Business

PSV, Ajax, Feyenoord en KNVB willen samen internationaal gaan

Maarten Veeger • 04 april 2019 18:22 @breakingsweep

Coach Van Bommel van PSV Beeld © ANP

De drie grote voetbalclubs en de KNVB werken aan plannen om het Nederlands voetbal meer gezamenlijk internationaal te gaan verkopen. "Samen staan we commercieel sterker", aldus de commercieel manager van PSV.

PSV, Ajax, Feyenoord en de KNVB zijn in overleg over een plan om zich gezamenlijk als het Nederlands voetbal te gaan verkopen aan het buitenland. Volgens commercieel directeur Frans Janssen van PSV kan de internationalisering van de zakelijke kant van de clubs beter door gezamenlijk op te trekken.

"We zijn daarover onlangs in gesprek met Ajax, Feyenoord en de KNVB. Samen staan we commercieel sterker. We zien er al voorbeelden van in de Spaanse en Duitse competitie."

De drie clubs en de voetbalbond zien dat onder meer de Bundesliga lucratieve voetbalevenementen weet te organiseren in het Midden-Oosten en Azië. Omdat het lastig is met de achttien clubs uit de Eredivisie gezamenlijk iets te organiseren, zijn nu gesprekken gestart tussen de grote drie en de bond. Mogelijke plannen zijn het organiseren van toernooien met de clubs, sponsordeals en het maken van content.  

Eredivisie

Eredivisie CV regelt voor de clubs gezamenlijk al de verkoop van de mediarechten in het buitenland. De organisatie werkt volgens directeur Alex Tielbeke ook aan plannen om eredivisieclubs in het buitenland wedstrijden en toernooien te laten spelen. "Daar moeten de grote drie clubs natuurlijk bij zijn."

Volgens Tielbeke is daarbij ook het plan om er topclubs uit de Duitse Bundesliga bij te betrekken. "Er zijn daarvoor al twee gesprekken geweest met de Bundeliga." 

Update vrijdag 5 april:

De KNVB bevestigt tegenover RTL Z de plannen. 

De twee Mexicanen van PSV vieren feest Beeld © ANP

Gezamenlijke deals

Janssen van PSV zou het graag zien dat de drie topclubs niet meer op eigen houtje showwedstrijden of evenementen organiseren in het buitenland maar dat als het Nederlands voetbal gezamenlijk te laten doen. Ook denkt hij aan gezamenlijk commerciële deals afsluiten. "Iets wat ze in Duitsland ook al doen."

PSV is op eigen houtje al jaren aan de slag met de commerciële internationalisering. Zo kan het zijn dat als medewerkers van PSV een leuk berichtje op een van hun sociale mediakanalen zetten, er 9000 kilometer verderop net zoveel reuring ontstaat als in thuisstad Eindhoven.

Want de huidige landskampioen heeft in Mexico net zoveel social mediavolgers als in Nederland. "1 miljoen hier en 1 miljoen in Mexico", vertelt commercieel manager Frans Janssen van PSV niet zonder trots.

Mexico

Met de Mexicaanse sterspelers Hirving Lozano en Erick Gutierrez is PSV populair in hun geboorteland. "Na Real Madrid en Barcelona zijn we de meest gevolgde club daar", zegt Janssen. "Zo werd Ajax -PSV van afgelopen zondag daar door 9 miljoen mensen live gekeken. Dat is toch negen keer zoveel meer dan hier in Nederland. Maar ja, er zijn ook 120 miljoen Mexicanen."

PSV is al 12 jaar actief in Mexico. De club heeft heel bewust gekozen voor het land omdat er veel talent vandaan komt en het ook groot is en daarmee commercieel interessant. "Zo hebben we vorig jaar een eerste grote Mexicaanse sponsor aan ons weten te binden: Aero México."

PSV heeft in Mexico-Stad en in Guadalajara een salesmanager gestationeerd en is een samenwerking aangegaan met de topclub Chivas Guadalajara. Ook wordt er gewerkt aan een Mexicaanse PSV-businessclub.

Ajax viert feest na de gewonnen wedstrijd tegen Real Madrid Beeld © Getty

Fanbase

Ook andere eredivisieclubs zijn in het buitenland naast het zoeken van spelers actief op zoek naar sponsors, het vergroten van de 'fanbase', samenwerkingsverbanden en investeerders. Commercieel directeur Menno Geelen van Ajax ziet het als pure noodzaak. "Om structureel te kunnen meedoen met de Europese (sub)top, moeten we voor nieuwe inkomstenbronnen zorgen. Daarvoor moeten we innovatief zijn en internationaal denken", zei commercieel directeur Menno Geelen bij de opening van een kantoor in New York eind vorig jaar tegen Sportnext.

Verplichte kost, zo meent ook Marcel Beerthuizen, een marketingadviseur die partnerships opzet tussen grote bedrijven en sportclubs. "In Nederland is de markt grotendeels afgegraasd. Clubs moeten over de grens om meer geld te vinden."

Dubai

Internationaal kan volgens Janssen van PSV veel interessanter worden door als Nederlandse clubs gezamenlijk op te trekken. Mogelijk worden in de toekomst ook belangrijke wedstrijden dan over de grens gespeeld. De Italianen lieten vorig jaar bijvoorbeeld de finale van de Supercoppa tussen Juventus en AC Milan spelen in Dubai.

Ajax- PSV in Dubai?

Beerthuizen: "Dat zou goed kunnen." Maar daar voegt Janssen wel aan toe: "Al zal dat niet de competitiewedstrijd zijn. Maar wellicht wel de wedstrijd om de Johan Cruijffsschaal."

Kijk hieronder het gesprek met Janssen en Beerthuizen terug 

Bron • RTL Z / Maarten Veeger