Business

Hoe Roderick Voerman zijn kortingsite 1Dayfly zag afbrokkelen

Mathijs Smit • 05 februari 2019 06:10 @Mathijs__Smit

Oprichter Roderick Voerman. Beeld © 1DayFly

Twaalf jaar lang bood ondernemer Roderick Voerman (46) met zijn kortingensite 1Dayfly aantrekkelijke dagaanbiedingen aan tienduizenden klanten. Maar deze maand ging het bedrijf failliet. "Ik schaam mij niet voor het bedrijf dat ik heb opgebouwd."

In 2006 behoorde de toen 34-jarige Voerman tot de pioniers van de online kortingenaanbieders in Nederland. Zijn bedrijf 1Dayfly bood elke dag producten aan met hoge kortingen. Omdat de deals slechts een dag geldig bleven, moesten klanten snel reageren. Die extra prikkel tot aankoop stuwde de omzet van zijn bedrijf.

Investeerder

Met financiële steun van investeerders groeide 1Dayfly uit tot een van de bekendere aanbiedingssites van Nederland. Tot die aandeelhouders behoorden voormalig CPB-directeur Peter de Ridder, investeerder Nobel Capital en de Belgische oprichters van Netlog, een Hyves-achtig bedrijf.  

Mede dankzij die steun kon het bedrijf in de eerste acht jaar snel groeien door de overnames van concurrenten, zoals iOffer (2007), Hotbrandsz (2008), het Duitse Guut (2011) en Waat? in 2014. Dat jaar ging de omzet door de 10 miljoen euro.

Tegenvallers

Daarna werd het echter stil op het overnamefront. Naar nu blijkt, liep Voerman vijf jaar geleden tegen tegenvallers aan die het bedrijf naar zijn zeggen nu fataal zijn geworden. "Eigenlijk hebben we het nog best lang volgehouden."

In de eerste plaats kreeg 1Dayfly te maken met steeds grotere concurrentie. "Als blijkt dat ergens een markt voor bestaat, trekt dat gelukszoekers aan. Ik was het bedrijf gestart om leuke dingen te doen, maar veel mensen zagen het als manier om snel rijk te worden."

De toegestroomde 'cowboyknallers', die niet altijd kwaliteit leverden, zorgden er bovendien voor dat het imago van de aanbiedingsites afbrokkelde. "Dan krijg je van die verhalen, zoals vorig jaar van de Consumentenbond." Die waarschuwde ervoor dat lang niet alle aanbiedingen van dealsites goed zijn.

Reputatieschade

Ook 1Dayfly kreeg, als gevolg van een ongelukkige deal, te maken met reputatieschade. In 2011 ging het bedrijf in zee met een aanbieder die niet de beloofde producten leverde. "Dat was helaas nu juist een aanbieding die ontzettend goed was verkocht. Op die ene dag boekten wij een omzet, die we normaal in een maand draaiden."

Voerman maakte naar eigen zeggen de fout door het geld direct uit te betalen aan de leverancier, die de diensten zou verzorgen. Toen niet werd geleverd en het bedrijf uiteindelijk failliet ging, zat 1Dayfly met de brokken. "Uiteindelijk moesten wij onze klanten terugbetalen. Dan sta je vier ton in de min. En omdat we niet direct iedereen schadeloos konden stellen, zijn we ook veel klanten kwijtgeraakt."

Teleurstellende overname

Ten slotte bleken niet alle overnames succesvol. "Van het Duitse Guut hebben wij ontzettend veel plezier gehad. Maar voor Waat?, dat zich vooral richtte op vrouwen, hebben wij veel te veel betaald. Het leverde niet op wat wij ervan verwachtten."

Volgens Voerman drukten de tegenvallers de afgelopen jaren zwaar op het bedrijf. "Wij hadden nauwelijks geld om te investeren in groei. In deze markt moet je of veel winst maken, of snel groeien. Als je kiest voor dat laatste, kan je tijdelijk genoegen nemen met verliezen. Maar wij hadden geen geld genoeg voor marketing. Als je daar geen geld in steekt, verlies je jaarlijks tien procent van je klanten."

Als oprichter zegt Voerman vooral veel energie te hebben gestoken in dienstverlening. "Ik riep hier altijd: wij verkopen geen producten, maar klanttevredenheid. Zo kom je wel eens in een spagaat met de andere aandeelhouders. Die kijken toch meer naar wat er onder de streep overblijft. Dat is ook hun goed recht."

Ontbrekende kennis

De ondernemer erkent dat niet alleen de tegenvallers zijn bedrijf hebben genekt. "Ik wil me er niet achter verschuilen, want ik heb zelf ook fouten gemaakt. Als pionier in onze markt beschikken wij over veel kennis, maar andere kennis ontbrak. Bijvoorbeeld over automatisering, financieringen en personeelszaken. Daarom hoop ik dat het bedrijf wordt doorgestart door bijvoorbeeld een grote webwinkel, die deze kennis in huis heeft."

Ondanks de tegenvallers wist 1Dayfly toch een behoorlijke naamsbekendheid en marktpositie op te bouwen. Volgens curator Martijn Vermeeren verstuurde het bedrijf dagelijks mails aan 350.000 mensen, en werd de website per dag 16.000 tot 45.000 keer bezocht.

Verkoop

Waarom verkocht Voerman zijn bedrijf niet, voordat het failliet was? "We hebben in de loop van de jaren met meerdere partijen gesproken over een overname, bijvoorbeeld met Emesa." Dat bedrijf is bekend van Vakantieveilingen en Aktievandedag. "Maar dat is destijds niets geworden. Ik was hartstikke druk met het runnen van het bedrijf, en had ook weinig tijd voor een overnametraject."

Ook investeerder RTL Ventures heeft wel eens naar het bedrijf gekeken, bevestigt Matthias Scholten van RTL Nederland. "Ik heb het bedrijf destijds in contact gebracht met Ventures, omdat ik het een interessant idee vond. Het geeft je een reden om elke dag digitaal aan te kloppen bij klanten. Volgens mij is er destijds vanaf gezien, omdat concurrent iBood al zo groot was."

Of RTL Ventures en Emesa, dat inmiddels in handen is van John de Mol, nu ook in de race zijn voor een doorstart van 1Dayfly, weet Voerman niet. "In de fase van de surseance was ik nog wel betrokken, maar de curator heeft mij buiten de besprekingen over de doorstart gehouden. Ik heb zelf geen bod uitgebracht."

Gedupeerde klanten

Wat Voerman nu zelf gaat doen, is nog niet duidelijk. Mogelijk kan hij na een eventuele doorstart nog als werknemer bij 1Dayfly betrokken blijven. "Ik schaam mij niet voor het bedrijf dat ik heb opgebouwd. En ik heb ook wel ideeën over hoe een hippe dealsite er vandaag de dag uit zou moeten zien. Maar ik moet eerst wat afstand nemen. De afgelopen twaalf jaar hebben me veel energie gekost."

Voerman zegt het te betreuren dat er investeerders, leveranciers en klanten door het faillissement worden gedupeerd. "Ik ga er natuurlijk niet over, maar ik zou de partij die doorstart met 1Dayfly wel willen adviseren klanten schadeloos te stellen. Anders zit je straks met een pak boze klanten."

Bron • RTL Z / Mathijs Smit