Business

Hitte maakt dorstig: veel meer alcoholvrij bier verkocht

Pepijn Nagtzaam • 24 juli 2019 18:58 @pepijnnagtzaam

Bierkoeling bij een Albert Heijn in Utrecht. Beeld © Daniël Kas

Volle parken, stranden en tuinen, lege schappen in de supermarkt. Supermarkten en brouwers merken in deze hitte dat alcoholvrij en alcoholarm bier niet aan te slepen is. "We zetten tot vijf keer zo veel af", laat een grote supermarkt weten.

Bierbrouwer AB Inbev ziet dat consumenten door het warme weer vaker kiezen voor 0.0%-bieren. Volgens een woordvoerder groeide de vraag in juni met 80 procent ten opzichte van mei. "Alcoholvrij bier zit al tijden in de lift, maar deze zomer is het echt booming", laat Wilco Heiwegen van AB Inbev weten.

Albert Heijn zit ook volledig in hittemodus. "Alles wat drinkbaar is gaat veel harder dan in reguliere weken", laat woordvoerder Pauline van den Brandhof weten. "Dat geldt voor water en frisdrank, maar zeker ook voor bier."

"Zeker met dit weer wordt er heel erg veel radler verkocht, zowel alcoholvrij als laagalcoholhoudend. Daarnaast wordt er veel 0.0% pils verkocht en worden de alcoholarme ipa's en weizens steeds populairder", zegt Van den Brandhof.

'Pieken tot vijf keer normaal'

Van den Brandhof kan geen exacte getallen noemen, net als de meeste andere partijen in haar branche. "Zonder dat te doen kunnen we stellen dat veel producten deze week minimaal het dubbele volume doen van een normale zomerweek met pieken tot vijf keer de normale afzet", zegt Van den Brandhof.

Dat beeld wordt bevestigd door Daniël Kas, die controller is bij een Albert Heijn in Utrecht. "Het verdubbelt ongeveer jaar op jaar", schat hij in. "0.0 is booming business. De koeling met bier staat hier voor het grootste gedeelte vol met alcoholvrij bier. Die keuze maken we op basis van de verkoop, we zien gewoon dat men eerder aan de 0.0 gaat."

Het ter ziele gegane Buckler. Beeld © ANP

Een op de vijf biertjes alcoholvrij

De trend is al een aantal jaar aan de gang. Zo zag AB Inbev de alcoholvrije markt vorig jaar met 30 procent groeien. De brouwer verwacht dat in 2025 minstens 20 procent van al het door hen verkochte bier bestaat uit alcoholvrij of laag-alcoholhoudend bier.

Heineken maakt een vergelijkbare inschatting, al laat het bedrijf desgevraagd weten momenteel geen getallen te kunnen noemen. Vorig jaar was 5 procent van het door Heineken verkochte bier alcoholarm of -vrij, de verwachting is dat over een paar jaar dat doorgroeit naar 10 procent van de markt. Dat is interessant voor Heineken, omdat de marges hoger liggen bij alcoholarm of -vrij bier.

'Smaak van bier' 

Daarmee lijkt Youp van 't Hek voor eeuwig het zwijgen opgelegd. Waar alcoholvrij bier door de grappen over de Buckler-lul werd verbannen uit kroegen, supermarkten en ijskasten, is er nu geen ontkomen meer aan, zegt bierexpert Fiona de Lange. "De belangrijkste reden voor de groei is dat de productieprocessen sterk verbeterd zijn." Anders gezegd: het alcoholvrije bier is lekker geworden. 

Volgens De Lange is de focus sterk gelegd op geur. "Het zal nooit exact hetzelfde kunnen zijn, maar de bieren benaderen nu echt de smaak van bier met alcohol. Ik vind het een hele goede ontwikkeling", zegt De Lange. "Daarnaast is het met deze temperaturen ook minder prettig om drank met alcohol te drinken."

'Eerst werd er gelachen'

Bierexpert De Lange bevestigt het beeld dat het aanbod groter wordt en dat alcoholvrij of -arm bier veel ruimte in het schap opneemt. Volgens haar wordt het echter niet gepusht door brouwerijen of supermarkten, maar is het andersom.

"De eerste jaren dat het werd teruggebracht werd er voorzichtig gehandeld door brouwers. Men was bang voor een Buckler-scenario en toen Bavaria met 0.0 en Radler op de markt kwam werd er gelachen. Het is echt door de bierdrinker gekomen dat de bedrijven mee zijn gaan doen", zegt De Lange.

Aandeel blijft klein

Supermarkt Jumbo merkt op dat, hoewel alcoholvrij en -arm bier goed verkocht worden, de hoeveelheid liters die verkocht worden nog erg klein is. Kratten bier vertegenwoordigen namelijk nog de helft van het totale volume bier (pils), laat marktdata zien.

Alcoholvrij bier is momenteel goed voor amper 3 procent van de totale 'pilsplas'. "Maar alcoholvrij pils heeft wel de hoogste groeicijfers en heeft een groei van 22 procent laten zien, wat stukken hoger is dan overige pilsners", laat de woordvoerder weten. 

Bron • RTL Z