Business

Fietsenmakers hard op zoek naar personeel, hoop gevestigd op zij-instromers

Nikki Sterkenburg • 23 augustus 2019 11:17 @SterkNikki

Beeld ©

Hoewel er meer Nederlanders in de fietsbranche werken, zijn er nog steeds te weinig fietsenmakers. De oplossing wordt op meerdere plekken gezocht in het omscholen van zij-instromers.

"Ik heb het als fietsenmaker ongelofelijk druk. Ik doe het nog steeds alleen, maar ik werk vaak langer door. En hoewel ik eigenlijk op dinsdag dicht ben, sta ik toch vaak weer fietsen te maken. " 

Aan het woord is fietsenmaker Richard Bogert. Hij opende in september 2018 Vestingfiets in Naarden. Nadat hij vanaf 1998 als fietsenmaker in loondienst had gewerkt en vanaf 2000 een eigen lunchroom had, lonkte een eigen fietsenzaak weer. 

"Ik heb twee hobby's: horeca en fietsen maken. Vorig jaar dacht ik: ik ga toch weer als fietsenmaker aan de slag. Maar wel met een eigen zaak, want ik hou van ondernemen." 

Moeilijk personeel krijgen 

Hij vond een mooi pand in de vesting van Naarden en sindsdien loopt het storm. "Eerst deed ik alleen reparaties, maar al gauw ben ik er ook bij gaan verkopen. Dat had ook een voordeel, want fietsmerken bieden vaak cursussen aan waarbij je bijvoorbeeld snel leert hoe zo'n e-bike in elkaar zit."

Het is moeilijk personeel krijgen, vertelt hij. "Je wil iemand hebben die het precies zo doet als jij, die je ook een paar uurtjes in de zaak alleen kan laten. Daar moet je tijd in steken, maar het liefst wil je iemand die meteen kan inspringen. Op zaterdag heb ik een jongen van 13 die me drie uurtjes helpt. Misschien dat hij later voor het vak kiest." 

22,9 miljoen fietsen

Bogerts is niet de enige die het druk heeft. In Nederland zijn ruim 22,9 miljoen fietsen en jaarlijks worden er een miljoen fietsen verkocht. In de tussentijd moeten alle exemplaren met enige regelmaat worden onderhouden en gerepareerd. 

Er zijn de afgelopen jaren meer fietsenwinkels bijgekomen, mede doordat steeds meer online verkopers een fysieke winkel openen. "Als je een elektrische fiets van 2500 euro koopt, dan wil je die toch graag even uitproberen," vertelt Tom Huyskens van Bovag. "Om een goede service te bieden, is het toch wel belangrijk om een fysieke locatie te hebben waar mensen kunnen komen voor reparaties." 

Daarbij komt nog dat het vak steeds specialistischer is geworden. Waar de fietsenmaker vroeger vooral banden plakte en kettingkasten smeerde, zijn er met de komst van e-bikes en ingebouwde navigatiesystemen steeds meer technische vaardigheden nodig.

9000 werknemers

Cijfers over hoe groot het tekort is, zijn er niet. Momenteel werken er naar schatting ruim 9000 werknemers in de fietsbranche en jaarlijks volgen er zo'n 300-350 leerlingen de mbo-opleiding tot fietstechnicus. Maar dat zijn er lang niet genoeg en dat leidt tot lange wachttijden, zeker met het mooie weer wanneer veel mensen hun tweewielers uit de schuur halen

"In een standaard fietsenzaak werken zo'n 5 tot 6 fietsenmakers op de werkplaats. En dan heb je natuurlijk nog veel grotere zaken met nog meer personeel", vertelt Marianne van der Borg van de Tweewieler Academy, een kennis-, opleidings- en trainingscentrum voor de tweewielerbranche.

Jaarlijks schoolt de Tweewieler Academy 50 tot 80 zij-instromers om tot fietsenmaker. "Het zijn mensen die vrijwillig een carrièreswitch maken, of die bijvoorbeeld bij een reorganisatie boventallig zijn verklaard. Wel zie je dat het vaak mensen zijn die vanuit een fietshobby al ervaring en affiniteit hebben met fietsen."

Specifieke opleidingen

Vervolgens leren ze in een vierdaagse cursus de basis van het onderhoud aan een fiets en het afleveringsklaar maken. Van der Borg: "Daarmee kunnen ze vervolgens solliciteren bij een fietsenmaker. Daar hebben ze een leer-werkomgeving, die we kunnen aanvullen met specifieke opleidingen."

Sinds 2017 leidt Tweewieler Academy in het gehele land middels bedrijfsscholen ook nieuwe medewerkers op. In een periode van twee jaar krijgen jongeren en vak volwassenen alles over techniek en communicatie op het gebied van fietstechniek aangeboden. Inmiddels zijn via dit traject zo’n 150 mannen en vrouwen aan het werk. Ook biedt de Tweewieler Academy in samenwerking met het UWV opleidingen van vier maanden aan met de intentie tot een baan. Concurrent Bikeflex leidt eveneens jaarlijks in acht weken tijd zo'n 100 monteurs op die via het UWV komen.

Zelf iemand opleiden

Baankansen zijn er in ieder geval volop, benadrukt Van der Borg. "Er kloppen regelmatig ondernemers aan met de vraag of we nog mensen weten. Wat dat betreft zouden we nog wel veel meer mensen willen opleiden en omscholen."

Fietsenmaker Bogert is in ieder geval hoopvol over het vak. "Hier in Naarden was er laatst vanuit het vmbo een soort banenmarkt waarbij leerlingen een dagje konden meelopen met een beroep naar keuze. We stonden met allemaal standjes, van kraanmachinist tot fietsenmaker. Er kwamen best wel wat leerlingen op me af en uiteindelijk waren er vijf die voor mij koen. Het zou leuk zijn om straks iemand aan te nemen en zelf gericht op te leiden."

Bron • RTL Z / Nikki Sterkenburg