Business

Ryanair in top 10 grootste vervuilers: 'Belasting op luchtvaart nodig'

Sam Trompert • 02 april 2019 15:53 @samtrompert

Een toestel van Ryanair landt op het vliegveld van Dublin. Beeld © EPA

Een primeur voor Ryanair: voor het eerst is een luchtvaartmaatschappij toegetreden tot de top 10 van Europese bedrijven die het meeste CO2 uitstoten op het continent. Voorheen waren dat uitsluitend kolencentrales die de lijst aanvoerden. 

Dat blijkt uit cijfers die de Europese Commissie gisteren publiceerde. Dat Ryanair op nummer 9 staat is tekenend, zegt milieuorganisatie Transport & Environment, dat de cijfers analyseerde. Europa faalt als het gaat om het in toom houden van de vervuiling in de luchtvaart, vindt de organisatie. 

Meer belasting en regelgeving

"Als het om klimaat gaat is Ryanair het nieuwe steenkool", zegt luchtvaartanalist Andrew Murphy van Transport & Environment. "Deze trend zal doorzetten tot Europa beseft dat deze sector in het gareel moet worden gebracht met belasting en regelgeving." 

Hij komt tot dat standpunt na een vergelijking tussen de CO2-uitstoot van de luchtvaart en die van andere vervuilende sectoren. Alleen de luchtvaart laat een stijging zien, terwijl andere industrieën minder uitstoten. 

6,9 procent CO2-uitstoot erbij

Voor Ryanair gaat het om een stijging van 6,9 procent ten opzichte van 2017. Andere industrieën stoten juist 3,8 procent minder uit.

Ryanair (139 miljoen passagiers per jaar) is na Lufthansa (142 miljoen passagiers per jaar) de grootste vliegmaatschappij van Europa. Dat Ryanair het meest vervuilend is komt volgens hoofddocent Duurzaamheid en Toerisme Paul Peeters (Hogeschool Breda) ook door de meting.

Europese bestemmingen

"Alleen de vluchten binnen Europa vallen onder het European Trading System", zegt hij. Ryanair vliegt bijna alleen op Europese bestemmingen. "Lufthansa veroorzaakt de meeste emissies buiten Europa. Voor alle emissies zou Lufthansa zeker groter zijn, en ik denk Air France-KLM ook", aldus Peeters. 

"Dit is geen Ryanair-probleem", laat Andrew Murphy weten aan RTL Z. "Dit is een probleem voor de hele sector. De CO2-uitstoot in de luchtvaart is gegroeid met 26 procent, sinds 2013. En waarom niet? Europese regeringen hebben zo goed als niets gedaan om dit probleem aan te pakken."

7 euro per ticket

Europa kent nog geen belasting op vliegen, al wordt daar in elk geval in Nederland wel serieus over gesproken. Het kabinet is voornemens een vliegtaks in te stellen van 7 euro per vliegticket

"Als het om klimaat gaat is Ryanair het nieuwe steenkool."

Ryanair noemt zichzelf 'Europa's groenste luchtvaartmaatschappij' en claimt tegenover persbureau Bloomberg dat haar passagiers de laagste CO2-uitstoot per gereisde kilometer hebben.

Ryanair heeft een inderdaad een 'relatief efficiënte, jonge vloot', zegt luchtvaartdeskundige Rogier Lieshout, van SEO Economisch Onderzoek. Door die hoge bezettingsgraad heeft de Ierse prijsvechter lage CO2-uitstoot per passagier, beaamt hij.   

Indicatie

Het Duitse Atmosfair onderzoekt jaarlijks de groene prestaties van luchtvaartmaatschappijen. Volgens haar meest recente jaarrapport is niet vast te stellen wat de groene prestaties van Ryanair en andere budgetmaatschappijen precies zijn.

Wel geeft Atmosfair op basis van de beschikbare informatie een indicatie. Ryanair doet het daarin, in vergelijking met andere prijsvechters, relatief goed. TUIfly is in het onderzoek de groenste.

 

Eemshaven, Tata Steel, Uniper Centrale Maasvlakte

Het hoogst genoteerde Nederlandse bedrijf in de lijst is de kolencentrale Eemshaven, gevolgd door Tata Steel in IJmuiden en de Uniper kolencentrale op de Maasvlakte. 

Bron • RTL Z