Business

App-bouwer Fanly failliet, plan doorstart vergevorderd

Mathijs Smit • 05 september 2019 12:58 @Mathijs__Smit

Fanly beloont loyale klanten van winkels. Beeld © Fanly

De Amsterdamse startup Fanly, die loyaliteitsapps voor winkelbedrijven bouwt, staat op omvallen. Werkmaatschappij Fanly Retail is al failliet en ook moeder LoyaltyHouse en gelieerde bedrijfjes zitten in de problemen.

Dat bevestigt algemeen directeur Bas Jongerius. "Het faillissement is te wijten aan een partij, die we niet hebben kunnen betalen wegens liquiditeitsgebrek. Dat is wrang, want ons product werkt uitstekend en we waren juist in vergevorderde gesprekken over een overname. Die gesprekken gaan door, en de vooruitzichten voor een doorstart zijn goed."

Loyale klanten

Fanly werd in 2014 opgericht door reclamestrateeg Jord Cuiper, die een app had ontwikkeld waarmee ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf hun loyale klanten konden belonen met punten en kortingen. Met de app zouden koffietentjes, sportscholen en kappers tegenwicht kunnen bieden tegen de beloningsprogramma’s van grote winkelketens.

Fanly kreeg veel media-aandacht en wist flink wat startkapitaal op te halen. In 2015 kreeg het bedrijf een half miljoen binnen, later volgden er nieuwe kapitaalinjecties. Onder de geldschieters zaten bekende namen, als Paylogic-oprichter Theo Hoeksema en mede-oprichter van Adyen Chris Bouwer.

Roer om

Eind 2015 zei Fanly 250 winkels en 20.000 consumenten te hebben aangesloten, en klaar te zijn voor expansie naar het buitenland. Maar anderhalf later viel Cuiper uit door ziekte en nam Jongerius het roer over. "Het wegvallen van de oprichter leidt uiteraard tot onrust, en ik heb het bedrijf in rustiger vaarwater weten te brengen."

Onder zijn leiding gooide het bedrijf het roer om. "Vroeger beloonden honderden kleine bedrijfjes hun klanten via ons platform Fanly, maar die activiteit hebben wij netjes afgebouwd", aldus Jongerius. "Tegenwoordig bouwen wij vooral loyaliteitsapps onder de eigen naam van de klant. Zo werken wij voor ketens als Bagels & Beans en Doppio Espresso." Het personeelsbestand werd afgebouwd van 15 naar 4 mensen.

Niet op zwart

Volgens Jongerius hoeven klanten en consumenten zich geen zorgen te maken dat de dienstverlening van Fanly door het faillissement wordt gestaakt. "Onze technologiepartners willen ook graag door, en zullen er voor zorgen dat de gebouwde platformen in de lucht blijven en niet op zwart gaan."

En zoals gezegd zijn overnameplannen in een vergevorderd stadium. "In deze branche zijn er zo’n vijf grote partijen die geschikt voor en geïnteresseerd in een overname zijn. Dat is geen kwestie van lijkenpikkerij, maar gewoon omdat wij een goed product bieden."  

Beoogd koper

Wie de beoogde koper van Fanly en LoyaltyHouse is, kan Jongerius nog niet zeggen. "Alle informatie ligt nu bij de curator. Die moet de beslissing nemen. Maar het betreft een grote branchegenoot, waar ook serieuze investeerders achter zitten."

Curator Margreet van Bommel bevestigt dat Fanly voorlopig open blijft en dat er een kandidaat is die zeer geïnteresseerd is in een overname. "Wel moet ik ook kijken of er andere geïnteresseerden zijn. Maar er bestaat gegronde hoop dat een overname kan plaatsvinden."

Bron • RTL Z / Mathijs Smit