Business

De Koninck wordt Bolleke: 'Heel slim en klinkt gezelliger'

16 augustus 2019 15:17

Het nieuwe glas van Bolleke. Beeld © Brasserie De Post, Antwerpen

Het beroemde Antwerpse bier De Koninck was al bekend als 'Bolleke', maar vanaf vandaag is dat ook de officiële naam. Zal er ook meer van worden verkocht?

De Koninck is hét bier van Antwerpen, maar in veel kroegen in de Sinjorenstad, stond het helemaal niet op de bierkaart. Wél kun je er een 'Bolleke' bestellen. Zo heet het bier namelijk in de Antwerpse volksmond.

Om de band met de stad te benadrukken besloot De Koninck tot de naamswijziging. Die gaat vandaag in, tijdens de opening van het Bollekesfeest.

Publiciteit

'Bolleke' klinkt veel gezelliger dan 'De Koninck', aldus Alain Schepers, bierexpert en eigenaar van Bierista, een online bieropleiding. Verder zijn er in de bierwereld veel nieuwe merken, het is goed om af en toe je visitekaartje af te geven, vertelt hij.

Schepers is te spreken over de publiciteit die De Koninck weet te bewerkstelligen. "De kosten van de naamswijziging zijn al lang en breed terugverdiend, marketingtechnisch doen ze dit fantastisch". Schepers denkt niet dat er wonderen verwacht hoeven te worden, maar hij denkt wel dat de naamswijziging een bescheiden positief effect op de verkopen zal hebben.

'Marktaandeel verloren'

De Koninck heeft de laatste jaren aan marktaandeel verloren door de opkomst van speciaalbier, zegt Schepers. Eerder gold volgens hem dat als je het had over speciaalbier, je het met name had over De Koninck en Palm, die volgens hem voor consumenten vergelijkbaar zijn.

Maar doordat er heel veel nieuwe biertjes zijn bijgekomen, zijn De Koninck en Palm wat naar de achtergrond verdrongen, aldus Schepers.

"Ik denk dat zij proberen het bier opnieuw in de kijker te zetten, omdat het een beetje vergeten is", vult bierkenner en biersommelier Fiona de Lange aan. Ooit was De Koninck hét bier in Antwerpen en omgeving, maar doordat er nu veel meer verschillende soorten bier worden gedronken, heeft De Koninck wel marktaandeel verloren, zegt zij.

'Tof dat Bolleke op glas staat'

Marijn Kin, eigenaar van Brasserie De Post in Antwerpen, is in ieder geval enthousiast. De naamswijziging zal een stimulans geven aan de verkopen van Bolleke, zeker met het Bollekesfeest dat vandaag begint, denkt Kin. "Tof dat de naam Bolleke nu op het glas staat".

Ook bij Café den Engel ('Nergens smaakt het Bolleke beter dan hier'), zijn ze te spreken over de extra aandacht voor Bolleke. "Dat is altijd positief". Maar of er meer Bollekes zullen worden verkocht, dat vragen ze zich af: "Iedereen noemde het al Bolleke."

Impuls aan verkopen

De Lange is ook te spreken over de naamswijziging. "Het is heel slim om het bier Bolleke te noemen", zegt zij. Bolleke was ooit het eerste bier dat zij dronk, uiteraard in Antwerpen.

De Lange denkt dat er niet direct meer Bolleke zal worden gedronken, maar op de langere termijn verwacht zij dat het wel een impuls zal geven aan de verkopen.

Lokaal bier

De Koninck/Bolleke zal ook kunnen profiteren van de ontwikkeling dat consumenten steeds vaker bier uit hun eigen omgeving drinken, in plaats van bier dat ver weg is gebrouwen, denkt De Lange.

Zij ziet de naamswijziging ook een beetje als een tegenbeweging tegen de opkomst van de Antwerpse Brouw Compagnie, dat met onder meer het merk Seef aan de weg timmert. Het heeft ook in Antwerpen een eigen taproom en restaurant geopend. De Koninck/Bolleke heeft daar ook een stadsbrouwerij.

De Koninck en eigenaar Duvel Moortgat waren vrijdag niet direct bereikbaar voor commentaar.

Bron • RTL Z