Business

Niet alleen voor bejaarden: riviercruises winnen aan populariteit

Nikki Sterkenburg • 14 februari 2019 06:56 @SterkNikki

Schuitje varen, wijntje drinken. Beeld © iStock

Riviercruises worden steeds luxer, en daarmee ook steeds populairder. Maar veel Nederlanders zien het fenomeen vooralsnog als iets voor pensionado's. "Je zult in Nederland niet zo snel een folder krijgen van luxe riviercruises."

"Jaaaa, zo’n reisje langs de Rijn, Rijn, Rijn…" Riviercruises hebben voor veel Nederlanders dezelfde kleinburgerlijke connotatie als spruitjeslucht, maar ze zijn mateloos populair onder buitenlandse toeristen. In 2017 deden een kleine 407.000 toeristen van riviercruises Amsterdam aan. Ter vergelijking, via de zeecruisevaart kwamen zo'n 400.000 toeristen naar de hoofdstad.

Amsterdam is voor riviercruises een strategisch gunstige plek. Niet alleen zijn er veel directe vluchten van en naar Schiphol, ook vormt de stad vaak het begin of eindpunt van de Rijn-Main-Donau-route naar Boedapest. Sommige riviercruises varen zelfs door tot aan de Zwarte Zee.

Bioscoop en ijssalon

Waar er in 1990 nog 50 schepen op deze populaire route voeren, zijn dat er inmiddels meer dan 350. Daartussen zitten ook vier- of vijfsterrencruises, met zwembad, bioscoop en ijssalon. Een dergelijke luxevaart van acht dagen kost al gauw 2.300 euro, maar naar schatting zit inmiddels de helft van de riviercruises in dit luxesegment. 

Vooralsnog zijn de riviercruises vooral populair onder buitenlandse toeristen. Onderzoeksbureau Decisio becijferde vorig jaar dat slechts 2 procent van de Amsterdamse riviercruisetoeristen de Nederlandse nationaliteit heeft en dat meer dan zestig procent van de passagiers van buiten Europa komt.

Weinig Nederlandse toeristen

Nederlanders zien het fenomeen nog altijd als iets van pensionado’s, vertelt Daphne Broens van reisbureau Cruise Compare. "Nederlandse reisbureaus hebben vaak brochures met riviercruises voor een oudere doelgroep, dat zijn vaak redelijk basic reizen.

Veel schepen zijn die de afgelopen jaren qua accommodatie en activiteiten een stuk luxer zijn geworden, maar je zult in Nederland niet zo snel een folder krijgen van die luxe riviercruises."

Zelf wordt Broens vooral door haar klanten om advies gevraagd bij het kiezen van een zeecruise. "Maar heel zelden heb ik klanten die met een riviercruise mee willen, dat is echt marginaal."

Jongere doelgroep

De luxere riviercruises zijn met name populair onder bemiddelde Amerikanen en Canadezen, vertelt Broens. "De aantrekkingskracht zit hem in comfortabel kunnen reizen én tegelijkertijd in weinig tijd heel veel kunnen zien. Met een riviercruise kun je heel dicht bij of in het centrum van een stad aanmeren."

Hoewel de gemiddelde leeftijd van de passagiers rond de 64 jaar ligt, is inmiddels 12 procent van de passagiers van riviercruises jonger dan 45 jaar. Dat ook een jongere doelgroep geïnteresseerd is, komt volgens Broens door eerdere ervaringen. "Je ziet dat veel internationale toeristen die voor een riviercruise kiezen, vaak eerder al met een zeecruise mee zijn geweest – bijvoorbeeld vroeger met hun ouders."

Vanwege de drukte meren sommige riviercruises inmiddels aan in Haarlem of Zaanstad, en worden toeristen van daaruit naar de hoofdstad gebracht. Naar schatting leveren de 407.000 toeristen op jaarbasis de regio Amsterdam meer dan 87 miljoen euro op.

Idyllische ervaring, snoeiharde werkgever

Door handig te shoppen binnen het recht op vrij verkeer van personen en diensten binnen de Europese Unie, kunnen veel rederijen van riviercruises hun personeel uitbuiten, zo ontdekten journalisten van Argos, Investico en Trouw vorig jaar. Ze spraken (voormalig) personeelsleden die soms wel zestien uur per dag tegen lage lonen werkten, zonder dat zij overuren uitbetaald kregen. Ook moesten ze soms hun paspoort afstaan zolang ze aan boord waren, waardoor het onmogelijk was om tussentijds van boord te gaan.

De rederijen gebruiken hiervoor allerhande constructies waarmee zij voor instanties oncontroleerbaar zijn. Zo staan sommige rederijen in Zwitserland ingeschreven en huren zij hun personeel in via een uitzendbureau op Cyprus, ook al meren hun schepen daar niet eens aan. Cyprus kent immers geen minimumloon en ook de bedragen voor sociale verzekeringen zijn een stuk minder hoog dan elders in Europa. Volgens Aquapol, de overkoepelende organisatie van Europese politie te water, leiden dergelijke constructies soms tot uitbuiting en zelfs mensenhandel.    

Staatssecretaris Van Ark van Sociale Zaken en Werkgelegenheid antwoordde eind vorig jaar op Kamervragen over de kwestie dat het vooral aan de branche zelf is om misstanden aan te pakken.

Bron • RTL Z / Nikki Sterkenburg