Business

Bouwer van smulbussen Food Truck Company failliet

Mathijs Smit • 16 september 2019 16:56 @Mathijs__Smit

Bij Food Truck Company 'liepen de kosten uit de klauwen'. Beeld © Food Truck Company

Foodtruckfestivals winnen elk jaar aan populariteit. De Utrechtse bouwer van de kekke rijdende keukens Food Truck Company heeft het desondanks niet weten te redden. Het bedrijf ging eind vorige week op de fles.

Volgens oprichter en directeur Marcel de Reus is Food Truck Company failliet gegaan 'omdat ik en andere mensen binnen het bedrijf er niet in zijn geslaagd om het productieproces rendabel te krijgen.'

Verlies op projecten

Aan de uitstraling van de trucks heeft het niet gelegen, vindt de ondernemer. "Misschien integendeel. Omdat het er allemaal zo mooi uitzag, werd het vaak te duur en leden we verlies op projecten."

"Als er niet goed wordt ingekocht en gepland en we het tijdens de productie anders doen dan bedacht en begroot, dan kan je aan de ene kant heel hard rennen, maar gooi je het aan de andere kant allemaal weer weg."

Doorstart

De Reus zegt wel mogelijkheden te zien voor een doorstart. Daar zou hij zelf ook bij betrokken willen blijven. "Eerder dit jaar heb ik een koerswijziging doorgevoerd, om ervoor te zorgen dat de productiekosten niet meer uit de klauwen lopen. Maar we hebben te weinig tijd gehad om dat af te ronden."

Curator Bas van Dijen wikkelt het faillissement af, en kijkt daarbij of er daadwerkelijk een doorstart kan plaatsvinden.

Populariteit foodtrucks

De Reus begon in 2011 met de Food Truck Company, nadat er na enkele eerdere opdrachten voor Jeune Restaurateurs en de Efteling méér belangstellenden zich bij hem aandienen.

Het bedrijf kon de afgelopen jaren flink profiteren van de groeiende populariteit van foodtruckfestivals. Vorig jaar schreef vakwebsite Misset Horeca dat het bedrijf zo'n 80 foodtrucks per jaar bouwde, voor 50.000 tot 150.000 euro per stuk.

Kosten in de hand

Dat aantal blijkt overigens wel iets overdreven. "Het gaat meer om zo’n 80 opdrachten per jaar, maar daar zitten ook tuktuks en zeecontainers bij, en verbouw en verhuur", zegt De Reus.

Volgens de ondernemer voorziet zijn nieuwe opzet in de uitbesteding van de productie aan partijen die de kosten beter in de hand kunnen houden. "Dan kunnen wij ons richten op de dingen waarin wij goed zijn, zoals concepten, vormgeving en de techniek."

Bron • RTL Z / Mathijs Smit