Business

Apple 'slijmt' bij China en investeert 1 miljard dollar in taxi-app

Saskia van Huijgevoort • 13 mei 2016 09:19 @Saskia_vanH

Een taxichauffeur van Didi Chuxing Beeld © ANP

Apple investeert 1 miljard dollar in China’s concurrent van Uber: Didi Chuxing. Het Amerikaanse computerbedrijf zegt te investeren in het bedrijf "vanwege een aantal redenen, waaronder de kans om meer te leren over de Chinese markt".

Het is een opmerkelijke stap van Apple, want het staat erom bekend vooral kleinere startups over te nemen. De grootste investering die het bedrijf tot nu toe deed was de overname van Beats Electronics voor 3 miljard dollar in 2014

Apple probeert hoofd boven water te houden in China

Het is belangrijk voor Apple om zijn Chinese netwerk uit te breiden en het land beter te leren kennen. China is de tweede markt voor het techbedrijf, na Amerika. Vorig jaar verdiende het in het derde kwartaal 13,2 miljard euro aan de verkoop van iPhones, iPads, iMacs en andere producten. Dat was een stijging van 112 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2014.

Daarna zakte de verkoop echter in, volgens Marketwatch onder andere door de stijgende populariteit van lokale merken.  CEO Tim Cook wurmde zich vorige maand in allerlei bochten om de overheid blij te maken, nadat China de toegang tot iMovies en Books verbood in het land. Tot nu toe heeft de slijmpoging nog niet geholpen, schrijft The Wall Street Journal.

Tegenslag voor Uber

Alhoewel Didi Chuxing in Nederland onbekend is, doet de titel 'concurrent' eigenlijk geen recht aan het bedrijf: het claimt tegenover Reuters meer dan 1 miljard ritjes uitgevoerd te hebben vorig jaar. In totaal heeft het 87 procent van de markt in handen. Uber deed vijf jaar over datzelfde aantal

De investering is daarom ook een tegenslag voor Uber, die ook de Chinese markt probeert te veroveren. Taxi-apps zijn populair in het land en dat merkt ook het Amerikaanse bedrijf; negen maanden na de lancering in 2014 werden er in dezelfde periode 479 meer trips op Uber geboekt in Chengdu dan in New York. 

Toch stijgt het aantal gebruikers niet hard genoeg om Didi Chuxing onder de duim te krijgen. Daarnaast werken een hoop Chinese regels vertragend voor het bedrijf; zo moeten de chauffeurs ervaring hebben, de computerservers op Chinese bodem staan en data delen met lokale autoriteiten. 

Bron • RTL Z