Business

Festivals: alleen foodtrucks neerzetten is niet meer genoeg

Nikki Sterkenburg • 27 juli 2019 08:18 @SterkNikki

Foodtruckfestival Trek kiest inmiddels voor een bredere opzet. Beeld © ANP

Foodstock blaast vijf foodtruckfestivals af in Brabant en Flevoland. Andere foodtruckfestivals gingen failliet. Is de foodtruck op z’n retour? "Je trekt geen publiek meer met twintig voedselwagentjes op een rij en een draaimolen ernaast. Je hebt aanvullende programmering nodig."

Acht jaar geleden waren de foodtrucks een hit, vertelt Foodstock-organisator Davy Versfeld. "We trokken er veel publiek mee. Maar tegenwoordig heeft ieder buurtfeest wel een foodtruck. De nieuwigheid is er een beetje af."

Dit jaar zou het vijfde jaar op rij zijn dat Foodstock in verschillende steden wordt gehouden. Maar vanwege tegenvallende resultaten eerder dit jaar in onder meer Eindhoven en Helmond, zijn de edities in Lelystad, Den Bosch, Oisterwijk, Linden en Oosterhout komen te vervallen.

Financiële mislukking

"We merkten dat we begrote omzetten niet haalden wegens teruglopende bezoekersaantallen, die met 30 tot 35 procent waren gedaald. Het lijkt erop dat een festival dat enkel om foodtrucks draait niet meer zoveel mensen meer trekt."

Foodstock is niet het enige foodtruckfestival dat in de problemen is gekomen. Maart vorig jaar werd het Utrechtse Maximaal Genieten failliet verklaard na een hoge belastingaanslag in combinatie met een tegenvallende editie in 2017. In 2016 ging het Amsterdam Food Festival failliet nadat een editie rond Pasen uitmondde in een financiële mislukking.

Het werden er de afgelopen jaren ook steeds meer, vertelt Emile Fauborn, mede-eigenaar van foodfestival TREK. "Toen wij zeven jaar geleden begonnen, had je er nog niet zoveel. Maar nu heeft elk dorp zo’n beetje z’n foodfestival. Ik weet honderd procent zeker dat er organisatoren zijn geweest die zich erop hebben verkeken."

Roastbeans op een festival in Ruigoord Beeld © Roastbeans

Twintig voedselwagentjes

"Je trekt geen publiek meer met twintig voedselwagentjes op een rij en een draaimolen ernaast. Je hebt aanvullende programmering nodig," vertelt Patrick Hofland. Hij begon in 2015 met Roastbeans, een foodtruck in koffie, appeltaart en brownies. Sinds drie jaar doet hij er ook flatbread bij. "Ik sta voor negentig procent op evenementen. Maar wij doen weinig festivals die alleen om foodtrucks draaien, dat levert te weinig op."

 "We hebben net op een muziekfestival gestaan. Dan hebben mensen een reden om daar de hele dag te zijn. Ook andere evenementen waar we komen vallen op door aankleding, de kwaliteit van de catering of programmering."

Dat is ook de strategie van foodfestival TREK, vertelt Fauborn. "Wij hebben ervoor gekozen om vanuit een sec foodfestival te gaan naar een meer algemener festival, een soort funfair met attracties en beleving. We hebben ook een verhaal om onze festivals bedacht, met een burgemeester. Er is een gemeentehuis waar je 's avonds kunt trouwen, een kerk waar je kunt biechten en andere attracties. Het verhaal is daardoor veelomvattender. Daarom draaien wij met succes."

Lastig verdienmodel

Daarnaast is het voor foodtruckeigenaren lastiger geworden om uit de kosten te komen, vertelt Hofland. Waar zij eerder zo’n 20 tot 25 procent van hun omzet moesten afstaan aan de organisator, is dat model de laatste twee jaar veranderd. "Steeds vaker moet je vooraf 1.000 euro betalen voor je plek en dan moet je dat bedrag erna zelf weer terugverdienen. Wanneer het aantal bezoekers tegenvalt, draai je zelf volledig op voor de kosten. Cateraars die op zo’n dag minder dan 4.000 euro omzet draaien, komen niet uit."

Om uit de kosten te komen, moeten er over een evenement van 3-4 dagen zo'n 750 tot 1140 man publiek per foodtruck zijn. Een kleine rekensom leert dat een festival met 35 foodtrucks tussen de 26.000 en 40.000 bezoekers nodig heeft. En dat is best lastig, wanneer er tientallen festivals in dezelfde regio worden georganiseerd.  

Patatkar het populairst

Bovendien hebben die bezoekers ook nog eens uitgesproken voorkeuren. Hoewel er zeker bezoekers zijn die komen om iets nieuws te proeven, zijn doorgaans de traditionele hamburgers, poffertjes, hotdogs en de ouderwetse patatkar het meest populair. Volgens Hofland levert patat ongeveer vier keer zoveel omzet op als zijn flatbread.  

"Je kan als foodtruckeigenaar behoorlijke verliezen draaien wanneer je een verkeerde inschatting maakt. Koffiebonen kun je bijvoorbeeld nog wel in de zak laten zitten tot het volgende evenement, maar vlees moet je weggooien wanneer je het niet verkoopt. En je moet ook vooraf weten of je een of drie man personeel mee moet nemen."

Versfeld vertelt dat Foodstock van plan is om volgend jaar terug te komen met een nieuwe formule. "We zijn ervan overtuigd dat we met iets leuks gaan terugkomen volgend jaar. We gaan nog iets aanvullends ontwikkelen, dus hou ons zeker in de gaten."

Bron • RTL Z / Nikki Sterkenburg / Sam Trompert