Business

Boodschappenbezorger Picnic streeft AH voorbij

Mathijs Smit • 14 mei 2019 13:56 @Mathijs__Smit

Beeld © Picnic

Boodschappenbezorgdienst Picnic ontwikkelt zich in sneltreinvaart als serieuze concurrent van het machtige Albert Heijn. In de gebieden waar Picnic meer dan een jaar actief is, is het marktaandeel van het jonge bedrijf inmiddels groter dan de bezorgdienst van AH.

Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van vakwebsite Distrifood. In de 29 gebieden waar Picnic meer dan een jaar actief is, bedroeg het marktaandeel gemeten in omzet in het eerste kwartaal van 2018 nog 33 procent. In die gebieden bezat Albert Heijn destijds 44 procent van de markt.

Helft van de markt

In het eerste kwartaal van 2019 zien de marktposities er al heel anders uit. Picnic heeft bijna 53 procent van de markt, tegen een aandeel van bijna 31 procent voor AH. De overige supermarktketens, als Jumbo, bezetten in die gebieden samen ruim 16 procent van de markt. 

Picnic, bekend van de elektrische rood-witte bezorgwagentjes, wist dus in korte tijd meer dan de helft van de markt te veroveren. Wel moet worden aangetekend dat het bedrijf nog lang niet in heel Nederland actief is. Albert Heijn heeft een veel grotere landelijke dekking. Daarom is AH waarschijnlijk nog wel de grootste online supermarkt van Nederland.

Ook blijft het marktaandeel achter bij de voorspellingen van Picnic-ceo Michiel Muller, die eerder zei dat het marktaandeel van Picnic in de gebieden waar het bedrijf actief is binnen een jaar 80 procent zou bedragen.

Groeikapitaal

Picnic is een bezorgdienst die in 2015 werd opgezet door vier ondernemers onder wie Muller, die eerder tankstationketen Tango en pechhulpverzekeraar Route Mobiel oprichtte.

In 2017 haalde het bedrijf 100 miljoen euro investeringskapitaal op bij enkele superrijke families, waarmee het een groeispurt kon inzetten. Twee maanden geleden werd Picnic uitgeroepen tot de snelst groeiende onderneming van Nederland.

Maar er is ook kritiek. Zo klaagden werknemers van het bedrijf eind vorig jaar over werkdruk. Vakbond FNV vindt dat het personeel van de bezorgdienst ten onrechte niet onder de supermarkt-cao valt.

Concurrentie

Albert Heijn wil niet precies aangeven hoe ze de snelle opkomst van de concurrent willen stuiten. "Wij houden onze kaarten een beetje tegen de borst, want wij willen de concurrentie niet wijzer maken", aldus een woordvoerder. Wel wijst hij op de sterke punten van Albert Heijn. "Een vertrouwd merk, een breed assortiment en bezorging door vrijwel heel Nederland."

Bovendien zegt de supermarktketen te profiteren van de groei van de totale markt, ook in de gebieden waar de concurrentie actief is.

Groei van de markt

Volgens ING-econoom Thijs Geijer is zijn online bestellingen dit jaar naar verwachting goed voor zo'n 5 procent van de totale boodschappenmarkt. "Daarbij rekenen we ook de boodschappen mee, die worden opgehaald bij bezorgpunten. Thuisbezorgen is overigens veel populairder. Wij verwachten dat dit doorgroeit tot 10 procent in 2025."

Geijer wijst ook op de twijfels over de winstgevendheid van de bezorgdiensten. "Daar zijn wij natuurlijk heel nieuwsgierig naar, maar de supermarktketens geven daar maar weinig informatie over."

Uit de meest recente jaarrekening van Picnic blijkt dat het bedrijf in 2017 een verlies van ruim 45 miljoen euro boekte.

Bron • RTL Z