Business

Hoe afhankelijk is Nederland van het netwerk van KPN?

Eva Segaar • 25 juni 2019 18:03

Beeld ©

Noodnummer 112 drie uur lang onbereikbaar, uitvallende treinen en een grote pinstoring bij Albert Heijn. Hoe afhankelijk zijn we eigenlijk van het netwerk van KPN? En hebben deze storingen allemaal met elkaar te maken?

"Je moet het netwerk van KPN zien als een ruggengraat. Omdat het de eerste was in Nederland zijn ze de aanlegger van de eerste fysieke kabel", zegt Kenny Meesters, onderzoeker informatievoorziening tijdens noodsituaties aan de TU Delft. "Daar bovenop liggen allerlei verschillende lagen van virtuele netwerken en diensten, waar weer andere telecomproviders voor verantwoordelijk zijn."

De infrastructuur in Nederland werkt daarom naadloos, maar het maakt ons ook erg afhankelijk, stelt Meesters. "Als de dienstverlening bij KPN uitvalt, hebben alle diensten die daarop leunen er ook last van."

C2000 bleef het doen

Naast het netwerk levert KPN ook diensten voor de centrale overheid. Zoals Gemnet, een apart stuk van het internet waar gemeenten onderling informatie kunnen uitwisselen. 

Vroeger was ook de C2000-communicatiedienst van hulpdiensten onderling in handen van KPN, maar sinds 2016 niet meer, omdat het kampte met veel problemen. De communicatiedienst ondervond tijdens de storing gister geen problemen.

Ook de NS kampte met vertragingen naar aanleiding van de storing. Na een aanrijding met een persoon liepen ook andere treinen vertraging op. "Omdat het contact onderling via mobiele telefonie van KPN gaat, heeft dat ons gister wel parten gespeeld met de bijsturing na de storing," vertelt Anita Boonstra, woordvoerder bij de NS.

'Complex netwerk'

"Dat noemen we cascading effects", vertelt Meesters. "De storing bij KPN bemoeilijkte de communicatie, wat bijdraagt aan de chaos." Volgens Meesters kun je niet met de vinger naar KPN wijzen bij deze storing. "Een netwerk is complex. Vergelijk het met een berg kabels: je ziet niet direct wat er aan het uiteinde van de kabel gebeurt waar jij aan trekt. En die berg met kabels wordt steeds groter."

Dat er vandaag ook een kassastoring was bij de Albert Heijn, heeft volgens de supermarkt niets te maken met de storing bij KPN van gister. "Er is geen enkel verband", laat KPN aan RTL Z weten.

Twee weken geleden was er ook al een grote storing in de supermarkt. Toen konden de pinautomaten geen verbinding maken met het KPN-netwerk. Daarover zegt Meesters: "Of je nou bij KPN, Albert Heijn, de TU Delft of RTL werkt: iedereen loopt tegen die berg kabels aan, en uiteindelijk heeft zo'n storing altijd wel effect." 

Bron • Eva Segaar / RTL Z