Business

Correctie-ondergoed Kim Kardashian is big business

Olivia Manders • 11 september 2019 16:52

Promotiefoto van Kim's ondergoedlijn Beeld © Skims Solutionwear

Realityster Kim Kardashian West gooit hoge ogen met haar nieuwe lijn van corrigerend ondergoed. Haar Skims Solutionwear is net vers op de markt – en nu al overal uitverkocht. Binnen twee minuten was de voorraad op, wat het bedrijf van Kardashian 2 miljoen euro opleverde.

Nog voor de lancering van het product vandaag trok de website zoveel bezoekers dat deze onbereikbaar werd. Een uur later dan gepland konden de huidskleurige body-pakjes, bh’s en onderbroeken pas in de verkoop gaan. En dat gingen ze. Bronnen rond de Skims-lijn vertelden aan website TMZ dat er slechts een paar minuten nodig waren om Kardashian 2 miljoen dollar op te leveren.

Gat in de markt

Haar nieuwste product blijkt dan ook een gat in de markt. Onderkleding om vetrolletjes glad te strijken en billen te liften, bestond al. Maar de realityster komt ermee in tien verschillende pasmaten en voor tien verschillende huidskleuren.

Ook gooide ze er een flinke socialmediacampagne tegenaan. Met in de hoofdrol Alice Marie Johnson, de vrouw die met Kim's hulp gratie kreeg van Donald Trump, om haar na 21 jaar cel te bevrijden.

350 miljoen

Het is het zoveelste bedrijfje van de Keeping Up With The Kardashian-ster, die inmiddels goed is voor 350 miljoen dollar. Maar experts denken dat de ondergoedlijn elk ander succes van Kim in de schaduw kan zetten.

Tot nu toe telde het imperium van Kim al een eigen app 'Kim Kardashian: Hollywood', die sinds de release al 45 miljoen dollar opgebracht heeft. Kim kan ook rekenen op de 'Kimojis', haar gepersonaliseerde emoticons, om haar bankrekening te spijzen. Als klap op de vuurpijl is haar beautylijn KKW Beauty inmiddels al meer dan 100 miljoen dollar waard.

Skims vs Spanx

De keuze voor juist een ondergoedlijn is geen toeval. De markt is booming. De mondiale markt van correctie-ondergoed bedroeg vorig jaar zo'n 2 miljard euro. De voorspelling is dat de markt elk jaar met 7 procent oprekt.

Wie dat allang had begrepen is entrepreneur Sara Blakely. In 1998 bracht zij shapewearbedrijf Spanx op de markt. Inmiddels heeft menig Amerikaanse vrouw een paar Spanx in de lingeriela liggen en heeft het bedrijf een waarde van 1,1 miljard dollar. Het leverde Sarah een paar jaar geleden de titel van jongste vrouwelijke selfmade miljardair ter wereld op.

Maar slechts de eerste paar minuten van Kim's ondergoedverkoop lijkt Spanx te doen verbleken. Dat laatstegenoemde had bij zijn start een half jaar nodig voor een omzet van 4 miljoen dollar. Kim had slechts een paar honderd seconden nodig voor de helft.

Japanners beledigd

Maar in echte Kardashian-stijl was ook deze lancering niet zonder controverse. Kim lag hevig onder vuur toen ze bekendmaakte haar ondergoedlijn de naam Kimono te geven, iets wat zij simpelweg zag als een leuke verbastering van haar eigen naam. Maar daar dachten heel wat Japanners anders over, die het als een grove belediging zagen voor de originele Japanse kimono, die al eeuwenlang een haast heilige klederdracht is.

Hoe goed Skims het ook gaat doen – qua vermogen heeft Kim nog een hele inhaalslag te maken in vergelijking met het meest succesvolle Kardashian-zusje, Kylie. Die heeft een eigen kapitaal van 1 miljard dollar, vooral te danken uit de verkoop van lipproducten. En toch gonst het onder experts: met Skims zou Kim wel eens echt Kylie van de Kardashian-troon kunnen stoten.  

Bron • RTL Z