Business

Cruciale dagen voor al decennia bloedend Alitalia  

Maarten Veeger • 02 mei 2019 16:52 @breakingsweep

Beeld © Getty

Eigenlijk had gisteren al duidelijk moeten worden wie de nieuwe eigenaren worden van Alitalia. Maar met de deadline voor de redding van het al decennia noodlijdende Alitalia wordt flexibel omgegaan. Er staat veel op het spel, voor de Italiaanse regering en het 'KLM van Italië'.

Komt Alitalia weer in handen van een groepje Italiaanse bedrijven of gaat het toch onderdeel worden van Lufthansa? Of mislukken alle verkoopplannen en blijft het bedrijf in handen van de Italiaanse overheid?

Op deze vragen komt een dezer dagen vermoedelijk een antwoord van de Italiaanse regering die een partij zoekt die wil investeren in het noodlijdende bedrijf. 

Twee jaar geleden liet de toenmalige grootaandeelhouder, de vliegmaatschappij Etihad uit Abu Dhabi, Alitalia keihard vallen. De nationale vliegmaatschappij van Italië had geld nodig en dat wilde Etihad niet meer betalen. Alitalia ging failliet maar kreeg een noodlening van 900 miljoen euro van de Italiaanse overheid. Die werd daarmee ook de eigenaar.

Bekende namen

Lange tijd werd gezocht naar partners en daarbij passeerden de namen van bekende vliegmaatschappijen. Air France KLM, Ryanair, Easyjet, Lufthansa. Na het bezoek van de Chinese president Xi zou ook een Chinese maatschappij belangstelling hebben gehad.

Maar al de belangstelling bleek toch niet concreet. Samenwerking tussen Alitalia en buitenlandse partners was in het verleden geen succes en dat schrikt partijen af. Daar staat tegenover dat de Italiaanse vliegmarkt als zeer aantrekkelijk wordt gezien.

Spoorwegen

De regering kreeg uiteindelijk toezeggingen van de Italiaanse spoorwegen en van het Amerikaanse Delta voor het nemen van belang van respectievelijk 30 procent en 15 procent. Ook het Italiaanse ministerie van financiën wil voor 15 procent aandeelhouder worden. Dat is vergelijkbaar met het belang dat de Franse en Nederlandse staat hebben in Air France KLM. Voor de overige 40 procent wordt nog een investeerder gezocht.

De meest concrete volgens de Italiaanse zakenkrant Il Sole 24 ore is daarbij Atlantia. Dat is de eigenaar van een groot deel van de Italiaanse snelwegen. Het bedrijf is in handen van de familie Benetton.

Morandi-brug

Onderhandelingen tussen de Italiaanse regering met Atlantia gaan echter niet van harte. De regering had geen goed woord over voor het bedrijf toen in augustus vorig jaar de Morandi-brug in Genua instortte, waar 43 doden bij vielen.

Atlantia is eigenaar van het stuk snelweg en de bewuste brug. En achterstallig onderhoud lijkt de reden voor het instorten van de brug. 

Demonstratie voor nationalisering van Alitalia. Beeld © Getty

Staatssteun

Ondertussen is het nog de vraag of de 900 miljoen aan staatssteun in de vorm van een lening wel goedgekeurd wordt door de Europese Commissie. De terugbetalingstermijn voor de lening is versoepeld en er bestaat een kans dat de Staat het geld niet meer terugkrijgt. Het verlies van Alitalia in 2018 bedroeg een half miljard euro.

Lufthansa zou een mogelijke reddende vliegmaatschappij zijn. Er is geen concreet bod maar de Duitsers zouden wel belangstelling hebben. Voorwaarde daarbij is wel een radicale sanering van Alitalia waarbij 500 van de 11.000 personeelsleden eruit moeten.

De reden waarom de opeenvolgende Italiaanse regeringen al vele jaren niet echt doorpakt met het oplossen van het probleem Alitalia is dat ze juist niet verantwoordelijk willen zijn voor die pijn.

Alitalia moet dit najaar worden verkocht
Een analyse van hoe Alitalia er twee jaar terug voor stond. Het gaat nog steeds niet beter.

Bron • RTL Z / Maarten Veeger