Van onze partner Coface

Zo bescherm je je als leverancier tegen falende retailers

04 september 2019 07:40

Beeld ©

Steeds vaker verdwijnen grote winkelketens uit het straatbeeld. De ene na de andere retailer gaat failliet. Na V&D kwamen ook CoolCat, Gaastra en Sissyboy in de problemen. Vervelend voor hen, maar ook voor de partners in de supply chain. Arthur Schellekens, directeur bij kredietverzekeraar Coface, vertelt hoe je je als leverancier wapent tegen een faillissement.

Zoveel schitterende bedrijven die het toch niet redden. Volgens Schellekens moeten we ons in deze tijd vooral afvragen of we willen leveren aan goede namen of aan kredietwaardige bedrijven. “We begrijpen dat ondernemers graag mooie namen in de boeken hebben, maar het verleden heeft bewezen dat grote namen geen garanties bieden tot betaling”, zegt hij.

De Retail in Nederland is een volwassenmarkt met consumenten vol vertrouwen, die ten opzichte van andere Europese landen relatief veel te besteden hebben. Toch zijn de marges binnen de Retail laag, wat ondernemersrisico’s met zich mee brengt. Schellekens: “Door te lage marges kunnen er problemen ontstaan in de kredietwaardigheid van ondernemingen en daar heb je als leverancier niet altijd zicht op. Leveranciers kunnen afnemers steeds minder vertrouwen op hun mooie blauwe ogen en willen weten met wie ze zakendoen.”

“De politiek is zich ook bewust van het risico dat het omvallen van ondernemingen niet alleen een financiële, maar ook een sociale impact heeft”, vervolgt hij. “Bij een faillissement van een grote onderneming pak je al snel 500 huishoudens in hun portemonnee.” Bij V&D ging het om 10.000 werknemers die opzoek moesten naar een nieuwe baan. 

Bedrijven met betalingsproblemen krijgen steeds meer mogelijkheden om hun bestaan te kunnen voorzetten. “Twee nieuwe wetten zijn in de maak”, legt Schellekens uit. “De Whoa en Wovo. De eerste wet heeft vooral gevolgen voor de positie van schuldeisers, de tweede wet gaat over de positie van werknemers. Deze wetten moeten op termijn ondernemer en werknemer meer zekerheid bieden om, ook bij faillissement, hun geld te ontvangen.” 

Weer een andere uitdaging voor leveranciers zijn de zombiebedrijven. “Met deze term worden ondernemingen bedoelt die eigenlijk niet genoeg verdienen om de rentebetaling op hun schulden te voldoen. En dan hebben we het niet over alleen startups, maar ook over bedrijven die minstens tien jaar oud zijn”, vertelt Schellekens. “Banken houden deze zombies in leven door soepel om te gaan met de rentevoorwaarden en leningen te blijven verstrekken, maar wat gebeurt er als ze omvallen?” 

Voor de leveranciers van een retailer is een faillissement een flinke domper. Daarom is het volgens Schellekens slim om extra zekerheid in te bouwen. Hij raadt aan om het financiële plaatje van de afnemer en de managementplannen te checken. “Op basis hiervan kun je eigenlijk al zien hoe een onderneming ervoor staat en zorgvuldig afwegen of je wel of niet met iemand in zee wil gaan.” Een kredietverzekeraar kan hierbij helpen. “Voor een ondernemer of financieel verantwoordelijke van een organisatie is het vaak praktisch niet haalbaar om iedere afnemer grondig te checken. Cruciale informatie is nou eenmaal niet zomaar te googelen”, zegt Schellekens. 

Een van de mogelijkheden om je te wapenen tegen het faillissement van retailers, is het afsluiten van een kredietverzekering. Zij hebben financiële, toekomstgerichte inzichten in het bedrijf, waarmee je in zee wil gaan. In het geval van Coface geldt dat ze een actieve database hebben van meer dan 80 miljoen bedrijven wereldwijd. Met relevante (bedrijfs)informatie voorkom je dat omvallen van een afnemer grote gevolgen heeft voor jou als leverancier.

Benieuwd naar Coface of meer informatie? Bekijk dan de website.