Van onze partner Bol.com

Gereedschapscentrum boort een nieuwe doelgroep aan

04 november 2019 13:37

Beeld ©

Online winkelier Bram Mutsaers verkoopt gereedschap aan professionele gebruikers en klussers met professionele eisen. De keus om naast de eigen webshop uit te breiden naar een platform, had ingrijpende gevolgen voor zowel zijn assortiment als voorraadbeheer.

Mutsaers was er vroeg bij. Samen met compagnon Luuk Schormans startte hij in 2009 Gereedschapscentrum.nl, een webshop met gereedschap voor de professionele markt zoals boormachines en cirkelzagen. Het duo begint, heel klassiek, op een Tilburgs zolderkamertje. Inmiddels werken er zo’n honderdtwintig mensen. De Nederlandse marktleider bedient ook klanten in Belgie, Frankrijk en Spanje. Mede dankzij de samenwerking met Bol.com, is de omzet dit jaar verdubbeld naar zo’n vijftig miljoen euro.

Waarom zijn jullie niet eerder met een platform begonnen?

“Wat ons in het begin tegenhield, was de angst voor kannibalisatie van de eigen webshop en de vrij hoge fee die we moesten betalen voor onze categorie producten. Toen die fee omlaag ging, hebben we het erop gewaagd.”

Heeft die beslissing gevolgen gehad voor de eigen webshop?

“Dat viel erg mee. Het blijkt dat het een het ander niet in de weg zit. Er is wel overlap maar webshop en platform hebben ieder een eigen publiek. Op de webshop komen vaker mensen met een professionele achtergrond. Met een klusbedrijf of uit de aannemerij. Bol trekt een meer algemene doelgroep. Thuisklussers die goeie apparatuur zoeken. Dus er is eerder sprake van uitbreiding dan verdringing.”  

Wat zijn de voornaamste verschillen tussen de eigen webshop en een platform?

“Wat belangrijk is, zijn de snelle levertijden. Shoppers op een platform hebben daar een bepaalde verwachting bij omdat ze in een omgeving winkelen waar veel andere aanbieders ook snel leveren. Wij doen er dus alles aan om de belofte ‘vandaag besteld, morgen in huis’ na te komen. Dat doen we onder meer door alleen artikelen te leveren die we zelf in voorraad hebben. Zo kunnen we de logistieke afhandeling na een bestelling beter beheersen, al blijft de afhankelijkheid van de logistiek dienstverlener een risico dat je niet in de hand hebt.”  

Leveren jullie via het platform hetzelfde assortiment als via de eigen webshop?

“Nee, dat niet. Via de webshop bieden we ruim honderdduizend artikelen aan. Voor het platform hebben we een selectie gemaakt van zo’n vijfenveertighonderd producten. Dit is een keus uit ons assortiment waarvan we weten dat klanten daar vaak naar op zoek zijn. Dankzij deze selectie zijn we ook in staat om de servicenormen van Bol.com te halen. Bij de keus voor het aangepaste assortiment hebben we ons laten leiden door de beste kwaliteit en een goede prijs. Zo beperken we de retourenstroom en houden de service op niveau. We stemmen de beschikbaarheid van de webshop en het platformaanbod wel op elkaar af: als een product op de ene plek niet meer beschikbaar is, dan halen we het artikel ook op het andere kanaal uit het aanbod.”  

Kom je op een platform niet veel meer concurrentie tegen?

“Dat hangt van je productcategorie af. Wij bleken een white spot in te vullen, een categorie producten die Bol zelf nog niet aanbood en waar ook geen andere aanbieders actief zijn. Voor een goedkope boormachine kon je er wel terecht. Onze duurdere en meer kwalitatieve producten ontbraken nog. Opvallend is dat er wel veel traffic was gericht op gereedschappen. Maar die vraag werd dus nog niet bediend. Ons assortiment is wat duurder, maar ook veel breder en specialistischer. Wij hebben bovendien de beste ingangen bij leveranciers en snappen wat consumenten belangrijk vinden aan gereedschap. Daarop inspelen, is voor ons een grote kans.”