Business

Kapper met specialisme wint terrein: 'Het is kiezen of verliezen'

Suzanne Blotenburg • 28 augustus 2019 14:12 @suusnl

De Kinderkapper Amsterdam. Beeld © De Kinderkapper Amsterdam

Nederland telt een recordaantal kapperszaken. Wie op wil vallen kiest voor een specialisme zoals kinderkapper, kleurexpert, natuurkapper of haarwerkmaker. "Het is kiezen of verliezen."

Willeke Pietersma heeft een zaak in Koewacht, Zeeuws-Vlaanderen, waar ze een oude vlasschuur verbouwde tot kapsalon. "Er komen mensen uit het hele land", vertelt ze aan RTL Z.

Pietersma is gespecialiseerd in hoofdhuidproblemen en haarwerken, zoals het van maken pruiken en haarstukjes wordt genoemd. "Ze komen voor advies en behandeling van bijvoorbeeld overmatig roos, eczeem, psoriasis of haaruitval."

Privacy 

De Haarzaak van Pietersma heeft aparte ruimtes om mensen privacy te bieden. "Als je zwaar eczeem hebt of kaal bent, dan heb je niet altijd zin om in de openbaarheid te zitten."

Mensen komen eerst voor een intake, daarna voor een goede coupe en verzorging met of zonder haarstuk. "We werken veel met dermatologen om problemen op te sporen, waaronder ook huidkanker."

Kapper speciaal

Pietersma begon in 2003 met De Haarzaak, na jaren een dames- en herensalon te hebben gerund. Ze koos bewust voor een specialisme. "Ik zie het steeds meer onder kappers, het helpt je om kwaliteit uit te stralen", zegt ze. "Mensen worden kritischer, ze hebben veel keuze."

Het middensegment maakt plaats voor de kapper speciaal: "Het is kiezen of verliezen."

Willeke Pietersma met een klant. Beeld © De Haarzaak

Overleven

Pietersma koos voor haarwerken omdat ze dat leuk vindt. "Maar ik zie het ook als een manier om te overleven. Ben je een McDonald's of een sterrentent? Ook voor kappers valt hierin een keuze te maken. Wij kiezen voor dat laatste en werken met een duidelijk protocol en visie."

Ook bij de Algemene Nederlandse Kappers Organisatie (ANKO) zien ze vaker specialismen. "Je onderscheiden als kapper is heel belangrijk", zegt woordvoerder Femke Vijn. Een focus op haarwerken is een van die specialismen die meer aandacht krijgt en professioneler wordt, aldus de organisatie.

Recordaantal zaken

Met bijna 27.000 kapperszaken telde Nederland in 2018 een recordaantal. Tussen 2014 en 2018 startten er jaarlijks rond de 2200 ondernemers in de categorie 'haarverzorging', weet de Kamer van Koophandel. In 2018 waren dat er bijvoorbeeld 2168, waarvan 1959 zzp'ers. In 2019 zijn er tot en met het tweede kwartaal 1113 kappers gestart.

Opvallend is dat het aandeel zelfstandige kappers groeide van 43 procent in 2007, tot 49 procent in 2017, zegt het CBS. Hieronder vallen ook thuiskappers en salons aan huis.

Juist die groep is de ondernemers in de winkelstraat een doorn in het oog. "Er is een kanteling gaande waar wij ons zorgen over maken", zei Harry Jager van ANKO er eerder over.

Energieneutrale salon

Er zijn kortom veel kappers en daarmee lijkt de noodzaak om op te vallen aan de orde van de dag. ANKO ziet dat kappers zich op verschillende manieren proberen te onderscheiden. Peels Haarmode in Eindhoven bijvoorbeeld, is 'de eerste energieneutrale kapsalon van Nederland' - met zonnepanelen en een aardwarmtepomp.

Of zaken waar 'blurring' het credo is: een mix van horeca en winkel. Zo is HairZ & CoffeeZ in Maastricht een koffiebar en kapsalon in ėėn, net als De Knip Bar in Amsterdam.

En zo'n beetje iedere grote stad kent inmiddels een natuurkapper, waar alleen maar natuurlijke producten worden gebruikt. De consument is snel uitgekeken, zo blijkt. Dus winkeliers moeten extra aandacht besteden aan hun zaak.

Kapper Adinda Fransman van De Kinderkapper. Beeld © De Kinderkapper

Kinderen vinden de kapper niet per se leuk

Dat gebeurt ook bij Blitskikker en De Kinderkapper Amsterdam, een kinderkapper, kledingwinkel en koffietent in één. Kapper Adinda Fransman runt het kappersdeel en besloot samen te werken met de ondernemers achter de winkel.

"Kinderen vinden een bezoek aan de kapper niet per definitie leuk", vertelt ze. Sommigen zijn zelfs bang voor de kapper.

Het kan volgens Fransman daarom ook voor ouders een vervelende ervaring worden. "Ik ben lang grimeuse geweest in het theater en dit idee had ik al langer. Ik vond het vreemd dat er weinig kinderkappers zijn."

Rode Volkswagenbus

Fransman liet 'coole stoelen' maken: een paard, een motor (zie hoofdfoto). "Maar het populairst is de rode Volkswagenbus. Kinderen mogen hier alles aanraken, behalve de schaar. We hebben boeken en een kinderkapsetje waar ze mee kunnen spelen. En: geen tv, want dat doet af aan de ervaring en het concept."

Ondertussen drinken papa en mama koffie. Er zijn veel kappers in Amsterdam, maar Fransman zegt - mede door haar specialisme - weinig te merken van die concurrentie.

"We zitten heel vol. Ik denk dat er altijd wel markt blijft voor kappers. Maar het is wel veel van hetzelfde, dus een specialisme kan slim zijn. Er is hier zelfs een krullenkapper."

Het team van Puur geknipt met Penny de Vree (derde van links). Beeld © Puur Geknipt

Haren als basis voor plantenmest

Penny de Vree, eigenaar van Puur geknipt in Dordrecht, kiest als duurzame kapper voor biologische haarproducten en plantaardige verf. "Wij zijn extremer dan de meeste duurzame kappers", vertelt ze.

In haar hele zaak geldt 'respect voor het milieu'. "Het is een concept en de freelance kappers die hier werken passen zich daarop aan."

Geen haarspray

Het betekent dat er geen haarspray is, want daar zitten drijfgassen in. Afval wordt gescheiden en de klant krijgt biologische drankjes. Het interieur is tweedehands en de koffieprut wordt ingezameld om paddenstoelen op te kweken. "Sinds kort bewaren we ook het geknipte haar, dit wordt gebruikt als meststof voor niet eetbare planten."

Er zijn erg veel kappers in Dordrecht, zegt De Vree. "Ik koos hier voor uit liefde voor de natuur. Daarnaast is het een manier om me te onderscheiden." Volgens de eigenaresse is het lastig om goede kappers te vinden die willen werken volgens haar concept, maar klanten komen er graag voor. "Laatst was er iemand die 1,5 uur moest reizen om hier te komen."

Bron • RTL Z