Business

Failliet? Als BN'er kom je daar vaak wel mee weg

Nikki Sterkenburg • 29 maart 2019 14:10 @SterkNikki

Supertrash-oprichter Olcay Gulsen Beeld © ANP

Met het failliete bedrijf SuperTrash laat Olcay Gulsen een schuldenberg van 13 miljoen euro na. Maar het faillissement lijkt nauwelijks aan haar te kleven. "Het is ergerlijk dat vrouwen als Olcay hun jetsetleven lijken voort te zetten, terwijl kleine schuldeisers kunnen fluiten naar hun geld."

De kans dat schuldeisers van SuperTrash ooit nog iets van hun geld terugzien, is klein. De Belastingdienst krijgt nog 3,9 miljoen euro, het UWV 180.000 en concurrerende crediteuren in totaal 8,7 miljoen euro, zo publiceerde De Telegraaf over het laatste faillissementsverslag.

Zelf laat Gulsen via haar management weten dat ze over haar faillissement 'geen uitspraken meer gaat doen'. Ze richt zich volledig op haar tv-carrière en zei vorig jaar in een interview dat haar 'ene carrière naadloos overloopt in de andere'.

Meer geld voor een tas betaald

"Dat zie je vaker bij zakenvrouwen in de mode", zegt Story-hoofdredacteur Guido den Aantrekker. "Het zijn creatieve pioniers die een bedrijf op poten weten te zetten, maar op een zeker moment groeit het hen boven de pet."

"Je kan failliet gaan buiten je eigen schuld om, maar het is ergerlijk dat vrouwen als Olcay zo makkelijk over hun faillissement heen lijken te stappen en hun jetsetleven lijken voort te zetten, terwijl kleine schuldeisers kunnen fluiten naar hun geld", zegt hij. 

Ook Marlies Dekkers, Monique Collignon en Danie Bles werden bekend als vrouwelijke mode-ondernemers, maar gingen ondanks vele interviews over hun succes failliet. Bles zei vorig jaar in een interview met JAN Magazine: "Mijn faillissement was emotioneel pittig, maar een hoge prijs? Ik heb meer betaald voor mijn Hermès-tas, haha." 

Selectieve verontwaardiging

Volgens merkenstrateeg Paul Moers is er sprake van 'selectieve verontwaardiging'. "Dit soort vrouwen wordt enorm gehyped en een week later is iemand anders weer hip and happening. Maar omdat ze dan vaak al de status van een BN’er hebben, sluiten Nederlanders ze toch in het hart en wordt zo’n faillissement hen vergeven. Dat is ook bij voetballers vaak het geval."

De zakelijke wereld is volgens Moers minder vergevingsgezind. "Een faillissement wordt niet vergeten, zeker niet wanneer je andere ondernemers met zoveel schulden opzadelt. Ik denk dat Olcay beter kan blijven presenteren. Want mocht ze ooit weer een merk beginnen, dan steken mensen er niet snel geld in. Als het haar met SuperTrash al niet is gelukt, waarmee dan wel?"

Rik Riezebos, directeur van het European Institute for Brand management (EURIB): "Olcay heeft sympathie gekregen door haar deelname een Wie is de Mol? en doordat ze vanwege haar Turkse achtergrond het schoolvoorbeeld is van een succesverhaal. Met zo'n goeie reputatie kan je wel een deukje oplopen. Maar ze zal toch met nieuwe positieve dingen moeten komen om die associatie met dat faillissement weg te nemen." 

Nog steeds dezelfde bh-bandjes

Maar Moers twijfelt of een nieuw zakelijk avontuur wel zo verstandig is, aangezien retail een steeds ingewikkeldere markt wordt. "Het is echt een vak dat wordt gedreven door data, beleving, technologie en formules. Je kan niet meer tien jaar op dezelfde formule doorgaan in zo’n hoog competitieve omgeving."

"Het is leuk voor Marlies Dekkers dat ze met een investeerder een doorstart heeft gemaakt. Maar ze verkoopt nog steeds dezelfde bh-bandjes als vroeger. Tegenwoordig moet je echt sneller vernieuwen. Je succes van gisteren zegt niets over het succes van morgen."

Carrière als BN’er

En als doorstarten niet lukt, kunnen ze volgens Den Aantrekker altijd nog terugvallen op een carrière als BN’er. "Deze vrouwen zijn in het verleden enorm gehyped door de media en groot geworden omdat ze de media goed kunnen beheersen. Het zijn leuke persoonlijkheden die altijd rumoer rondom henzelf en hun merk wisten te creëren."

"Maar het is wel pijnlijk voor schuldeisers en leveranciers dat ze in interviews kritiekloos kunnen roepen dat je in de VS als ondernemer pas meetelt wanneer je een keer failliet bent gegaan. Het gemak waarmee ze over zakelijk verlies heenstappen, laat zien dat ze al helemaal zijn geconditioneerd aan het vluchtige van de tv-wereld."

Bron • RTL Z / Nikki Sterkenburg