Business

Meer werk in filmindustrie door de komst van streamingsdiensten

Eva Segaar • 26 augustus 2019 17:33

Hoe meer wij 'bingen', hoe meer werk er komt voor filmproducenten en scenarioschrijvers Beeld © iStock

Met de aankondiging dat Disney+ en Apple TV naar Nederland komen in november, barst de concurrentiestrijd tussen de streamingsdiensten los. Daar plukken scenarioschrijvers en producenten de vruchten van, zeggen filmmakers. Want met goede films en series komen die abonnees vanzelf.

"De vraag naar Nederlandse content op het gebied van drama en non-fictie stijgt enorm", zegt Willem Pruijssers, CEO van Dutch Filmworks. Dat productiehuis maakte de eerste Nederlandse Netflix-original, genaamd Undercover. "Het gaf een enorme boost, want we kregen daarna meer opdrachten," vertelt de producent.

'Met alleen Amerikaanse films red je het hier niet'

Inmiddels is Pruijssers druk met de productie van nog veel meer series. "We zijn aan het draaien voor Undercover 2, maken ook een serie voor de NPO en er lopen gesprekken met Apple TV." Pruijssers verwacht dat Disney straks ook bij hem zal aankloppen. "Anders blijf je zo'n abstract gezicht. Een Amerikaanse dienst met alleen maar Amerikaanse films. Dan red je het hier niet."

Ook scenarioschrijver Michael Leendertse merkt dat er meer werk is door de komst van streamingsdiensten. Hij schrijft samen met vijf anderen voor schrijverscollectief WinchesterMcfly en schrijft voor zowel Videoland als de NPO en Netflix. "De tijd van alleen series schrijven voor de NPO of RTL is voorbij. We gaan steeds meer de kant op van on-demand kijken."

Amsterdamse studenten 

Afgelopen jaar schreef hij het script voor Ares, een serie over Amsterdamse studenten, die binnenkort op Netflix te zien zal zijn. Hij merkte dat het schrijven van een on-demand serie wel heel anders was dan een serie waarbij je een week moest wachten tot de volgende aflevering uitgezonden werd. "Mensen over de hele wereld kunnen de hele serie in één keer zien. Dus het moet wel allemaal goed op elkaar aansluiten."

Meer werk voor scenarioschrijvers

Bij de Filmacademie in Amsterdam is een lichte stijging te zien in het aantal aanmeldingen voor scenarioschrijver. Van 58 in 2017 naar 64 in 2019. Bij de opleiding tot producent is er geen stijging: van 48 aanmeldingen in 2017, naar 56 in 2018 en 45 in 2019.

Marion Slewe van de Filmacademie zegt tegen RTL Z dat ze meer studenten voor de opleiding scenarioschrijver aannemen, omdat er sinds drie jaar meer series worden gemaakt. "Er is meer werk voor de scenarioschrijvers. Het aantal studenten dat wij per jaar aannemen ging van 6 naar 9."

Meer vertrouwen in creatievelingen

Het pitchen van een productie werkt ook anders bij de streamingdiensten dan bij de traditionele televisiebedrijven. "Bij Netflix pitch je één keer, dan geven ze groen licht en bemoeien ze zich er niet meer mee. Ze hebben meer vertrouwen in de creatievelingen. Bij een omroep word je begeleid door een dramaturg en lezen ze veel meer mee," aldus scenarioschrijver Leendertse.

Pruijssers merkt dat ook. "En het budget ligt veel hoger. Zo kreeg je voor een serie van tien afleveringen 2,5 miljoen euro, en heb je nu budgetten van 7 a 8 miljoen. Dan zit je veel ruimer in het aantal draaidagen, kun je meer uitgeven aan techniek en ook in het buitenland gaan werken. Dat maakt het voor ons ook interessant."

Netflix hád het hier gemakkelijk

Maar Leendertse en Pruijssers zijn niet van plan om alleen nog maar het werk van de Amerikaanse streamingsdienst aan te nemen. "We houden met iedereen goede banden", zegt de producent. "Netflix had het hier gemakkelijk met enkel de concurrentie van Videoland. Dat gaat nu veranderen, en daarom gaan ze meer Nederlandse content maken."

Pruijssers is benieuwd wanneer Disney bij hem aanklopt. "In Amerika zie je al dat het aanbod op Netflix veel minder is omdat ze daar veel meer concurrentie hebben. Daar gaan we hier ook naartoe."

Bron • RTL Z