Business

Audax kiest voor winkels: is het mediabedrijf gek geworden?

Mathijs Smit • 25 april 2019 11:21 @Mathijs__Smit

Audax-topman De Nooijer kiest met RDC en Marskramer voor retail. Beeld © Audax

Dinsdag kocht mediabedrijf Audax de smeulende resten van winkelketen Marskramer. Wat wil Audax-topman Casper de Nooijer met de zieltogende winkelformule?

Waar kennen we Audax van?

Audax is het mediabedrijf van de Brabantse ondernemersfamilie De Leeuw. Het bedrijf werd groot in de distributie van tijdschriften en kranten van andere uitgeverijen. Maar het geeft ook eigen titels uit, als Weekend, Party en HP/DeTijd. Daarnaast bezit Audax de keten AKO, met zo'n honderd eigen boekwinkels.

Waarom is aanwinst Marskramer zieltogend?

Marskramer was tot voor kort een grote keten van huishoudwinkels, in handen van Blokker Holding. Op het hoogtepunt in 2011 telde de keten 241 vestigingen, vooral in dorpen en kleinere steden.

Daarna zette het verval in. In 2017 besloot Blokker Holding alle eigen Marskramers te sluiten. Wat rest zijn 44 franchise-winkels. Dinsdag werd dit restant verkocht aan Audax, samen met een groothandel en 48 andere franchisewinkeltjes met namen als Prima en Novy.

Wat wil Audax in hemelsnaam met Marskramer?

Marskramer is geen logische overname. Zoals gezegd is er van de eens zo trotse winkelketen niet veel meer over. Bovendien verkoopt Marskramer huishoudelijke artikelen en speelgoed. Dat staat ver af van de kernactiviteit van Audax; het uitgeven, distribueren en verkopen van bedrukt papier.

Hoe is de overname dan te verklaren?

Audax kampt zelf ook met problemen. In 2017 boekte het bedrijf weliswaar nog een nettowinst van 728.000 euro op een omzet van 227 miljoen euro. Maar het meest recente jaarverslag windt er geen doekjes om.

De distributiedochters 'gaan door zware tijden' en de eigen titels kampen met een 'zorgelijke' losse verkoop en een blijvende druk op de advertentiemarkt. De directie waarschuwt dat 'de markt alleen maar uitdagender zal worden'. Het bedrijf moet dus íets doen om te overleven.

Hoe wil de top van Audax overleven?

Om te beginnen is het in de top de afgelopen jaren nogal onrustig geweest. Begin 2017 stapte de toen 83-jarige oprichter Jacques de Leeuw op als bestuursvoorzitter. Zijn zoon Hubert en oud-assistente Anja Horvers kregen, samen met financieel directeur Paul van den Wittenboer de leiding in handen.

Maar vorig voorjaar werden de laatste twee plotsklaps vervangen door puinruimer Casper de Nooijer. Begin dit jaar nam hij vervolgens alle operationele taken over van Hubert de Leeuw, die als bestuurder en adviseur aanblijft. De 42-jarige De Nooijer was als consultant van PwC gespecialiseerd in familiebedrijven, maar heeft niet veel ervaring met het leiden van ondernemingen.

Wat wil De Nooijer met Audax?

Dat wil hij niet toelichten. Bij de aankoop van Marskramer liet hij een extern PR-bureau de voorlichting doen. En een verzoek om een interview wijst hij af. Maar uit een analyse van het afgelopen jaar is wel duidelijk dat De Nooijer het roer bij Audax heeft omgegooid.

In juni 2018 bouwde hij de uitgeverijtak af, door de Belgische tijdschriften te verkopen. En in augustus nam hij franchisebedrijf Retail Development Company (RDC) onder zijn hoede. Daarbij zijn 600 boek-, tabaks- en buurtwinkels van The Read Shop, Plantage, Tabaronde en Vivant aangesloten. Ondanks de malaise die de Nederlandse winkelstraten al jaren teistert, kiest De Nooijer dus voor winkels.

Winkels? Is De Nooijer soms gek geworden?

De keuze voor winkels lijkt vreemd, maar is toch wel verklaarbaar. Uit de jaarverslagen van de afgelopen jaren, dus nog vóór de overname van RDC, blijkt namelijk dat de winkeltak van Audax nog het beste draaide van alle divisies.

De omzet en de marge van AKO groeiden, en Audax investeerde flink in de verfrissing van de winkels. Ook werd het assortiment uitgebreid, met gemaks- en cadeauartikelen. Dat kan verklaren waarom topman De Nooijer en de familie De Leeuw winkels toch zien als de meest kansrijke optie om Audax te laten voortbestaan.

Bron • RTL Z / Mathijs Smit