Business

Hoe New York Pizza de tweede pizzaketen van Nederland werd

Mathijs Smit • 07 februari 2019 16:38 @Mathijs__Smit

Philippe Vorst. Beeld ©

Philippe Vorst opende in 1993 zijn eerste vestiging van New York Pizza; deze week opent hij nummer tweehonderd. Hoe de pizza-ondernemer, ondanks tegenvallers, in iets meer dan een kwart eeuw uitgroeide tot een begrip in Nederland.

De tweehonderd (franchise)vestigingen van New York Pizza die er nu staan zullen dit jaar meer dan 10 miljoen pizza’s verkopen, verwacht Vorst. Daarmee zou de totale consumentenomzet uitkomen op ruim 110 miljoen euro.

En de 50-jarige ondernemer wil méér. Vandaag kondigde Vorst aan dat hij de komende vier jaar wil doorgroeien tot driehonderd vestigingen

Driehonderd vestigingen

Het ging de ondernemer niet altijd voor de wind. Vorst studeerde economie in Amsterdam en zou eigenlijk bankier worden.

Een stage bij zakenbank MeesPierson wees uit dat dat toch niet zijn wereld was. Nadat zijn broer na een bezoek aan de VS terugkwam met enthousiaste verhalen over de pizza-slice, besloot hij zijn scriptie te schrijven over het opzetten van een pizzaketen in Nederland.

Problemen

In 1993 opende Vorst met zijn broer en een zakenpartner een groothandel in pizza-ingrediënten en de eerste vestiging van New York Pizza aan het Spui in Amsterdam. In de drie jaar daarna openden zij in totaal twaalf eigen vestigingen.

Omdat niet alle vestigingen zo goed liepen als in Amsterdam, raakte het bedrijf destijds echter in de problemen. Vorsts zakenpartners moesten het bedrijf met extra geld redden, vertelde hij twee jaar geleden in het Parool.

Toen New York Pizza begon met afhalen en bezorgen ging het beter. Pas zeven jaar later was het bedrijf echter uit de schulden.

Snelle groei

Intussen breidde het aantal vestigingen zich snel uit, ondanks de concurrentie van Amerikaanse formules in Nederland, zoals Domino’s en sinds 2016 Papa John's. In 2000 telde New York Pizza al 50 vestigingen. Negen jaar later werd de honderdste geopend. En deze week is het dus de beurt aan nummer tweehonderd.

Domino's telt er naar eigen zeggen 230 in Nederland, erkent Vorst. "Maar dat is een wereldwijde gigant, terwijl wij een puur Nederlands bedrijf zijn."

Miljoenenwinst

Omdat de vestigingen van New York Pizza het eigendom zijn van zelfstandige ondernemers, moet de consumentenomzet van 110 miljoen euro worden verdeeld over veel partijen. De cijfers van Vorst als franchisegever zijn bescheidener, maar toch nog steeds zeer behoorlijk.

Volgens de meest recente jaarrekening van Black Tomato Holding, de houdstermaatschappij van New York Pizza, boekte de onderneming in 2017 een nettowinst van 3,5 miljoen euro op een netto-omzet van bijna 43 miljoen. Dat betrof de inkomsten uit de franchises én de groothandel in pizza-ingrediënten.

Niet naar de beurs

New York Pizza is nog steeds in handen van Vorst en de zakenpartner van het eerste uur. Plannen om het naar de beurs te brengen, heeft de oprichter niet. "Wij zijn afgelopen twee jaar gegroeid van 140 naar 200 vestigingen, en dit jaar hebben we al contracten voor 30 nieuwe. Dat kunnen we allemaal prima zelfstandig financieren, dus een beursgang is nergens voor nodig."

Ambities in het buitenland, bijvoorbeeld in België en Duitsland, heeft Vorst wel, maar voorlopig heeft hij genoeg aan Nederland. "Wij vinden het hier prettig, en bovendien kost het tempo waarmee we de afgelopen jaren zijn gegroeid ons al genoeg kracht en energie."

Bron • RTL Z