om de boel aan te pakken, er ook twijfels zijn. Veel ondernemers kijken op tegen de broodnodige investeringen. Ze zijn bang dat de aanschaf van, bijvoorbeeld, een dak vol zonnepanelen hun liquiditeitspositie aantast. En ze vragen zich af of de gemaakte investeringen wel op tijd terugverdiend kunnen worden. Het goede nieuws is dat 20% van de ondernemers die ‘iets duurzaam doet’, al verder is dan de ‘duurzame koffiebonen’ er al in slaagt het terug te zien in zijn financieel resultaat. Doordat zij de juiste keuzes maken. Het kán dus, en er ligt nog veel potentieel. 

Ondernemerscomfort

Ondernemers die willen verduurzamen adviseert ze dan ook om eerst te kijken waar de meeste winst behaald kan worden. Daarna kun je bepalen of dit ook een gezonde business case oplevert. Ze geeft het voorbeeld van een notenverkoper die met een kraam op de markt staat. “Het loonde voor hem wel om, in combinatie met subsidies, te investeren in de verduurzaming van zijn bedrijfshal, ovens, en het zelf opwekken van energie voor het branden van noten. Maar volledig overschakelen op biologische noten  dat kon niet uit.”

Wat ondernemers volgens haar over de streep kan trekken bij het investeren in verduurzaming, is anders aankijken tegen cost-of-ownership. Door bij het aanbieden van je diensten of producten van bezit naar gebruik te gaan, is het mogelijk om kosten te spreiden. “Zo breng je de investeringsdrempel omlaag. Je moet een oplossing zoeken zonder gelijk in te leveren op gebied van je ondernemerscomfort.” Voor ondernemers die duurzame oplossingen aanbieden, met een hoge investering, is dan ook de tip om te onderzoeken om het businessmodel aan te passen naar een ‘betalen voor gebruik’ of ‘terugverdien’-model. Zo verlaag je de drempel voor je klant.

Kijk vooruit

Bij ondernemers die slagen in hun de eerste stappen richting verduurzaming, zorgt de nieuwe manier van werken vaak voor een cultuuromslag. De koeltrailers van Twan Heetkamp worden bijvoorbeeld gekoeld door de geregenereerde remenergie van de vrachtwagens die ze voortrekken en de zonnepanelen op het dak. Transportbedrijf De Rooy  is  de chauffeurs gaan trainen in het nieuwe rijden. En  het dak van het distributiecentrum ligt vol zonnepanelen. Verbakel-Veldman: “Zo’n ondernemer kijkt echt tien jaar vooruit. Het levert kostenbesparing en een goed verhaal richting klanten op waardoor je een voorkeurspositie krijgt. Door de focus op kosten en concurrentie grijpen duurzame maatregelen echt in elkaar.”

Belangrijke tips

Voor ondernemers die nu nog twijfelen over hoe ze een en ander moeten aanpakken, heeft Verbakel een paar essentiële tips:

1. Richt je op de vraag: waarmee maak ik de grootste impact? Wat kan ik in mijn core business verbeteren?

2. Als tweede: kijk naar je bedrijfsvoering, wat past bij je visie?

3. Als derde: zoek een oplossing in de keten, samen met leveranciers en ketenpartners, zoals je energieleverancier. Laat -bijvoorbeeld- een EnergieFitScan uitvoeren door Essent. Zo weet je meteen waar en hoe je kunt besparen.