Van onze partner Deloitte

Waarom transparantie over duurzaamheid belangrijk is

20 mei 2019 16:00

Beeld ©

Met spaarlampen, kartonnen koffiebekers en een paar zonnepanelen komen we er niet, stelt Han Hindriks van Deloitte. Bedrijven die echt willen verduurzamen, integreren duurzaamheid in alle haarvaten van de organisatie, van strategie tot operatie.

Hindriks is senior manager sustainability reporting en assurance bij Deloitte. Hij adviseert bedrijven over de verslaggeving van hun duurzame inspanningen en werkt samen met accountants bij het controleren van duurzaamheidsinformatie in jaarverslagen. Steeds meer bedrijven nemen hun duurzaamheidsdoelstellingen op in hun jaarverslag. “Ze laten zien dat ze intrinsiek bezig zijn met duurzaamheid. Door extern te rapporteren creëren ze een verplichting richting stakeholders.”

Kool en geit

Maar Hindriks ziet ook dat veel duurzaamheidsmaatregelen beperkt blijven tot ‘groene projectjes’ en eenvoudig te realiseren oplossingen. “Echte verduurzaming vraagt om een veel grotere inspanning, die branche breed aangepakt moet worden en de hele keten raakt.” , zegt hij. “Met kartonnen koffiebekers en een paar zonnepanelen op het dak kom je er niet. Dat laaghangend fruit is ondertussen wel geplukt.”

Volgens Hindriks bevinden we ons wat de verduurzaming van het bedrijfsleven betreft in een spannende tussenfase. Om de parallel met burgers te trekken: sommigen willen klimaatmaatregelen nog liever vandaag dan morgen ingevoerd zien. Anderen verzetten zich hevig. Dat geldt ook voor bedrijven, sommige lopen met de verduurzaming van hun organisatie voorop, andere juist erg achter. De politiek laveert daar soms besluiteloos en dan weer daadkrachtig tussendoor, onderwijl pogend zowel de kool als de geit te sparen.

Evenwichtskunst

“Het zijn complexe, fundamentele vraagstukken.’, aldus Hindriks die daaraan toevoegt dat het per sector flink verschilt hoe snel verduurzaming kan gaan en hoeveel tijd, moeite en inspanning dat kost. Wat helpt en nodig is, is als er bepaalde triggers worden ingezet om processen op gang te brengen. “Dat kan vanuit de overheid komen, die via belastingen, subsidies of wetgeving bepaalde ontwikkelingen beperkt, stimuleert of een bepaalde kant opstuurt.”

Hoewel Hindriks benadrukt dat het verduurzamen van bedrijven vooral een kwestie is van een totaalaanpak, heeft bij ook begrip voor de soms weifelende houding die bestaat. Hindriks: “Deze tussenfase vraagt om evenwichtskunst. Er is angst om te snel te gaan, daarmee bijvoorbeeld kosten op te drijven en zichzelf uit de markt te prijzen. Dat is een begrijpelijk punt.”

Afgestraft

De motivatie moet dan ook van binnenuit komen, vindt hij. Uit Deloitte onderzoek blijkt dat juist duurzame ondernemingen die gefocust zijn op lange termijn waarde creatie, uiteindelijk beter presteren. Hindriks: “Het is niet ondenkbaar dat die bedrijven straks een voorkeurspositie hebben bij bijvoorbeeld consumenten terwijl bedrijven zonder sterke duurzame strategie juist afgestraft gaan worden.”

Om van de verduurzaming binnen een onderneming een succes te maken, raadt hij aan een ‘sustainable storyline’ te ontwikkelen. Daarin staat niet alleen wat de eigen doelstellingen zijn, maar ook hoe maatregelen doorwerken naar de rest van de keten en zelfs branche. Hindriks: “Als je bijvoorbeeld leveranciers selecteert of dwingt om hun producten en diensten duurzamer aan te gaan bieden, dan lukt het pas om echte veranderingen te bewerkstelligen.”

Gezond model

Hindriks heeft veel waardering voor bedrijven die erin slagen om van verduurzamen een positieve business case te maken. Hij noemt als voorbeeld een onderneming die aan circulaire sloop doet (urban harvesting) , het herbruikbaar maken van sloopafval voor de bouw. “Dit soort circulaire initiatieven zijn niet alleen duurzaam, maar hebben ook een gezond model. De circulaire gewonnen materialen zijn even duur, hebben een zelfde kwaliteit en worden net zo snel geleverd als nieuwe materialen. Uiteindelijk wordt daarmee de CO2-uitstoot beperkt en is er kostenbesparing.”

Bedrijven die nu aan de vooravond staan om hun processen verder te verduurzamen, raadt hij aan om een duidelijke purpose te formuleren: een doel dat je wil bereiken. Vandaaruit kan een piramide van belangen en beslissingen worden ingevuld die samen de ingrediënten vormen voor het transformatieproces. “Organisaties moeten daar ook de stakeholders bij betrekken.”, zegt Hindriks. “Die stellen vragen en zorgen ervoor dat je proces transparant wordt, dat je als onderneming ook aangesproken kan worden op de goede voornemens.”

Vliegwiel

“De komende jaren zullen we zien welke bedrijven aan green washing deden, en welke bedrijven serieus bezig zijn met de verduurzaming van hun processen.”, verwacht Hindriks. Hoe dan ook staan veel ondernemingen aan de vooravond van een periode waarin fundamentele keuzes gemaakt moeten worden.

Je kunt je hier aan proberen te onttrekken, maar ontsnappen dat gaat niet, zegt Hindriks: “Wie eenmaal over duurzaamheid gaat rapporteren, zwengelt een vliegwiel aan, waarbij de buitenwereld meekijkt en het commitment echt wordt. Het duurt nog wel een tijd voor duurzaamheid bij alle bedrijven en branches bovenaan het lijstje staat. Maar verandering is onvermijdelijk. Want als we zo doorgaan met klimaat, dan is één ding zeker: dan redden we het niet.”

Op 23 mei vindt BMC: The Festival plaats, als afsluiting van het Best Managed Companies programma 2019 van Deloitte. Tijdens BMC: The Festival wordt bekend welke drie bedrijven er in de categorieën Innovation & Technology, Sustainablity en Future ofWork vandoor gaan met de special awards. Meer informatie vind je hier.