Van Rabobank

Digitalisering is geknipt voor de groei van deze kapper

06 februari 2019 09:21

Beeld ©

Dat data gebruiken voor je bedrijfsvoering niet alleen is weggelegd voor grote multinationals, bewijst Jos Beks van kapperszaak Change Hairstyling. Door in de cloud te werken en klant- en medewerkersgedrag te analyseren, wordt de service aan de klant verbeterd en ontstaat er ruimte voor uitbreiding.

Change Hairstyling is op het eerste oog een kappersbedrijf zoals er zovelen bestaan. Er zijn twee vestigingen, een in Boxtel en de ander in Vught. Knippen kan voor een vaste prijs, net als haarkleuren. Maar achter de ogenschijnlijk doorsnee kappersdiensten gaat een wereld van slimme cloudoplossingen, digitalisering en data-analyse schuil.

Pittige vragen

Jos Beks is samen met zijn vriendin Dorien de drijvende kracht achter Change Hairstyling. Beks achtergrond in de IT en Doriens kennis van het kappersvak vormen de basis voor de door data gedreven bedrijfsvoering van het MKB-bedrijf. Maar voor hij aan de digitaliseringsslag begon, stelde hij als relatieve buitenstaander eerst een paar pittige vragen over ‘hoe het er aan toegaat in de kappersbranche.’

Beks: “Waarom hoef je niet te betalen als je niet komt opdagen voor een afspraak bij de kapper? Waarom zijn kapperszaken op maandag altijd gesloten? En waarom gaan ze in een 24-uurs economie om vijf uur dicht, terwijl veel klanten dan net uit hun werk komen?”

Ingesleten gewoontes

Samen met zijn vriendin nam hij de bedrijfsvoering en de klantreis onder de loep om tot de conclusie te komen dat er ruimte was voor verbetering. Volgens hem ontbrak het aan de toepassing van digitale oplossingen en ging men gebukt onder ingesleten werkgewoontes.

Beks maakte de afspraak met zijn vriendin om de taken helder te verdelen. Zij zou zich volledig op de winkelvloer, klanten en medewerkers richten. Hij kreeg de vrije hand in het inrichten van de ‘achterkant’: de reserveringssystemen, website en kassa- en administratiesystemen. Samen streven ze hetzelfde doel na, zegt Beks: “We willen het zo makkelijk mogelijk maken voor de klant én de medewerkers.”

Wiel uitvinden

Het kostte vier tot vijf jaar om de complete administratie, het klantenbestand en werknemersgegevens ‘de cloud in te werken’, zegt Beks. Hij ontwikkelde sommige software zelf maar maakte vooral gebruik van Software-As-A-Service leveranciers. “Je hoeft het wiel niet zelf opnieuw uit te vinden.”

Het resultaat van de digitalisering is dat ze bij Change Hairstyling veel meer weten over zowel de klant als de service die deze klant ontvangt. Beks: “We weten hoe vaak en wanneer klanten een afspraak maken en wanneer ze daarna weer terugkeren. We weten wat ze uitgeven, ook aan aanvullende verzorgingsproducten. En we weten door wie ze het liefst geholpen worden.”

Nieuwe vestigingen

Niet alleen kennis over het klantgedrag helpt bij het runnen van de zaken, ook de gemeten performance van medewerkers draagt daar aan bij. Zo kan Beks goed zien hoe de kapsters werken en hoeveel klanten ze helpen. Hij merkt daar bij op dat er wel een menselijke beoordelingsslag over de cijfers heengaat: “Als een kapster een tijdje niet zo lekker in haar vel zit vanwege privéomstandigheden, dan moet je daar wel rekening mee houden.”

Uiteindelijk moet de digitalisering van Change Hairstyling niet op zichzelf staan maar de basis vormen voor groeiplannen in de nabije toekomst. Want ook dat kwam uit de analyse die Beks en zijn vrouw van de kappersbranche maakten: de sector kent nog opvallend weinig ketenvorming en standaardisering. Beks denkt dan ook dat er de komende tijd wel eens nieuwe vestigingen aan de bescheiden keten kunnen worden toegevoegd. Beks: “Data vormen de basis voor onze groei.”