Van onze partner Bunq

Wanneer je bank alvast de boekhouding doet

04 september 2019 10:08

Beeld ©

Ondanks dat ondernemers dolgraag geld verdienen, behoort de administratie bijna nooit tot de favoriete bezigheden. Bunq komt zelfstandige ondernemers tegemoet met een reeks slimme, ingebouwde diensten die tijd besparen.

Internetbank Bunq is druk bezig met innovatie en het constant uitbreiden met nieuwe diensten. Het online fintechplatform zonder fysieke vestigingen richt zich daarbij steeds vaker op ondernemers. Oprichter Ali Niknam noemt dat zakelijk bankieren 2.0. Het vertrekpunt voor de nieuw ontwikkelde diensten is kort samengevat het besparen van tijd: “Ik ben zelf ondernemer. Dus ik weet hoe belangrijk tijd is.” 

Die tijdswinst begint al met het openen van een zakelijke rekening zegt hij. “Waar je bij andere banken vaak zelf moet langskomen en het openen van een rekening soms weken duurt, is dat bij ons in vijf minuten gepiept.” Wie als zakelijke klant een nieuwe rekening wil openen, maakt gebruik van de app waar een geavanceerd validatieproces je razendsnel door de aanmelding loodst. Zonder papierwerk.

Automatisch delen

Maar het zijn vooral de dagelijkse handelingen waar Bunq de zakelijke gebruiker tegemoet wil komen. AutoVAT is bijvoorbeeld een nieuwe functie die automatisch de BTW opzij zet zodra een klant een factuur heeft betaald. Dat voorkomt gedoe bij de periodieke afrekening met de Belastingdienst, weet Niknam.

Aan het detecteren van betaalde facturen is een handige administratieve taak toegevoegd: met attachment search kun je facturen binnen een handomdraai terugvinden. De functie Auto Export maakt het mogelijk ontvangen betalingen en gemaakte kosten automatisch te delen met de accountant.

Ongemak oplossen

Niknam: “Het idee is dat Bunq Zakelijk je zakelijke bankzaken koppelt aan je boekhouder. Door API’s kunnen we je financiële zaken integreren met de meest gangbare boekhoudpakketten.” Volgens Niknam is het zo mogelijk alle relevante gegevens als een maandelijks pakketje digitaal bij de boekhouder af te leveren. Zo synchroniseer je de bankzaken met de boekhoudsoftware.

Niknam redeneert bij het toevoegen van nieuwe, zakelijke diensten sterk vanuit zijn eigen ervaring. Bij zijn andere bedrijf, TransIP, kwam het bijvoorbeeld regelmatig voor dat er een taart moest worden gekocht, of een cadeau voor een jarige. En dan werd de bedrijfsbankpas van stal gehaald. “Van die aankoop moesten dan weer bonnetjes bewaard worden. Die kwijtraakten.” Om dat soort ongemak op te lossen, maakt Bunq het makkelijk om snel extra passen aan te maken. Die krijgen een limiet mee. En de losse uitgaven kun je administratief koppelen aan de boekhouding, inclusief bonnetjes.

Bonnen-in-een-schoenendoos-probleem

Het meest trots is hij op de oplossing voor het bonnen-in-een-schoenendoos-probleem. In de update van de app is een nieuwe bonnenscanner toegevoegd. Daarmee kun je alle bonnen fotograferen. Slimme software leest de bon vervolgens en zoekt in de bankgegevens naar de bijpassende uitgave. Mocht er een toevallige, dubbele match zijn dan krijg je die ter goedkeuring voorgelegd. Niknam: “Dat vind ik echt te gek.”

Uit onderzoek blijkt dat ZZP’ers een derde van hun tijd bezig zijn met administratieve taken. Als Bunq hen dat werk uit handen kan nemen, dan is volgens Niknam de missie geslaagd. “Want dan kunnen ondernemers zich weer bezig houden met wat ze het belangrijkste vinden. Hun bedrijf.”