Business

Waarom komt die Chinese auto maar niet? En gaat dat nog veranderen?

Matthias Pauw • 19 augustus 2019 18:55 @mattpauw

Medewerkers van autofabrikant BAIC aan het werk in een fabriek in Peking. Beeld © Getty Images

Al jaren wordt er gesproken over Chinese automerken die de Europese markt gaan bestormen, maar daar is voorlopig nog absoluut geen sprake van. Dat zou kunnen veranderen, met de opkomst van de elektrische auto.

Op dit moment is de Chinese auto in het straatbeeld in Nederland nog een zeldzaamheid. Wat heet: uit een analyse van het kentekenregister van de RDW door RTL Z blijkt dat de tien grootste Chinese autobouwers samen tot maximaal enkele honderden auto's op de Nederlandse wegen komen.

Toch is het niet zo dat er geen Chinese autofabrikanten zijn. Merken als Geely, Chang'an, Dongfeng, BAIC of Jianling zijn beroemd in China. Jarenlang wisten de fabrikanten op hun thuismarkt verkooprecord na verkooprecord te breken, maar inmiddels is de klad er een beetje in geraakt.

Europese markt moeilijk te bestormen

Steeds meer Chinezen hebben inmiddels een auto en consumenten in het land worden wat voorzichtiger, deels door de voortslepende handelsoorlog met de VS. Tijd dus wellicht om de Europese markt te bestormen.

Tot nu toe is die storm uitgebleven, ondanks dat met enige regelmaat de introductie van Chinese spelers op de markt wordt aangekondigd of voorspeld. "Twintig jaar geleden dachten we dat we erdoor overspoeld zouden worden", vertelt Clem Dickmann van kennisbureau in de autobranche Aumacon.

Dat gebeurde echter nooit. "De Europese markt is voor auto's van mindere emissiekwaliteit veel minder toegankelijk geworden", aldus Dickmann. Bovendien worden er een stuk minder auto's verkocht dan toen.

De Aiways U5 wordt volgend jaar waarschijnlijk de eerste Chinese elektrische auto in Nederland. Beeld © Getty Images

Opkomende markten interessanter

Wat dat betreft zijn andere markten voor Chinese autobouwers simpelweg een stuk interessanter gebleken. "Het verre oosten biedt veel kansen, want de standaarden zijn er lager. Bovendien is daar veel initiële autovraag." 

Daarmee doelt hij erop dat consumenten in opkomende landen veel vaker nog geen auto hebben, waardoor de markt in potentie gigantisch is. In Europa liggen de verkopen lager, omdat het een zogenoemde 'vervangingsmarkt' is. De meeste auto's die worden verkocht zijn bedoeld voor mensen die al een auto hebben. 

"Ze hebben het druk genoeg met hun eigen markt", zegt ook Tom Huyskens van branchevereniging Bovag. "Daar gelden andere normen wat betreft veiligheid en botsproeven. En het tweede is: ze hebben geen capaciteit om ook nog voor de Europese markt te produceren."

Schaamteloze kopieën

Toch zijn er een aantal voorbeelden van Chinese auto's die met veel bombarie in de Nederlandse markt werden gezet. Huyskens brengt de Landwind in herinnering.

Die auto had twee forse problemen. Uit een Duitse test bleek dat de auto bijzonder onveilig was en de wagen leek ook wel verdacht veel op de Opel Frontera.

"Schaamteloze kopieën, dat is ook vaak het probleem", zegt Huyskens. Uiteindelijk werd het dus niks met de Landwind. En ook andere Chinese merken die even wat tractie leken te krijgen op andere Europese markten verdwenen alweer snel door dit soort problemen.

Service en betrouwbaarheid

Chinese merken hebben nóg een groot obstakel om te overwinnen op de Europese markt: de consument verwacht er namelijk goede service en betrouwbaarheid.

En daarvoor heb je een uitgebreid dealernetwerk nodig, dat ook fatsoenlijk garantieclaims kan afwikkelen, zeggen zowel Dickmann als Huyskens.

Slavko Savanovic, hoofd Automotive bij Deloitte, sluit zich daarbij aan. "Een brand in de markt zetten, een saleskanaal en een onderhoudskanaal opzetten: dat heb je niet van de ene op de andere dag voor elkaar."

"Chinese partijen zijn voorzichtig", vervolgt hij. Savanovic ziet dat Chinese bedrijven de kat uit de boom kijken, zeker als het gaat om het in de markt zetten van nieuwe producten als elektrische auto's waarbij ze moeten opboksen tegen de gevestigde orde. 

Beginnen met private lease

Toch ziet Savanovic wel een mogelijkheid voor Chinese automakers om hun eerste serieuze stappen op de Nederlandse en Europese markt te gaan maken.

"Een consument gaat niet zomaar 30.000 euro uitgeven aan een Chinees product, waarvan ze niet weten waar ze service kunnen krijgen. Dat moet op basis van een private-lease-concept", zegt hij. Voorwaarde daarvoor is natuurlijk wel dat er partijen moeten zijn die de auto's willen opnemen in hun leasevloot.

Het idee daarachter is dat consumenten kunnen wennen aan de Chinese auto's en de autobouwers hun merk in de markt kunnen zetten. Vanuit daar kunnen ze vervolgens de stap gaan maken naar directe verkoop aan de consument op termijn.

'Chinese auto wordt normaal'

Dan nog zal het volgens Savanovic 'ontzettend lastig' worden om de strijd aan te gaan met de gevestigde orde, maar hij verwacht dat de stagnerende markt voor elektrische auto's in China – in combinatie met het beperkte elektrische aanbod van de Europese automakers -  een extra zetje zal geven aan automakers uit het land om de oversteek naar Europa toch te maken.

"De noodzaak begint te komen, want de binnenlandse vraag neemt af." De Deloitte-expert denkt dan ook dat het de Chinezen nu echt menens is. "Als ze komen, komen ze met een plan. Als ze komen, komen ze om te blijven", vat hij het samen.

Het blijft de vraag hoe de markt, vooral voor elektrische auto's, zich gaat ontwikkelen, maar Savanovic verwacht dat het over een paar jaar niet gek zal zijn om een Chinese auto op de Nederlandse wegen te zien rijden.

Kans voor elektrische auto's

Ook Dickmann denkt dat de omslag naar elektrisch rijden een kans is. "Zeker omdat de Europese auto-industrie de elektrificatie wat heeft laten lopen, onderschat zelfs. Maar over drie jaar is dat heel anders", voegt hij eraan toe, doelend op de grote investeringen in elektrische auto's die de grote Europese autobouwers de laatste jaren hebben aangekondigd.

"De Chinezen hebben wat te bieden, maar of ze binnen drie jaar een netwerk kunnen opbouwen? Dat is moeilijk", zegt hij.

We staan open voor nieuwe merken

Hoopgevend voor de Chinezen is wel dat het verleden heeft uitgewezen dat het introduceren van een nieuw merk, ook al is de kwaliteit niet je van het, best mogelijk is. Hij wijst bijvoorbeeld op de opkomst van Daewoo van een paar jaar geleden.

Op basis van een niet al te beroerd design en een goede prijs, wist dat merkt in korte tijd succesvol te worden, zegt Dickmann. "Er is een segment dat gevoelig is voor een lage prijs, dan is kwaliteit secundair. Alles is verkoopbaar, mits de prijs goed is."

Chinese Volvo's

Waar de Chinezen hun introductie op de weg nog niet echt hebben gemaakt, hebben ze dat trouwens in de boardrooms al wel gedaan. Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat iedereen die in een Volvo rijdt, al lang een Chinese auto heeft.

In 2010 kwam het Zweedse merk namelijk in handen van het Chinese Geely. En ook Daimler, het moederbedrijf van Mercedes, is inmiddels voor zo'n 15 procent in handen van Chinezen. Het Chinese BAIC en de eigenaar van Geely, Li Shufu, hebben belangen van meerdere miljarden in het Duitse bedrijf genomen.

Chinese bedrijven hebben tussen 2013 en 2017 voor zo'n 31 miljard dollar aan deal gesloten met autobedrijven in het buitenland. Met name Duitsland en de VS ontvingen veel investeringen uit China.

Beeld © RTL Z

Trojaans paard

Die belangen zijn tot nog toe niet gebruikt om Chinese auto's hier op de markt te brengen, zelfs niet bij het volledig Chinese Volvo. "Volvo houden ze als merk apart", zegt Dickmann. "Dat zou anders ten koste gaan van de merkbeleving van de Europese consument."

Huyskens beaamt dat. "Ze zien de waarde van Volvo in het hogere segment en realiseren zich dat als ze via hetzelfde kanaal Chinese auto's de markt induwen dat dat afdoet aan het imago van Volvo."

Aan de andere kant gebruiken de Chinezen hun belangen wel om kennis vanuit Europa naar China te trekken, denken alle drie de experts. "Aan de achterkant leren ze van de jarenlange ervaring. Een soort paard van Troje", aldus Dickmann.

Bron • RTL Z / Matthias Pauw