Business

ID&T-oprichter opnieuw in eventwereld: 'Ik ben een festivaldinosaurus'

Nikki Sterkenburg • 09 augustus 2019 10:34 @SterkNikki

Woov-oprichter Irfan van Ewijk Beeld © Woov

Je vrienden kunnen vinden op een festival én snel op de hoogte zijn als er iets gebeurt op het terrein. ID&T-oprichter Irfan van Ewijk probeert met zijn app Woov bezoeker en organisator te helpen: "We worden ook gevraagd door de Nijmeegse Vierdaagse, de TT in Assen en het bezoek van Willem-Alexander op Koningsdag."

Als de 'I' van danceorganisatie ID&T (bekend van Sensation en Mysteryland) was Irfan van Ewijk bijna 25 jaar lang bezig met innovatie: wat wordt de volgende grote trend? Nadat hij in het najaar van 2014 ID&T verliet, deed hij wat consultancyklussen en bereidde hij zich voor op een sabbatical in 2016.

Lang duurde die sabbatical niet. "Ik werd uitgenodigd om een presentatie bij te wonen van Sébastien Westerduin, die vertelde over een door hem bedachte festivalapp. Ik herkende mezelf in die enthousiaste en gedreven jongen, die zo'n duidelijke visie en focus had. Het was zijn missie met een app de problemen op te lossen voor bezoekers, bijvoorbeeld dat het zo lastig is om met je vrienden af te spreken op een festival."

Festivaldinosaurus

Westerduin vroeg Van Ewijk of hij zou kunnen zorgen voor een introductie bij festivals. "En hij wilde graag weten wat er speelt bij organisatoren. En ik ben wat dat betreft natuurlijk wel een festivaldinosaurus."

Van Ewijk stond op het punt een week te gaan snowboarden en dacht de hele week aan de presentatie. "Ik vond het zo'n goed verhaal dat ik bij terugkomst meteen heb besloten om mee te doen. Toen hebben we een kleine roadmap gemaakt: wanneer wil je de lucht in, welke festivals wil je benaderen?"

Wederzijdse stageperiode

Ze gebruikten het festivalseizoen van 2016 als een soort wederzijdse stageperiode om te kijken of de samenwerking beviel. Ze benaderden festivals met een voorstel: als jullie onze app promoten, dan leveren wij jullie gegevens over waar mensen zich bevinden, welke artiesten ze bezoeken en welke routes ze lopen. Bovendien is de app aantrekkelijk voor festivals omdat er snel kan worden gecommuniceerd met bezoekers, bijvoorbeeld in het geval van calamiteiten. 

Zelf probeerden Westerduin en Van Ewijk elkaar met een beta-versie van de app te vinden op Awakenings. "Normaal ben je daar wel een uur lang iemand aan het zoeken. We hadden elkaar binnen tien minuten gevonden. Toen wist ik dat het absoluut goed werkte."

1 miljoen gebruikers

Door de app van Woov worden bezoekers op de hoogte gehouden van het laatste nieuws, waar hun vrienden zich bevinden en welke artiest wanneer en waar gaat optreden. Verder worden bezoekers met elkaar geconnect in grote innovatieve eventchats, waar de festivalorganisator ook in zit. Daarnaast kun je via de app direct contact leggen met de festivalorganisatie. 

Inmiddels wordt Woov gebruikt door festivals in 42 landen. Eerder dit seizoen downloadde de miljoenste gebruiker Woov. "Ook in landen als Engeland, Duitsland en de Scandinavische landen zien we een ongekende groei. Mensen zijn echt blij omdat het een probleem voor hen oplost." 

En het zijn niet alleen dancefeesten die erom vragen, Woov wordt ook gebruikt bij de Nijmeegse Vierdaagse de TT in Assen en het bezoek van Willem-Alexander aan Amersfoort op Koningsdag 2018. Op het kantoor werken nu zo'n 30 mensen. "Het is heel leuk om met zo'n jong team te werken dat zo hecht is."

Shortcut

Draagt Woov er niet ongewild aan bij dat bezoekers vooral met hun telefoon bezig zijn? "Juist niet," zegt Van Ewijk. "Je kan je eigen festivalschema personaliseren en zien welke artiesten je vrienden willen zien. Dat levert juist een soort shortcut op omdat je niet meer de hele tijd je groepje aan het zoeken bent."

Vooralsnog kiest Woov ervoor zich volledig te focussen op groei en ontwikkelingen, en draait daardoor minimale omzetten. "We hebben het vertrouwen van investeerders en de industrie kunnen winnen, en kunnen zonder concessies de gebruiker op nummer 1 zetten."

'Los problemen voor ze op'

In de toekomst zal er natuurlijk wel geld moeten worden verdiend. "We focussen nu heel bewust op de groei van het aantal gebruikers en uitbreiding van de functionaliteiten om nog relevanter te worden. Verder bouwen we aan een betaalsysteem waarover we later dit jaar meer bekend zullen maken. Daar zit natuurlijk een transactioneel businessmodel aan."

Van Ewijk krijgt vaak de vraag hoe Woov erin slaagt een jonge doelgroep aan zich te binden, terwijl die doelgroep toch wordt gekenmerkt door een bepaalde vluchtigheid. "Dan vertel ik altijd: los problemen voor ze op, faciliteer dat vervolgens, en dan blijven ze een leven lang bij je." 

Bron • RTL Z / Nikki Sterkenburg